Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bambufrö  (läst 4051 gånger)

Utigårds

• Hälsingland
Bambufrö
« skrivet: 11 dec-13 kl 09:10 »
Hallå hallå!

Vet någon var man kan få tag på bambufröer?

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Bambufrö
« Svar #1 skrivet: 11 dec-13 kl 10:45 »

se exempelvis på www.gotbot.se
under konnässörsklubben

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 dec-13 kl 12:17 »
 ??? Är det inte bambu som bara blommar en gång, vart 100:e år? Blommar, sätter frö och dör? Det var väl problem med att nästan all bambu var sticklingar från samma "utplanta"?
Eller missminns jag mig?

kurt

« Svar #3 skrivet: 11 dec-13 kl 15:40 »
??? Är det inte bambu som bara blommar en gång, vart 100:e år? Blommar, sätter frö och dör? Det var väl problem med att nästan all bambu var sticklingar från samma "utplanta"?
Eller missminns jag mig?

Ja, men olika arter blommar olika ofta

http://en.wikipedia.org/wiki/Bamboo#Mass_flowering

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 dec-13 kl 16:09 »
Det verkar vara svårt att få tag på frö till bambu, de förökas oftast genom delning. I Sverige, utom de allra sydligaste delarna, är det ju i princip bara ett par arter av fargesia som klarar sig

Utigårds

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 15 dec-13 kl 16:35 »
Ja jag har letar och letat nu efter frön men kan inte hitta. Jag ska bara använda trät i bambun så den behöver inte blomma.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 dec-13 kl 16:40 »
De bambutyper som överlever i Sverige blir inte speciellt stora, så skall man använda störarna kanske de inte duger. Man kan läsa mer här: http://snowpalm.dyndns.org/bamboo.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser