Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhåll på husbåt  (läst 5912 gånger)

grozzny

• powerkite.se
Underhåll på husbåt
« skrivet: 02 mar-07 kl 20:59 »
Hej,

Undrar vad det blir för underhåll (tänker då främst på underhåll under vattenlinje) på husbåt. När jag skriver husbåt, är det alltså typ fartyg/skrov de är ju ofta av plåt/stål. Hur ofta måste man ta upp båten och måla/underhålla botten, det är ju ett jätteprojekt som man helst inte vill göra så ofta. Finns det något sätt att komma runt detta? Plastbåt? Betongbåt, typ sånna flytelement som man har till flytbryggor?

Mvh
Anton

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Underhåll på husbåt
« Svar #1 skrivet: 02 mar-07 kl 23:39 »
Det hela beror nog på vad som överväger i ordet husbåt, om det är hus eller båt som är viktigast.

Arbetet blir enklare ju närmare "båt" du kommer på skalan. Dels för att det troligen blir ett mindre boende. Dels också för att det går att flytta båten vid servicearbetena. Om det blir enklare och billigare att göra något så blir det också gjort lite oftare.

Man ska ju också ha i bakhuvudet att ju tyngre båten är desto större yta är det att hålla efter. En katamaran kan ha smala skrov som ändå bär upp en ganska stor yta. Volymen kan bli ordentligt stor om man bara använder lätta konstruktioner i boendedelen. Om skroven har V-form så kan man komma åt det mesta av ytan i en torrdocka eller efter en bogsering upp på land.

Vilket material du bör använda för skrovet, det överlåter jag åt de som verkligen kan något i ämnet... ;)

Själv skulle jag bygga något som var mycket mer båt än hus, med ganska små och flexibla volymer.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-07 kl 00:26 »
Äntligen en fråga som jag verkligen kan svara på  :)

Min profession är väldigt mycket relaterad till båtar och jag deltar på ena eller andra sättet i flera stycken projekt. Mest som materialleverantör.

Om man med husbåt avser en båt som inte ska ut och åka så är beväxning inget problem egentligen.
Anledningen att man vill slippa beväxning är ju för att det bromsar båtens fart genom vattret.
Om båten ska ligga stilla behövs inget skydd som gift färg. (förutsatt att det inte är en träbåt på västkusten, där käkar skeppsmasken tyvärr upp oskyldiga båtar utan giftfärg)

Stålbåtar och även "vanliga" plastbåtar behandlas med epoxi under vattenlinjen för att minska rost och vatteninträngning i laminatet. En sån här behandling räcker på en stålbåt med lite tur i 20 år. Dock beroende på vad för båt det gäller behöver den oftare tas upp för besiktning och även byte av zinkanoder.
Jag ser ofta en plastbåt som legat i oavbrutet i ungefär tio år och den har uppenbarligen klarat det rent mekaniskt, sen är det en annas sak kosmetiskt eftersom den inte sköts av ägaren. Har med en bekant diskuterat möjligheten att odla potatis i sittbrunnen, i och med självlänsarna så blir ju jorden bra dränerad, kanske inte så populärt dock.

Betongbåtar är ett bra alternativ till boende inte minst eftersom dom oftast är riktigt intressanta prismässigt. Även på dessa är epoxibehandligt lämpligt.
Betongbåtar är nästan uteslutande amatörbyggda så se till att gå igenom båten ordentligt, eventuellt tillsammans med en sakkunnig för att försäkra dig om att den är välbyggd.

Flytelement är bra, finns i många olika varianter. Tänk bara på att om du bygger med sådana så blir husbåten/husflotten mycket tyngre än en vanlig brygga. Det gör inget i vattnet, förutsatt du har tillräckligt många flytelement.
Men det kan vara på sin plats att påpeka att dom kan vara lite för klena när "båten" är upptagen på land. Vid service och vid bygget.

När man tar upp en båt utan giftfärg som legat i länge kan man om man vill börja med att plocka till sig muslor till en soppa, sen går man på med skyffel och skrapar av botten. Med andra ord, det växer väldigt mycket under vattnet,  och det oroar många men som sagt, ska båten ligga still är detta ingen som helst fara.

Specificera gärna dina frågor så ska vi se om jag eller någon anna kan svara så uttömmande som möjligt.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 00:27 av Uddis »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

SvenS

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 01:08 »
Kompletterar lite :

* Om du har plastbåt eller plastpontoner till husbåten och du råkar ut för en smäll på en klippa över vattenlinjen eller under, så måste du försegla den samma säsong. Det tränger in vatten i glasväven och med kapillärkraften sprider sig en vattenskada = kan bli plastpest. Lyft båten , torka någon dag och spackla med marinepoxy.

* detta ger automatisk en besikting varje år . Enklast med cyklopöga mitt under en sommardag.

* Västkust eller Östersjön ? Stor skillnad. På västkusten har du betydligt fler arter av havstulpaner som både gillar båtar och som kan belägra skrovet. I östersjön finns bara en enda variant av havstulpan.
Men det spelar egentligen ingen roll om du ligger still. 1 gång om året tar du på dig cyklopögat och dyker ner i vattnet med en hårdplastskrapa på en pinne och skrapar loss för glatta livet.

* Träbåt  ::)   Om du  har brist på fritid  ;D . Men det vet jag för lite om.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 01:51 av SvenS »

grozzny

• powerkite.se
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 16:03 »
Hej,

Tack för kunniga svar!

Glömde att säga att båten kommer att ligga på västkusten. Och tanken är att den skall ligga still. Egentligen så är väl de intressanta plåt/stål, plast alt flytbryggetypen. Trä är uteslutet.
Jag har en (hoppas jag) större båt/pråm på gång, vilken har legat i vattnet vid kaj i säkert 10-20 år. Så då är väl det lämpligaste att plocka upp den, då det är en rejäl båt 2 våningar ovan däck, så blir docka aktuellt.. Vad kan det gå på? Förstår att det är i praktiken omöjligt att svara på men antar att hamnen tar ut en avgift per dag osv osv..

Sen kommer man ju till frågan hur det rent juridiskt skall gå till att bo på båten, äga den m.m., men det är en annan fråga..

Mvh
Anton

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 16:40 »
Hur mycket det kostar att dra den på slip eller torrsätt i docka får du kolla med dom varv runt omkring som är rimliga att bogsera den till.
Försök om möjligt göra så mycket själv som du kan, hantverkare är dyrbart att hyra in.
Undersök möjligheten att torrsätta båten innan (!) du köper den, och ta med en sakkunnig om du är osäker. Sakkunnig kan vara någon i branchen, en annan husbåtsägare eller någon som är allmänt duktig och framför allt noggran.

När det gäller att bo på båten så brukar den enklaste lösningen vara att vara skriven hemma hos en bekant. Kan bli bökigt med både tillstånd och andra praktiska saker som post annars.

För att köpa en båt bör du om möjligt kunna betala den kontant. Jag är inte säker på att det går att låna på båten som på en villa. Kolla med dina tilltänkta långivare vad dom kan tänka sig. Om du kan låna måste båten värderas, det måste vara en betrodd person som gör det, exempelvis en skeppsmäklare.

Kolla också vilka regler som gäller där du tänkt lägga båten, ex om båten måste vara körduglig (kräver fungerande maskin) eller andra regler som ex avlopp.
Jag rekomenderar metoden med septitank, eftersom alla hamnar måste erbjuda möjligheten att tömma/suga dessa. Denna regel gäller dock så vitt jag vet endast fritidsbåtar och då förmodligen i storlek under skepp.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 19:18 »
Om husbåten ligger permanent förtöjd så kan det krävas bygglov. för vidare info se länk till pdf dokument sista sidan.

http://www.bobat.se/PB_Ringholm_1.pdf

Förövrigt så kan sidan http://www.bobat.se vara inttessant om man funderar på husbåt.. man slipper i alla fall fastighetesskatt.

//L
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

skipper

« Svar #7 skrivet: 04 mar-07 kl 20:35 »
Betong är ett bra material för båtar som ligger i permanent, om inte annat så kan man gjuta ett stål skrov från insidan. se till att använda vatten tät betong bara!

Sen skall du inte köpa nått som är större än 100 brutto ton, då kommer du att få trassel med sjöfartsverket! Det är div besiktningar, och bemanings krav som kommer till.

Det är en för del om faryget är reggat som fritids fartyg, och inte som pråm. Pråmar brukar inte vara så poppis, i hamnarna, ett fungerande fartyg är bättre. En pråm brukar man kräva byggnads lov för med.

Själv så har jag ett fartyg på 20x5m som jag har bott på (eller varit tillsyns man på) sen 1984...

bo får man ju inte, men tillsynsman får man ha 24 timmar om dygnet...

Sen är det ju en fördel om faryget ser ut som ett sånt, och inget flytande spektakel, som allt för många får till sina båtar till...

S

skipper

« Svar #8 skrivet: 04 mar-07 kl 21:09 »
Jo kostnader.. ett stål fartyg bör man ta upp vart 4-år ca, kostnad för varv är ca 3000:- för i o upp, sen ca 600:- dygnet för liggtid. Stål kostar ca 10:-/Kg

Färg.. kostar! bra färg är dyr, men jag brukar köpa 20l burkar, kostar åtminstone 100:- per liter...

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 3 användare (1 dolda)
Henkeman, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser