Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på era verkstäder, hobbyrum etc.  (läst 7748 gånger)

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Bilder på era verkstäder, hobbyrum etc.
« skrivet: 01 dec-13 kl 00:54 »
Det är väl klart vi ska ha en tråd med bilder på våra verkstäder, hobbyrum och så vidare. Jag kan börja.

Först arbetsbänken med skåp baktill

Svarven som numera är färdigbyggd och används för fullt.

Täljhästen. Används flitigt.

Målarbänken med tillhörande färgförvaringshylla.

Böja trä lådan. Jag har även ett bending iron för mina gitarrbyggen men inte på bild.

Metallbänken med diverse verktyg och material.

Slipstationen

Läderhyllan

Här håller jag till när jag fotar och filmar för mina böcker och filmer. Jag älskar att vara här.
Hälsningar från Michael

Humle

• Västerbotten
SV: Bilder på era verkstäder, hobbyrum etc.
« Svar #1 skrivet: 01 dec-13 kl 09:30 »
Väldigt fint uppdelat i olika teman och bra organiserat vid varje avdelning också :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 dec-13 kl 12:09 »
Nuförtiden sover jag faktiskt i ett annat rum än hyvelbänken. Har även kommit på att min huvudsakliga hobby är att renovera och rengöra verktyg snarare än att göra något med verktygen själva :D.
Hyvelbänken, har inte fått ordning på hyllan än. Den var förut en bokhylla vid loftsängen. Täljhästen har jag i förrådet. En byrå har jag stoppat in i hyvelbänken och jag ser att du verkar ha en precis likadan hyvelbänk, en Sjöbergs. Jag fick rengöra min ordentligt från lim och färg och har planat ytan. Sen har jag lagt på en hel del bitumenmatta och ljuddämpande tyg runt om. Belysningen håller jag på att fundera över. Stubben som skymtar till i vänster använde jag förr som pall för att kliv upp och ner från loftsängen. Det är liggunderlag undertill på den så den skadar inte golvet. Brygghinken till höger fungerar som spånförvaring.

Här finrengör och filar/slipar jag prylar. Har rengöringsgrejer i plastbacken.

Minskade storleken på en bild/anders

« Senast ändrad: 25 jan-14 kl 21:59 av sɹǝpuɐ »

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-13 kl 19:56 »
Fint, men jag måste fråga. Har du verkstan i en lägenhet?
Hälsningar MIcke
Hälsningar från Michael

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 06 dec-13 kl 16:24 »
Fint, men jag måste fråga. Har du verkstan i en lägenhet?
Hälsningar MIcke
Ja jag har haft det så i några år. Utesluter tyvärr hårt bankande etc. Har inte fått ett klagomål från någon granne eller hyresvärd. Jag får vara noga med att inte tappa saker i golvet osv.

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 dec-13 kl 21:25 »
Tröttnade på att göra nya träklubbor när de blivit sönderslagna, så det fick bli en i plywood. Nu borde det la hålla!

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-14 kl 20:21 »
Min mycket trånga halvprovisoriska snickarverkstad:

Kombimaskinen är en Stenberg KEV 600 från 1957 men moderniserad skyddsutrustning. Det är ingen långhålsborrmaskin på den så därför kan den stå mot väggen.

Pelarborrmaskinen är en Arboga G2508 troligen från 1970-talet. Bakom den kapcirkeln av fabrikat Elu och snickarbänken.

Spånsugen är en gammal  Penope och slipstenen är ett hembygge av en gammal industritvättmaskin. Den tar upp litet väl mycket utrymme så jag har en mera kompakt slipstensmaskin maskin under pågående renovering. En Alimak med snäckväxel.

« Senast ändrad: 25 jan-14 kl 20:28 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-14 kl 20:33 »
Mera hyvlar och fogsvansar.
Elhandhyveln och stora fogsvansen är ute på ett bygge just nu och det är en del andra verktyg också. Därför finns det litet tomrum här och var i skåpen och på väggarna.

Stämborrmaskinen står inhyst i en grannes uthus på grund av platsbrist. Den är av fabrikat Naula. Tillverkad i Jakobstad troligen i mitten på 1940-talet och moderniserad med lagenligt chuckskydd och nödstopp.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-14 kl 22:18 »
Det var rejäla maskiner, speciellt rikthyveln. Inget aluminium i det bordet.
Hälsningar från Michael

Tjaeld

• TJÆLD, Tält till boende
    • Skåne
    • TJÆLD
« Svar #9 skrivet: 05 okt-15 kl 23:53 »
Jag får väl inte vara sämre jag...

Vi börjar med det viktigaste, min kära Stenbergs KET2 600 som dundrar dagligen här hemma. på bilden saknas skyddet för kuttern, det ligger på golvet brevid.

Vi fortsätter med mina favoritverktyg till fräsen
En avrundning/avfasnings kombi-kutter med fritt ställbar höjd som också används som falsfräs

Sandtrumman:

Sedan har vi den obligatoriska, handverktygen-på-väggenbilden:

Vi fortsätter med ett par andra bilder på saker i verkstaden:

Tackar för mig då :-)
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 06 okt-15 kl 08:16 »
Min verkstad

Tjaeld

• Skåne
    • TJÆLD
« Svar #11 skrivet: 06 okt-15 kl 08:35 »
Jag måste fråga, tycker du att den lilla rikten räcker?

Själv tänkte jag att 600 är ju helt galet stort men det händer ofta att jag funderar på varför den är så smal...
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 06 okt-15 kl 09:22 »
Den är nog liten, men den är en planhyvel också. Den måste räcka helt enkelt, har inga alternativ att tillgå just nu. Jag är nog relativt nöjd med den ändå trots sin storlek.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 06 okt-15 kl 19:55 »
Där har du riktiga grejor Tjaeld!

Den där Robinson klyvsågen ser verkligen användbar ut. Är den tänkt för en 60 cm klinga?
Lager av bra tennbabbit skall ju tåla 2000 varv i minuten bara man fyller på olja tillräckligt ofta. Med den farten får man en idealisk skärhastighet på en modern 60cm hårdmetallklinga....och då börjar klyvandet gå undan.

Stenbergaren är ju bland de bästa kombimaskinerna som finns i den här storleksklassen och du har ett fint och välskött exemplar ser jag.

Svarven ser märklig för den har ju bara ett babbitlager och så tryckskruven i ändan. Har du provat att svarva någonting på planskivan? Jag bara undrar om spindeln skall hållas i läge mot tryckskruven när den inte hålls på plats av trycket från dubbdockan.........?

Vad driver du med den vridna flatremmen från mellanaxeln på golvet?
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 06 okt-15 kl 20:19 »
Tjaeld vilken fin patina japansågarna har är de gamla/handsmidda? :)

Tjaeld

• Skåne
    • TJÆLD
« Svar #15 skrivet: 06 okt-15 kl 20:26 »
Jajamensan du TW, Robinsonsågen tar 100cm klingor och den, när jag gjort vid den ska få tugga trä så det duger. Där ska vara Fett, inte olja, men annars så lär den kunna jobba bra med moderna klingor, om jag hittar några som går att sätta i.

Stenbergaren har jag själv lagt ett års heltidskärlek, det enda som jag saknar på den är en klyvkniv...huhu :-(

Ja-a du den där svarven, den har jag inte hunnit provköra men förra ägaren har tilverkat ett stort antal skivor som passar på den där planskivan. Glidlagret håller svarven i våg utan flatrem och utan trästycke men när man spänner på flatremmen så behövs skruven för balans. Den verkar fungera bra. Det är intressant, dock att gludlagret är två gjutna halvor av ren mässing, alltså inget tenn eller bly i det glidlagret.

Remväxeln driver min Jonsered-fräs, den med 25mm spindel.

Tjaeld vilken fin patina japansågarna har är de gamla/handsmidda? :)
Sågarna är både gamla och handsmidda. Även hyvlarna, alla japanska, är gamla trokänare. Jag har ett par hyvlar och ett par sågar från före 1940. Mycket trevliga.
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 06 okt-15 kl 20:51 »
Jajamensan du TW, Robinsonsågen tar 100cm klingor och den, när jag gjort vid den ska få tugga trä så det duger. Där ska vara Fett, inte olja, men annars så lär den kunna jobba bra med moderna klingor, om jag hittar några som går att sätta i.

Stenbergaren har jag själv lagt ett års heltidskärlek, det enda som jag saknar på den är en klyvkniv...huhu :-(

Ja-a du den där svarven, den har jag inte hunnit provköra men förra ägaren har tilverkat ett stort antal skivor som passar på den där planskivan. Glidlagret håller svarven i våg utan flatrem och utan trästycke men när man spänner på flatremmen så behövs skruven för balans. Den verkar fungera bra. Det är intressant, dock att gludlagret är två gjutna halvor av ren mässing, alltså inget tenn eller bly i det glidlagret.

Fett?
Är det inte babbitlager i Robinsonsågen?
Mäktigt!.........Ärligt talat vet jag inte vad en enmeters klinga skall ha för varvtal....... enmeters klingor är ju vanliga på blocksågar men jag skulle aldrig våga mata ett sådant monster för hand. Skulle den vara min så skulle jag nog gå ned litet i klingdiameter.....

De här jättelika klyvsågarna är typiskt engelska. Skutorna som skeppade virke till Hull och Hartlepool och London hade oftast bara grovt virke i lasten. Grova sågade eller bilade plankor och bjälkar. De grövsta var kring 12 gånger 12 tum. Sedan sågade de engelska virkeshandlarna upp virket till "scantlings" det vill säga vanliga plankor och bräder i de dimensioner som behövdes. Då använde de stora klyvsågar som drevs med ångmaskin. Först i slutet på 1800-talet blev det allmänt att skicka färdigsågade bräder och plankor till England.

Går det inte att tillverka en klyvkniv till Stenbergaren? Jag har tillverkat min klyvkniv själv av vanlig kallvalsad plåt. Förra ägaren hade slarvat bort originalkniven.

Jag vet inte..... jag bara undrar om svarven......

Antifacist.

Tjaeld

• Skåne
    • TJÆLD
« Svar #17 skrivet: 06 okt-15 kl 22:54 »
Den sågen har helt "vanliga" blyfylda glidlager som ska smörjas med fett, iallafall är det gjort så tidigare. Jag har två 50" klingor till såden samt ett antal "Dado-klingor" av olika grovlek. 5 olika inlägg för dessa olika klingkombinationer har jag också.
Jag kan räkna på det där nån dag, den har exakt samma utväxling som min Hvetlanda Mek. rikthyvel, drivs med samma motor och har samma dimmensioner på drivhjulen. Den snurrar alltså utav bara fan!

När det kommer till klyvkniv så ställer jag ganska höga krav på den och jag har tre olika som tillverkas till mig, dom ska planfräsas till rätt tjocklek så att jag har sådana som passar alla mina klingor.
Har du någon bra lösning på spånsugning till just sågen? Det är förjävligt att såga utan spånsug! Är less på att ha skyddsmasken.

Nån dag så ska jag koppla in svarven, har lite att bygga först, med remdriften. Jag har ju turen att ha alla delarna till dessa maskiner men jag vill kunna köra min pelarborr och bandsåg också. Sen hoppas jag på att kunna byta min KET2 mot något äldre i likvärdigt utförande för centraldrift. :-)
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-15 kl 09:54 »
"Blyfyllda glidlager" låter som babbit. En legering av mest tenn eller bly med litet koppar och antimon inlegerat. Babbitlaget skall smörjas med olja som sipprar in hela tiden.
På min klyvsåg finns det små luckor i bordet. Under luckorna finns oljekoppar som skall vara delvis fyllda med yllefilt. Då man börjar såga häller man en skvätt olja i oljekoppen och så sipprar oljan långsamt ned igenom filten och smörjar babbitlagret.  På vissa lyxigare maskiner fanns oljeglas med en nålventil där man kan ställa in oljeflödet exakt för varje enskilt lager.
De flesta babbitlager som man hittar i dag (till exempel min svarv) har blivit okunningt "moderniserade" med smörjkoppar för lagerfett. Tyvärr har lagerfett för tjock konsistens. Lagerspelet i ett friskt babbitlager är helt enkelt för litet för att fettet skall nå fram och smörja ordentligt. Det leder till att lagret nöts upp eller så överhettas det och skär. Somliga säger att det är därför som babbitlager har fått dåligt rykte i dagens värld.

På grund av ohälsa har jag inte fått igång varken klyvsågen eller svarven ännu så jag har ingen egen erfarenhet ännu men det här är de fakta jag fick fram då jag läste in mig på ämnet och intervjuade några gamla gubbar som har sysslat mycket med babbitlager.
Jag fick vara med gubbarna och gjuta ett nytt lager och lärde mig den konsten.

Det blir bra med klyvknivar som är bearbetade till rätt tjocklek. Jag hade tur och hittade plåt på skroten med rätt tjocklek för de klingor jag har.

Jag tycker inte att du skall sälja din fina stenbergare.
Med tanke på produktionsflödet är det bra att ha en kombimaskin som är körbar fastän resten av verkstaden står stilla. Det finns ingen maskin och inget drivsystem som år 100% pålitligt och kunderna brukar bli otåliga då man reparerar i två veckor medan deras nästan färdiga produkt står och väntar.

Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #19 skrivet: 07 okt-15 kl 09:59 »
Är det nån som förvarar virke i taket, så att säga?

Jag har funderat på att fria upp lite utrymme i verkstan och få bort några av konsolerna jag har, skulle vilja lägga skåp där istället för förvaring. En idé jag fick vore att använda utrymmet ovanför garageporten. Om man skulle spänna upp några träbalkar mellan väggarna så kunde man förvara bräder och t.om. plywood skivor där uppe. Då skulle vikten inte hänga i taket heller vilket man inte vill...

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser