Äntligen en fråga som jag verkligen kan svara på

Min profession är väldigt mycket relaterad till båtar och jag deltar på ena eller andra sättet i flera stycken projekt. Mest som materialleverantör.
Om man med husbåt avser en båt som inte ska ut och åka så är beväxning inget problem egentligen.
Anledningen att man vill slippa beväxning är ju för att det bromsar båtens fart genom vattret.
Om båten ska ligga stilla behövs inget skydd som gift färg. (förutsatt att det inte är en träbåt på västkusten, där käkar skeppsmasken tyvärr upp oskyldiga båtar utan giftfärg)
Stålbåtar och även "vanliga" plastbåtar behandlas med epoxi under vattenlinjen för att minska rost och vatteninträngning i laminatet. En sån här behandling räcker på en stålbåt med lite tur i 20 år. Dock beroende på vad för båt det gäller behöver den oftare tas upp för besiktning och även byte av zinkanoder.
Jag ser ofta en plastbåt som legat i oavbrutet i ungefär tio år och den har uppenbarligen klarat det rent mekaniskt, sen är det en annas sak kosmetiskt eftersom den inte sköts av ägaren. Har med en bekant diskuterat möjligheten att odla potatis i sittbrunnen, i och med självlänsarna så blir ju jorden bra dränerad, kanske inte så populärt dock.
Betongbåtar är ett bra alternativ till boende inte minst eftersom dom oftast är riktigt intressanta prismässigt. Även på dessa är epoxibehandligt lämpligt.
Betongbåtar är nästan uteslutande amatörbyggda så se till att gå igenom båten ordentligt, eventuellt tillsammans med en sakkunnig för att försäkra dig om att den är välbyggd.
Flytelement är bra, finns i många olika varianter. Tänk bara på att om du bygger med sådana så blir husbåten/husflotten mycket tyngre än en vanlig brygga. Det gör inget i vattnet, förutsatt du har tillräckligt många flytelement.
Men det kan vara på sin plats att påpeka att dom kan vara lite för klena när "båten" är upptagen på land. Vid service och vid bygget.
När man tar upp en båt utan giftfärg som legat i länge kan man om man vill börja med att plocka till sig muslor till en soppa, sen går man på med skyffel och skrapar av botten. Med andra ord, det växer väldigt mycket under vattnet, och det oroar många men som sagt, ska båten ligga still är detta ingen som helst fara.
Specificera gärna dina frågor så ska vi se om jag eller någon anna kan svara så uttömmande som möjligt.