Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig reda ut mitt problem med gethage.  (läst 3987 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Hjälp mig reda ut mitt problem med gethage.
« skrivet: 13 dec-13 kl 10:32 »
Har en hel del funderingar om detta med getternas hage/hagar.
Jag har två dvärggetter. Nu undrar jag om det stämmer som jag hört att det inte är lika viktigt med att ha flera hagar att växla mellan när man bara har två djur. Att det alltså blir större risk för parasiter när man har många djur?

Om det nu är så att det är nödvändigt med flera olika hagar - hur länge ska de då stå vilande för att slippa parasitangrepp?
Är det olika länge beroende på om det är sommar eller vinter?

Skulle vara mycket tacksam om någon kunnig kan svara. Har läst runt en del, men inte blivit så mycket klokare. Nu har jag dessutom alltså hört att man gott kan ha två getter i en och samma hage året runt, bara den är stor nog och att dom trivs så dom inte vill rymma.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hjälp mig reda ut mitt problem med gethage.
« Svar #1 skrivet: 13 dec-13 kl 13:53 »
Hur mycket parasiter som sprids beror på hur stor mängd parasitägg ens getter skiter ut, och inte i första hand hur många getterna är.
Det går inte att svara rakt av hur länge varje hage måste vila för att vara någorlunda parasitfri, eftersom alla parasiter är olika.
Men jag undrar hur du lyckas få getterna att gå i en och samma hage året om (utan att de sticker sin väg när betet tar slut eller de blir uttråkade)?

För getternas del är det enbart fördelar att ha flera beten att växla mellan, visst, det bir lite mer jobb för människan som ska sätta stängsel, några kronor extra för stolp och tråd. Men å andra sidan har jag hört att ni i Skåne har jord att banka ner stolparna i, så det torde vara hanterligt (i vissa andra *host* delar av landet får en höra ett vackert "kling" nästan varenda gång en kör ner spettet i backen för att göra ett stolpahål...). Har du flera hagar finns alltid friskt bete att släppa getterna på när det ätit upp det som finns i en hage, de får omväxling och sysselsättning och parasitrisken minskar oerhört. Den som har getter i en och samma hage året om lär finna sig i att det inte finns ett enda levande träd kvar i hagen, dessutom (möjligen riktigt stora träd, med osmaklig bark, men då kan en påhittig get ge sig på att barka rötterna istället, för optimal effekt 8) ).
Vinterhage i skånskt klimat med slaskvintrar är lika med söndertrampad lerhage. Överväg att ha getterna inne på vintern.

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 dec-13 kl 14:01 »
Kan man ordna flera olika hagar så är det självklart det bästa men det är ju inte alla förunnat  ;) Vi har bara en hage på ca 3 ha till en hel drös getter. Vi avmaskar 1 ggr/år och ger tillskott av hö under sommaren plus grenar av olika slag.
Getter som rymmer gör det nog för att det ligger i deras natur, våra stannar i sin hage. Det var t.om så att när vi gjorde en ny hage i anslutning till deras gamla och tog upp ett hål i staketet så fick vi tvinga ut dom i den nya. Det var väldigt skrämmande för dom ;)

Under vinter utfodrar vi inne så då behöver ingen gå ut i dyngan om dom inte vill. Fast det gör dom ändå... måste väl kolla läget, antar jag

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 dec-13 kl 09:08 »
Tack för era svar, men jag hade nog hoppats på några fler åsikter. :-\
Jag förstår att det inte går att säga exakt hur länge ett bete bör stå vilande, men på ett ungefär?
Jag har getterna i en hage nu och dom verkar trivas utmärkt. Men nu har jag funderingar på att dela så att det blir en mindre vinterhage i anslutning till ingången till ladan. Det blir en väldigt liten hage, men tanken är just att det ju blir så lerigt och blött så dom kanske inte vill vara ute så mycket på vintern...
Men när på året är det då lämpligt att byta till vinterhagen? Bör "sommarbetet" stå helt ifred i typ ett halvår, eller är det mer lämpligt att varva året om - typ några veckor i varje hage året runt?

Just nu känns ju allt bete lite trist. Ska man utfodra annorlunda under denna trista tid? Tycker dom "ropar" väldigt. Är dom missnöjda?
Är det något dom behöver?

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-13 kl 10:19 »
Man får göra bästa möjliga av de förutsättningar som finns och alla har inte så mkt mark att det är lönt att avdela i olika hagar. Jag skulle isf bara göra en liten vinterhage i anslutning till ladan som du skrev. Då kan getterna inte trampa och skita ner hela betet över vintern. Gör det nu innan tjäle, snö och kyla kommer. Jag vet inte vad du ger getterna men nu finns inget bete som innehåller någon näring. Ge dem hö, mineraler, en viltsaltsten, ris och grenar  :).

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 23 dec-13 kl 11:58 »
Mina getter går i samma hage året om... dock så har jag väldigt stor hage och bara tre getter.
Jag tycker det är smidigt att dela av med eltrådar så vissa delar hinner växa ikapp. Dock så utökade vi hagen i somras så den blev ännu större och nu hinner hagen växa ikapp utan avdelningar.
Med regelbundna träckprov till SVA har jag förstått att det inte är så superviktigt med nya hagar så länge parasiterna inte blir ett problem.

Kan vara smart att annars ha två hagar som du använder om vart annat... en hage på försommaren och sedan i mitten så byter du .. ett byte mellan hagarna så det blir 4 byten totalt per säsong har jag hört av andra ska funka bra. Sedan hur man väljer att göra är väl individuellt beroende på hur mycket makt och möjligheter man har :)
Många brukar vara intresserade att "hyra" getter några månader under sommaren för att beta av lite slyigare och vildvuxna områden på bakgårdar m.m :) Har du mindre mark kan du m.a.o höra med grannarna  ;)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

1209 gäster, 3 användare
addebadde, ärt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser