Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hackar jag ensilaget/höt?  (läst 6480 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Hur hackar jag ensilaget/höt?
« skrivet: 09 dec-13 kl 16:34 »
Vill gärna ge mina höns hösilage som jag ändå har till kaninerna, men tänker inte ge det helt då det kan sätta igen krävan och det vill jag inte vara med om mer, har lyckats bota min sussex två gånger när de fick hö, men sen fick det vara bra. Hur hackar jag det lättast? Några idéer? Känner inte för att ställa mig med sax eller häcksax för att klippa hösilage till 50 höns...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

bokeliden

• Västergötland
SV: Hur hackar jag ensilaget/höt?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-13 kl 17:37 »
jag har en halmhack stående som funkar alldeles utmärkt!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-13 kl 17:55 »
Ja, det hade ju vart käckt. Då skall man bara hitta någon granne eller så som har en... :-X Något annat tips? Någon sorts liten kvarn/hack av något slag kanske? Eller kanske kan man skära upp det på något vis... Är ju hårt packat, som en pressad höbal typ. Har man nåt riktigt vasst så kan man kanske skära upp "kockorna".
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 dec-13 kl 19:21 »
Du får ta fram gräsklipparen igen :)

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 09 dec-13 kl 19:53 »
Hönsilage apparat sökes bland annonserna kanske??

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 dec-13 kl 20:11 »
Nu vet jag inte hur mycket hösilage 50 hönor kan äta per dag men det kan ju inte vara jättemånga kilo...

Kan du inte repa ur balen med händerna och mata igenom en kompostkvarn. En bättre begagnad av enklare modell kan du säkert hitta för ett par tre hundra på närmaste annonssite.

Hörselkåpor till både dig själv och hönsen är att föredra om du ska stå inne och köra med den. ;-)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-13 kl 21:54 »
Ja, vi har funderat på alla möjliga lösningar här och både gräsklippare och kompostkvarn kom upp. Gräsklipparen trasslar det nog in sig i förstås... Vi funderade på tigersåg, kapsåg och skärmaskin också, och kapsågsidén skall jag nog prova faktiskt. Blir inte det bra kan min man säkert få tag på en billig kompostkvarn på sitt jobb. Hur smått blir det om man kör grejor genom en kompostkvarn?

Gamina

« Svar #7 skrivet: 10 dec-13 kl 13:03 »
Du får inget bös kvar på marken som du kan fodra hönsen med? Det enklaste jag kan komma på för att hacka är en matberedare. Släng i och kör med kniven i. Det tar nog en stund då man säkert inte kan köra så mycket på en gång.
Genbank för Gotlandshöns

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 dec-13 kl 17:40 »
Nä tyvärr, det bösar inte mycket.. Ja det kan man ju också, men som sagt - tar nog lång tid. Finns säkert risk att det trasslar in sig där också.

Tack för alla idéer! :D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-13 kl 19:16 »
Åh, tack!!! Det skall jag fundera på :D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 11 dec-13 kl 20:15 »
Här kallades de hackelsemaskiner, jag har aldrig hört hackelseverk. Produkten som tillverkades kallades hackelse, det var halm som klipptes, och den användes som strö.

Håning

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 dec-13 kl 20:20 »
Mins bara att dom kallas för halmhack. Inte häller sett att den används  till något annat .

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-13 kl 20:23 »
Gör det enklare för dig till nästa år:  torka gräsklipp från gräsmattan.  Då blir det bitar av fin kvalitet och lagom längd.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 dec-13 kl 18:30 »
Ja, förra året gjorde jag kräsklippsensilage i vacuumpåsar - blev riktigt bra faktiskt, och omtyckt. Men i år fick kaninerna beta gräsmattan och hönsen är såpass många (har 50 st) så de betar av gräset rätt bra de också och behöver ju rätt mycket på vintern. Får se hur det blir nästa år. Kan prova att undvara en yta till ensilageskörd och se hur mycket det blir.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #15 skrivet: 25 aug-14 kl 08:04 »
Kompostkvarn funkar dåligt för gräs och hö, det går rakt igenom. Hur långa bitar gräs / hö kan man ha till höns egentligen, utan att det blir besvär i krävan? Förr körde de hö till kvarnen för att mala hömjöl till hönsen. Det verkar bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

920 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser