Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För stark undervärme i ugn  (läst 4402 gånger)

Varg-älva

• Finland
För stark undervärme i ugn
« skrivet: 08 dec-13 kl 14:05 »
Min ugn har för stark undervärme. (Vanlig ugn, inte varmlufts)

Vanligt bröd och småkakor fungerar bra att grädda, men bullar och bröd som innehåller lite mer sötning bränns fort i botten, fastän jag har lägre temperatur än normalt. Och det känns lite löjligt att stå och skära bort det understa lagret....  :(

Har någon nåt bra tips för att lite minska värmen underifrån? (förutom dubbla plåtar - hjälper det förresten?)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: För stark undervärme i ugn
« Svar #1 skrivet: 08 dec-13 kl 17:30 »
Fungerar det inte att ställa plåten längre upp i ugnen?

Kan ugnen vara felkopplad, dvs att en ugn med 230 V elementspänning har råkat bli inkopplad mellan två faser så den får 400 V?

Varg-älva

• Finland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-13 kl 09:03 »
Jag har redan plåten högt, och temperaturen i ugnen lägre än som rekommenderas i recepten.

Det där med felkopplad... Hur kan jag kolla det? Eller kan jag kolla det själv?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 09 dec-13 kl 09:13 »
Sätt en tom plåt under det du ska grädda.

Ingen lösning på själva problemet, men en nödlösning ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 09 dec-13 kl 10:21 »
Det där med felkopplad... Hur kan jag kolla det? Eller kan jag kolla det själv?

Börja med att titta på ugnens typskylt om det står 230 V eller 400 V elementspänning där. Om det står 400 V elementspänning så är det inte möjligt att koppla den fel på det sätt jag tänker på, om det står 230 V så får vi diskutera saken vidare. Då kan det vara bra med en del bilder på hur kabeln är ansluten till ugnen mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser