Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombinerad el- och vedspis?  (läst 14257 gånger)

christelle

• Blekinge
Kombinerad el- och vedspis?
« skrivet: 29 nov-13 kl 23:07 »
Önskar en kombinerad el- och vedspis till bak och matlagning. El används företrädesvis under den varma årstiden medan ved används vintertid både för matlagning och uppvärmning av kök och biytor.
Är det nån här som gör enligt ovan? Är det kanske en bättre idè med en liten elbänkspis och satsa på en rejäl vedspis?
Var får man tag på en kombispis utan att bli ruinerad?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Håning

• Gäst
SV: Kombinerad el- och vedspis?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-13 kl 23:09 »
Önskar en kombinerad el- och vedspis till bak och matlagning. El används företrädesvis under den varma årstiden medan ved används vintertid både för matlagning och uppvärmning av kök och biytor.
Är det nån här som gör enligt ovan? Är det kanske en bättre idè med en liten elbänkspis och satsa på en rejäl vedspis?
Var får man tag på en kombispis utan att bli ruinerad?
Inte något annat att välja på mig veterligen .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 nov-13 kl 23:24 »
Jag kan tänka mig att frakten blir precis lika dyr som spisen men den där Rayburn vedspisen med en AGA vid sidan är juh som en våt dröm.

http://www.agashopaustralia.com/rayburn/index.html

http://www.qualitystoves.co.uk/double-sided-stoves-multifuel-c-30.html

http://www.ebay.co.uk/bhp/wood-burning-range-cooker
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 29 nov-13 kl 23:43 »
Har oxå kikat på dem. Finns det inga återförsäljare här? Eller måste man kombinera på egen hand?

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 nov-13 kl 00:14 »
http://www.waltherab.se/produkter/lohberger-vedspisar-kokspannor/kombinationsspisar/ved-el

Själv föredrar jag för tillfället, att ställa liten bänkspis ovanpå vedspisen, under sommarmånaderna och sen ställa undan den fan, resten av tiden.
Har en enkel strömkokplatta framme över vintern.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 nov-13 kl 08:45 »
Tack! Hur gör du med ugn ommartid eller du har en bänkspis med ugn?

Ann i Josuas

• fd ansu002
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-13 kl 08:57 »
Jag har länge funderat på att byta ut min elspis mot en vedspis. Idealet för mig hade varit om man kunde ha en induktionshäll ovanpå på en typ skiva som man kan fälla upp när man använder vedspisen. Vad tror ni om det ?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 30 nov-13 kl 09:07 »
Vet inte hur en sån häll fungerar, tror dock att jag får köpa nya grytor etc och tål hällen/elen att hänga ovanför vedspisen - i så fall är det ju en bra idé  :D
Hur gör vi med ugn förresten, tror inte det fungerar att elda för tex bakning mitt i sommaren eller om man måste laga mat samtidigt på hällen? Det här verkar inte alldeles enkelt  ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 30 nov-13 kl 10:15 »
Den absolut bästa lösningen - om nu köket är tillräckligt stort - är att planera det så att man har plats för både en fullstor elspis och en vedspis. Det är bättre och billigare i längden att välja spisar av standardtyper än att hålla på med omständliga speciallösningar som kanske måste göras om från grunden den dag någon av de ingående delarna havererar och visar sig svår att ersätta.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 nov-13 kl 10:24 »
Jo, bänkspis med ugn är det.

I förra huset fanns både stor elspis och vedspis. Tyckte det var rätt irriterande med ett sådant åbäke, som bara stod oanvänd större delen av året.
Kokte morgonkaffet på den året om visserligen, därav den enkla kokplattan nu.
« Senast ändrad: 30 nov-13 kl 10:43 av Pentti Linkola »

Caffe

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-13 kl 10:46 »
Den absolut bästa lösningen - om nu köket är tillräckligt stort - är att planera det så att man har plats för både en fullstor elspis och en vedspis. Det är bättre och billigare i längden att välja spisar av standardtyper än att hålla på med omständliga speciallösningar som kanske måste göras om från grunden den dag någon av de ingående delarna havererar och visar sig svår att ersätta.

Den spis som inte används är en utmärkt avställningsyta. Ovanför sitter en murad "kåpa" och i den en vanlig fläkt som fångar stekos från båda spisarna. Enda klagomålet är att murningen spruckit mellan spisarna, troligen blir det för varmt men när man hyr styr man inte över hur det skall byggas så då får man stå ut...

malarmaster

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 nov-13 kl 10:55 »
jag liksom pentti kör med bänkspis(ugn+2 plattor),vintertid kompletteras det med en rejäl kökskamin för uppvärmning,den har också 2 plattor för matlagning dock ej ugn.
alternativen kompletteras med vattenkokare till t.ex tevatten och microugn som används till det mesta.
men är kaminen igång körs det mesta på den,el skall användas så lite som möjligt,mest av kostnadsskäl.
jag tycker liksom torbjörn att om du har plats så gå på separata enheter,kombigrejor brukar inte vara bra ur reparationssynpunkt.
att hänga något (som en häll) ovanpå en vedspis skulle inte funka här,tempen ovanför min kamin går lätt upp över 80 gr. 60cm vid sidan om kaminen,precis över har jag mätt 300 gr. så där skulle den blivit grillad,elektronik gillar inte värme.
bänkspisalternativet här beror just på platsbrist,jag har prioriterat kaminen och då fick det bli "bara" en bänkspis. ulf
 ps. ser på föregående inläggs bild att jag har ett liknande bygge,dock omkastat,där elspisen står har jag kaminen,bakugn finnes men används ej. ds.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 30 nov-13 kl 11:00 »
Det ser fint ut  :D Ifråga om en liknande lösning så måste jag nog ha en smalare elspis eller hur bred är respektive spis?

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 nov-13 kl 11:30 »
Har vedlår bredvid och den är viktigare än stor elspis, för min del. Behövs större ugn på sommaren, än bänkspisens, så eldar jag ändå. Öppnar ett par fönster bara.

Hur ser det ut där spisen/spisarna ska stå?

Caffe

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 30 nov-13 kl 11:34 »
Det ser fint ut  :D Ifråga om en liknande lösning så måste jag nog ha en smalare elspis eller hur bred är respektive spis?

Bakugnen är för syns skull, resten är fullt fungerande. Tror det är standardbredd, vedspisen är i alla fall en Idun no.1. men både ved- och elspis väljs lämpligen efter de förutsättningar man har.

En snabb mätning säger 13cm mur, 60cm spis, 13cm mur, 60cm spis, 13cm mur. Har inga kunskaper om att bygga sånt här men det känns som att man kan spara en del plats på att välja en 50cm elspis, skippa murarna och sätta in en smalspis eller en smalare vedspis. Med en kopparcictern mellan spisarna borde väl inte heller värmestrålningen bli skadlig för elspisen, om den ens är skadlig, en elugn är ju byggd för nästan 300 grader så...

hans

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 30 nov-13 kl 16:33 »
Kommer ihåg min Idun no1 den stackarn hade jag stormeldat i många år kl 6 på morgonen ringde telefonen och på exakt samma gång sprack hällen HELVETE vad det small

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 30 nov-13 kl 16:53 »
 :o Tack iaf för alla synpunkter  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 5 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Stengrim, Karlsdotter, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser