Många olika råd har du fått och jag kommer med ytterligare några.

Visst är ditt golv hyvlat och du har gjort helt rätt som stått på dig när snickarna ville slipa. Att slipa ett nyhyvlat golv är vansinne för då mjukar man upp ytan som redan finns. Du har också gjort helt rätt när du har skurat. Man ska INTE låta såpan ligga kvar på golvet, det är inte att såpskura det är att såpa golvet och en annan sorts behandling som ger ett gulare golv.
Man kan mycket väl använda vanlig Grumme såpa men det blir renare med linoljesåpa. Har jag slut på min linoljesåpa skurar jag med vanlig Grumme men eftersom jag då får slita mer för att få rent brukar jag se till att ha av den andra hemma. Det förstör inte golvet på något sätt att använda Grumme, det är bara mindre effektivt och jag är lat och vill inte jobba i onödan för att få rent!

Första gångerna man skurar ett nytt golv är det bra att ha mycket såpa i, så som du haft men det är egentligen inte själva skurningen som gör golvet hårt utan att man använder det och sliter till det och TIDEN, det tar lång tid att få ett "riktigt" skurgolv med hård yta. En del bidrar skurningen genom att man blöter upp golvet och på så sätt får bort en hel del märken eftersom virket reser sig när det blir blött och eftersom skurborsten nöter en del på det mjuka virket i brädorna. Det tar tid, lång tid, att få ett skurgolv men det går. Egentligen kan man ju säga att det är ett skurgolv så fort man börjat skura men de stora fördelarna med såpskurade golv kommer efterhand.
Vi har lagt in flera nya trägolv som vi skurat och nu i vårt kök ligger ett sedan 2 år tillbaka som efter otaliga skurningar och dagligt slitage börjar bli riktigt trevligt. När man skurar med kallvatten och såpa blir golvet ljust och behöver varken kalkas eller lutas. Solen hjälper också till att bleka golvet, däremot gulnar det under skåp och mattor så speciellt i början bör man kanske inte lägga ut mattor som ligger stilla alltför länge.
Ditt golv är ett fint golv men det är inte helt lätt att hyvla golv och man får räkna med att det kan bli en del sådana här problem vid knaggar, särskilt när det är ett brett golv som ditt. Vi har också fått någon sådan knagg på vårt där det reser sig men med en liten hyvel eller sickel eller fint sandpapper kan man få bort det och efterhand kommer det att ge med sig.
Ge inte upp utan fortsätt skura, helst på knä eftersom du får mycket mer kraft bakom skurborsten då än om du skurar med skaft. Sliter lite på knäna men skurningen går ändå ganska fort. Jag knäskurar numera alltid eftersom det är mycket effektivare.