Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söndertrålad strömming!?  (läst 5236 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Söndertrålad strömming!?
« Svar #20 skrivet: 09 dec-13 kl 09:50 »
Fotot har blivit för gult. Tallriken är benvit, utan gul färgton. Även fisken har blivit gul, på ett sätt den inte är.

Handlaren är inte sämre än de flesta andra fiskhandlare. Strömmingen var dock denna gång sämre än genomsnittet.

Problemet med att skinnet släpper vid stekning är genomgående för all strömming jag köpt de senaste 20 åren ca.

Problemet med skador i buken är mycket vanligt och mycket vanligare än förr. Förändringen kom ungefär samtidigt som man började tråla strömmingen. Men ungefär samtidigt med det införde man också ett mer industriellt och storskaligt fiske, som troligen innebär fler problem än trålningen, t.ex. längre leveranstid. Jag har inte hört talas om någon miljöförändring, inklusive parasiter, som kan förklara ökningen av skador i buken.

Den här diskussionen behöver mer och säkrare fakta. Jag återkommer om jag kan hitta sådana.

(Anm. Jag har ändrat en del i det näst sista stycket.)
« Senast ändrad: 09 dec-13 kl 10:00 av Anders S »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 09 dec-13 kl 13:40 »
Strömmingen är ju en fisk som tidigare bara fanns färsk i affären under våren och efter det saltad .
Så strömmingen senare under året är inte lika fin heller som den är uder den "bästatiden" för fisket .

Det kan ju även det påverka kvalite och hållbarhet .
Gädda och lake är nästan oätliga utanför sina fisketider .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 09 dec-13 kl 14:37 »
Strömmingen är ju en fisk som tidigare bara fanns färsk i affären under våren och efter det saltad .
Så strömmingen senare under året är inte lika fin heller som den är uder den "bästatiden" för fisket .

Det kan ju även det påverka kvalite och hållbarhet .
Gädda och lake är nästan oätliga utanför sina fisketider .

Min äldre erfarenhet, som är från 60-80-talen innan strömmingen blev dålig, är att den fanns som färsk och höll bra kvalitet större delen av året, både i butik och nyfångad från havet. Kanske var det en svacka under en period, jag gissar från midsommar till en bit in på hösten, men jag minns inte så noga.

TW

• Finland
« Svar #23 skrivet: 09 dec-13 kl 17:14 »
Strömming börjar smaka konstigt om den har varit död och ofrusen över 6 timmar. Skäriborna säger att den är för gammal att ätas annat än i nödfall om den ligger stilla i stekpannan.

Min åsikt är att trålströmmingen som säljs ofta är på gränsen till halvrutten. Tranig och konstig i köttet. En gång då jag var och pilkade sommarströmming en het dag hann de första fiskarna jag drog upp bli likadana i konsistensen som trålströmmingen. Det var bara att kasta dem i en grop uppe i skogen för man skall inte äta rutten fisk.

Enligt en bekant som var yrkesfiskare i ungdomen är trålströmmingen ofta klämskadad men frågan är om det sker i trålen eller då de ligger i lastrummet på trålarna. Han säger att strömmingar är väldigt känsliga för tryck. Strömming som fiskades med skötar eller strömmingsryssjor och fördes iland i småbåtar och packades i trälådor direkt på bryggan blev ju inte klämd över huvud taget.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser