Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första såpskurningen gav misslyckat resultat. Golvet förstört? Varför?  (läst 25592 gånger)

mmeo

• Östergötland
Ja, jag börjar nog lite lätt med sandpapper för att få bort det värsta så får vi se sen.

Tack för alla era svar! Jag uppskattar det verkligen!

Broberg

• Gäst
Byggmaxgolvet.

Tror det är tredje skurningen, fast bara andra av hela ytan. Blir ju inte lika mögigt överallt..

Jo, att skölja av och svabba upp ordentligt, är vad som föredras här i huset..

mmeo

• Östergötland
Det såg ju snyggt ut! Mycket snyggare att spika golvet som du gjort också än med alla pluggarna som är i mitt golv.

TW

• Finland
Somliga brukar gå över de där stickiga golvpartierna med en fint ställd putshyvel. Det finns många sätt.........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Broberg

• Gäst
Det såg ju snyggt ut! Mycket snyggare att spika golvet som du gjort också än med alla pluggarna som är i mitt golv.

Det har sina fördelar, med nyare hus och när originalgolven är av enkel modell :)
Syns pluggarna mycket då?

Broberg

• Gäst
Somliga brukar gå över de där stickiga golvpartierna med en fint ställd putshyvel. Det finns många sätt.........

Sickel funkar väl också.

mmeo

• Östergötland
Bra med fler tips! Är det svårt att få det snyggt mot övrigt material om man använder putshyvel? Jag vet inte hur fint man kan hyvla med en sån. Det var annars min tanke från början att testa innan jag startade den här tråden. Det kräver dock att jag köper en hyvel, men det kanske kan vara bra att ha till en annan gång också.

Sickel var jag tvungen att googla på för att se vad det var. Kanske svårt för mig att använda när jag är helt okunnig?

Broberg

• Gäst

Sickel var jag tvungen att googla på för att se vad det var. Kanske svårt för mig att använda när jag är helt okunnig?

Tror inte det går att misslyckas och väldigt mycket billigare, än ny hyvel. Om man inte hittar någon bra i nån loppisfyndlåda då..
Men det lär bli lika bra med fint sandpapper. Ta vad som finns tillhands. Farfar sicklade med glasbitar..

mmeo

• Östergötland
Sandpapper är ju onekligen enklast, eftersom det ligger i hallen nu...  :) Joxa med glasbitar låter som ett bra sätt att få ett rödprickigt köksgolv, om jag ska göra det i alla fall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Sickel borde nog fungera riktigt fint eftersom det går bra att prova sig fram till den riktning som äter kant utan att lyfta fibern.

dubbel-gustaf

Hmm, jag tycker ditt golv verkar fint, deppa inte! Du har inte blivit lurad, sitter och tittar ner just nu på mitt "av många byggnadsvårdare beskrivet som fint" skurgolv från 1905 och det är av sämre virkeskvalitet än det på din bild. Visst är ditt golv hyvlat och inte bara sågat förresten. Som många andra föreslagit, slipa ned de partierna som är kring kvistarna och fortsätt med såpskurning så kommer det att bli finfint. Jag har haft en lång flisa in mot en kvist som var förtjust i att fånga upp mina ullsockar. Den limmade jag fast med lite trälim och slipade ned kanterna på så var det problemet ur världen.  Var inte rädd för att slipa för hand med fint slippapper, särskilt inte runt kvistar där det ändå är i princip ändträ. Men om du har tid så prova att sickla - mycket trevligare :-) Handhyvel ska du inte ge dig på om du inte har bra koll, det är klurigt med motträ kring kvistar och du behöver ett vasst stål.
« Senast ändrad: 18 dec-13 kl 23:09 av dubbel-gustaf »

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
Många olika råd har du fått och jag kommer med ytterligare några.  ;D

Visst är ditt golv hyvlat och du har gjort helt rätt som stått på dig när snickarna ville slipa. Att slipa ett nyhyvlat golv är vansinne för då mjukar man upp ytan som redan finns. Du har också gjort helt rätt när du har skurat. Man ska INTE låta såpan ligga kvar på golvet, det är inte att såpskura det är att såpa golvet och en annan sorts behandling som ger ett gulare golv.

Man kan mycket väl använda vanlig Grumme såpa men det blir renare med linoljesåpa. Har jag slut på min linoljesåpa skurar jag med vanlig Grumme men eftersom jag då får slita mer för att få rent brukar jag se till att ha av den andra hemma. Det förstör inte golvet på något sätt att använda Grumme, det är bara mindre effektivt och jag är lat och vill inte jobba i onödan för att få rent!  ;) Första gångerna man skurar ett nytt golv är det bra att ha mycket såpa i, så som du haft men det är egentligen inte själva skurningen som gör golvet hårt utan att man använder det och sliter till det och TIDEN, det tar lång tid att få ett "riktigt" skurgolv med hård yta. En del bidrar skurningen genom att man blöter upp golvet och på så sätt får bort en hel del märken eftersom virket reser sig när det blir blött och eftersom skurborsten nöter en del på det mjuka virket i brädorna. Det tar tid, lång tid, att få ett skurgolv men det går. Egentligen kan man ju säga att det är ett skurgolv så fort man börjat skura men de stora fördelarna med såpskurade golv kommer efterhand.

Vi har lagt in flera nya trägolv som vi skurat och nu i vårt kök ligger ett sedan 2 år tillbaka som efter otaliga skurningar och dagligt slitage börjar bli riktigt trevligt. När man skurar med kallvatten och såpa blir golvet ljust och behöver varken kalkas eller lutas. Solen hjälper också till att bleka golvet, däremot gulnar det under skåp och mattor så speciellt i början bör man kanske inte lägga ut mattor som ligger stilla alltför länge.

Ditt golv är ett fint golv men det är inte helt lätt att hyvla golv och man får räkna med att det kan bli en del sådana här problem vid knaggar, särskilt när det är ett brett golv som ditt. Vi har också fått någon sådan knagg på vårt där det reser sig men med en liten hyvel eller sickel eller fint sandpapper kan man få bort det och efterhand kommer det att ge med sig.

Ge inte upp utan fortsätt skura, helst på knä eftersom du får mycket mer kraft bakom skurborsten då än om du skurar med skaft. Sliter lite på knäna men skurningen går ändå ganska fort. Jag knäskurar numera alltid eftersom det är mycket effektivare.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

mmeo

• Östergötland
Tack för flera bra svar. :) Jag har försonats med golvet och skurar på med linojesåpa. Det känns skönt att höra att det förmodligen blir bättre och bättre, även om det faktiskt inte stör mig längre. Jag blev mest lite förskräckt när golvet förändrades så efter första såpningen.

Jag gillar förresten din blogg Sophie från Södergården. Jag blev väldigt inspirerad av ert gröna kök och mailade faktiskt dig och frågade om färgen i höstas, vilket du var snäll och svarade på. Vår gröna blev inte exakt likadan men lite lik tror jag och jag trivs toppen i mitt gröna kök. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Snygga köksskåp! Platsbyggt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mmeo

• Östergötland
Tack. Köket är från Rönnerholms (http://www.ronnerholms.se/) och vi blev väldigt nöjda med det. :)

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
Åh vad roligt att se ett kök där ni inspirerats av vår färgsättning. Jättefint tycker jag att det blev.

Skönt att golvet håller på att ordna till sig också.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Tack. Köket är från Rönnerholms (http://www.ronnerholms.se/) och vi blev väldigt nöjda med det. :)

Ok, det måste jag kolla närmare på. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser