Jag är nog som Tjalve och räknar inte särskilt noga . Men Jag tycker nog inte medelvikten på en ensilagebal stämmer. Förra hösten köpte jag halm som vägde 340 i medeltal.skulle nog tro att mina baler ligger uppåt 700 kg är dom blöta mer ändå.Moderna pressar gör både större och hårdare pressade baler.Annars är 10 balar per ko och vinter en siffra jag hört stämmer nog rätt bra med min egen förbrukning (tror jag).Här finns det pengar att tjäna kan du kapa 14 dagars utfodring både vår och höst sparar du 1 månads foder! . Grovfodret är en stor kostnad i dikoproduktion.Egentligen är det för lyxigt att utfodra med enbart ensilage till dikor.Näringsmässigt skulle man mixat med halm enligt dom kurser jag gått på i Länstyrelsens regi.Men det kan vara svårt att lösa praktiskt i små besättningar. I större besättningar kan en mixervagn vara melodin.
Hej!Mina dikor skulle "tuta" i evighet om jag skulle ge en halmbal varannan gång och en ensilagebal varannan Jag räknade lite i huvet och tror att jag gör åt minst 15 balar per ko/ungdjur per säsong- har ligghall och fri tillgång på ensilage.Det är lite väl bra för korna men det "tutas" inget........ MVH/Bosse
Det låter mycket med 195 balar.Min far har uppbundna dikor. när han har 10 kalvande och 5 ungdjur + tjur gör han åt knappt 100 balar.De är då pressade med flexkammarpress vilket gör att de blir hårda och vi försöker alltid få gräset till hösilage för att få så låg kostnad som möjligt för pressning och plastning.Balarna har vi aldrig vägt men de är tunga, tyngre än 500kg. Ts-halten är ju cirka 60% i hösilage men vi har nog ibland ännu högre.Är det riktigt bra väder struntar vi i plasten och gör höbalar vilket också sparar några kronor.Pappas djur går runt och ger ett litet överskott tack vare EU-stöden för betesmarken.
Tumregeln brukar vara en bal per djur och stallmånad. I södra Sverige blir det ungefär sju stallade/stödfodrade månader. Har man alltså som i exemplet ovan ett femtontal djur så blir det cirka hundra bal. Femton bal vet jag inte riktigt hur de ska gå till. Antingen är de väldigt små eller så vrakar de korna lika illa som en fårskock...
Hej! Jag har nyligen börjat med dikor i liten skala. Har förtillfället bara två kvigor och en ungtjur, alla stambokförda Hereford. Dom står delvis uppbundna och delvis i lösdrift. Har räknat lite på foderförbrukningen hittills och har kommit fram till att det kommer gå åt ca 15 storbal ensilage om dom står inne i 200 dagar. Halm använder jag bara till strö. Dock är kvigorna inte dräktiga ännu och tjuren får ca 3kg kross om dagen. Mvh!
Hej Bosse! Det är kanske så att de skulle stå och "tuta" men om det finns båda halm och ensilage i tex foderhäcken, skulle de rata halmen då?Har man 10kor + 2 kvigor till rekrytering och en avelstjur blir det. 13x150=195balar. Kostnaden för en pressad/plastad bale är ca 150kr. Det blir då 29250kr bara för grovfodret. Intäkterna täcker ju knappt det om man säljer "halvfabrikat". Hur får ni ihop det?
Hej! Det verkar mer rimligt det som du beskriver. Som jag nämnde i tidigare inlägg så har jag bara gått på siffror från nätet men som alltid skiljer sig verkligheten från teorin och det är det jag är ute efter.Att ha uppbundna djur i en isolerad ladugård borde ge en lägre foderförbrukning men och det gör också att man kan styra fodergivan mer rätt kanske?Hur mycket mark brukas då ,15ha +15ha bete? Kör han enbart grovfoder och mineraler då? Vilken ras/raskombination använder han på korna? Många motfrågor, jag vet men är ivrig att samla allas erfarenheter