Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyvelrenovering  (läst 6106 gånger)

TW

• Finland
Hyvelrenovering
« skrivet: 26 nov-13 kl 13:30 »
Jag köpte en billig gammal Stanley stöthyvel med extra låg skärvinkel av den sorten som är gjord för att användas i ändträ. Klämjärnet som håller fast bettet var sprucket och spaken med den lilla trissan som man spänner fast bettet med fattades. Djupinställningshjulet var sprucket.

En  pensionerad rörmokare i byn hårdlödde ihop de spruckna gjutjärnsdelarna och så smidde jag en ny spännare. Jag kapade till trissan med viodhängande spak på ändan av ett flatjärn och så smidde jag spaken till form. Sedan filade och slipade jag med dremelen aå att trrissan fick rätt form och spännmekanismen började fundera  och borrade och nitade fast delen helt enligt originalmodell.

Så vitt jag kan se blev repatationen lika bra som originalet förutsatt att hårdlödningarna håller. Annars får jag ta och göra en helt ny spännklaff.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Hyvelrenovering
« Svar #1 skrivet: 26 nov-13 kl 14:44 »
Ädelt!
Då är det bara att slipa järnet och hyvla!
Du kanske borde skaffa ett till järn och 'tanda' det. Då går det även att hyvla masurbjörk eller flammig lönn med det. :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 26 nov-13 kl 22:19 »
Fint där. Har en annan typ av hyveln någon hårdlött ihop. Upptäckte lagningen först när jag rengjorde hyveln ordentligt. Denna typ av hyvel är något som jag saknar. Håller utkik men de är ganska ovanliga och blir lätt dyra. Har ibland funderat på att skaffa en nytillverkad. Kan vi få se mikometertunna spån i ändträ av frodvuxen furu nu? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

tretrop

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 nov-13 kl 08:33 »

Det ser ut att vara en typ No. 60½, med låg vinkel och justerbar spånöppning?  Klart användbar, nytt stål är ju alltid kul och ger oftast ett bättre resultat.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 08:40 »
Fint där. Har en annan typ av hyveln någon hårdlött ihop. Upptäckte lagningen först när jag rengjorde hyveln ordentligt. Denna typ av hyvel är något som jag saknar. Håller utkik men de är ganska ovanliga och blir lätt dyra. Har ibland funderat på att skaffa en nytillverkad. Kan vi få se mikometertunna spån i ändträ av frodvuxen furu nu? :)
Helt billiga är de inte om man köper nytt. Från ca. 600 Kr uppåt.

mohsart

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 nov-13 kl 19:41 »
Någon som testat nån av dessa?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 27 nov-13 kl 20:40 »
Någon som testat nån av dessa?

/Mats

Kunz är nog rätt bra märke men som din länk visar något dyrare. Anant är ett lågprismärke. Det klart man kan chansa och ha tur. Men oftast är dessa hyvlar mindre noggrant gjorda och stålet är oftast också av sämre kvalité... jag skulle satsa på den dyrare

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-13 kl 11:17 »
Ja det är en Stanley 60 1/2 som jag har renoverat. Originalbetten brukar vara ganska bra i de här gamla Stanleyhyvlarna så jag vässte upp det så får vi se hur det fungerar. Den dagen det blir uppnött så skaffar jag ett nytt bett.

Min erfarenhet av Kuntz är att de är synnerligen ojämna i kvaliteten. Min farbror har en Kuntz hyvel som fungerar bra. Jag köpte en Kuntz som inte alls fungerade men som gick att förbättra så den blev bra. Sedan köpte jag en annan Kuntz som var så slarvigt gjord att den inte gick att få ordning på. De gjutna delarna var så dåliga att de inte gick att fila och fräsa och skava om. Man skulle ha varit tvungen att tillverka ganska mycket nya delar. Bara att kasta bort hela hyveln.

Den enda erfarenheten jag har av Anant är av en blåmålad stöthyvel som såldes under namnet Record. De kommer ju från samma fabrik och samma tillverkningslinje som Anant numera. En kamrat hade köpt den och han kom hit och frågade varför han inte kunde hyvla. Han trodde att han gjorde någonting fel men det var hyveln som det var fel på. Då vi hade skavat och filat en hel kväll började mekanismen fungera någorlunda och efter att han hade härdat och anlöpt om bettet började den hålla eggskärpan så pass att den går att använda men den blir aldrig bra. SKRÄP.

Om man skall ha en ny hyvel av hygglig kvalitet så finns det inte så mycket annat än Veritas och Clifton och eventuellt Quangsheng att välja på...... om man inte är miljonär och kan köpa från Lie-Nielsen förståss. De är dyra allihop men lyckligtvis kan man köpa gamla söndriga hyvlar billigt och reparera och om man har tid kan man göra sina egna hyvlar.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 28 nov-13 kl 11:37 »
Ja det är en Stanley 60 1/2 som jag har renoverat. Originalbetten brukar vara ganska bra i de här gamla Stanleyhyvlarna så jag vässte upp det så får vi se hur det fungerar. Den dagen det blir uppnött så skaffar jag ett nytt bett.

Min erfarenhet av Kuntz är att de är synnerligen ojämna i kvaliteten. Min farbror har en Kuntz hyvel som fungerar bra. Jag köpte en Kuntz som inte alls fungerade men som gick att förbättra så den blev bra. Sedan köpte jag en annan Kuntz som var så slarvigt gjord att den inte gick att få ordning på. De gjutna delarna var så dåliga att de inte gick att fila och fräsa och skava om. Man skulle ha varit tvungen att tillverka ganska mycket nya delar. Bara att kasta bort hela hyveln.

Den enda erfarenheten jag har av Anant är av en blåmålad stöthyvel som såldes under namnet Record. De kommer ju från samma fabrik och samma tillverkningslinje som Anant numera. En kamrat hade köpt den och han kom hit och frågade varför han inte kunde hyvla. Han trodde att han gjorde någonting fel men det var hyveln som det var fel på. Då vi hade skavat och filat en hel kväll började mekanismen fungera någorlunda och efter att han hade härdat och anlöpt om bettet började den hålla eggskärpan så pass att den går att använda men den blir aldrig bra. SKRÄP.

Om man skall ha en ny hyvel av hygglig kvalitet så finns det inte så mycket annat än Veritas och Clifton och eventuellt Quangsheng att välja på...... om man inte är miljonär och kan köpa från Lie-Nielsen förståss. De är dyra allihop men lyckligtvis kan man köpa gamla söndriga hyvlar billigt och reparera och om man har tid kan man göra sina egna hyvlar.
Intressanta synpunkter och erfarenheter, trodde inte att Kunz var så ojämn, synd! :(
Själv skulle jag vilja ha Lie-Nielsen, men de är svindyra typ 1500 för en sådan hyvel som du renoverade. Det är Rolls-royce helt enkelt, en del av deras hyvlar är  ju gjutna i brons och de påstås vara extremt noggrant slipade.......

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 28 nov-13 kl 13:54 »
Ja vi får nog glömma Lie-Nielsen men som sagt så finns ju både Veritas och Clifton som är åtminstone litet lägre i pris. Samma kamrat som hade problem med Anant/Record hyveln köpte sedan en clifton och en Veritas och båda två är väldigt bra kvalitet.
Antifacist.

tretrop

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 28 nov-13 kl 14:25 »

Veritas Stöthyvel med hyveljärnet i 12 graders vinkel  - 1481Kr
Lie Nielsen Stöthyvel 60 1/2 med justerbar spånöppning, 12 graders vinkel - 1541 Kr
Men då håller dom en livstid och i viss mån också sitt värde!

Såg en prototyp till Clifton stöthyvel i England för en tid sedan, den kommer dock inte ut på marknaden. Men snygg var den!

mohsart

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 28 nov-13 kl 19:18 »
Själv har jag ett par 110-kopior som kostat max 50:-/st
Själva hyvlarna är egentligen helt ok, men stålen håller inte skärpan så bra OCH så är inställningen inte den smidigaste.
Så jag bet nyligen i det sura äpplet och köpte en Lie Nielsen 102 (mässing/låg vinkel) för ca 1000:-

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #12 skrivet: 28 nov-13 kl 19:38 »

tretrop

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 14 jan-14 kl 14:16 »

Mats, fick din nyinköpta Lie Nielsen 102 godkänt?

mohsart

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 14 jan-14 kl 20:37 »
Jodå, den gör sitt jobb. Jag har inte haft anledning att använda den jättemycket än, men den enda eventuella nackdelen är att man inte kan ställa spånöppningen (eller vad det heter), men jag ska ha den till ändträ och jämna till pluggar så det är nog ingen issue för mig.

/Mats

Have Autism, Will Travel

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 23 mar-15 kl 20:53 »
Renoverat en gammal Ståhls hyvel som var i ganska dåligt skick. Tyvärr råkade jag radera före-bilderna utom en bild som ger ett hum om skicket... Använde citronsyrabad för rostborttagning, parafinolja sen. Använda linolja/bivax jag värmde in med värmepistol på handtagen som jag putsade till. Limmade ihop bakre handtaget.
Före:

Efter:

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 24 mar-15 kl 19:42 »
Bravo! Det är alltid trevligt när någon tar ett gammalt rostigt verktyg och ger det ett nytt liv.

Nu talar jag mer än jag vet....... men jag tror att det kan löna sig att limma in en ny träflisa i nedre kanten av knoppen. Jag tycker mig ha märkt att det kan bli någon sorts kedjereaktion med fler och fler lösa flisor runtom den första...... men det här är jag osäker på så det skall du inte ta som kritik mot din fina renovering.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 25 mar-15 kl 18:43 »
Bravo! Det är alltid trevligt när någon tar ett gammalt rostigt verktyg och ger det ett nytt liv.

Nu talar jag mer än jag vet....... men jag tror att det kan löna sig att limma in en ny träflisa i nedre kanten av knoppen. Jag tycker mig ha märkt att det kan bli någon sorts kedjereaktion med fler och fler lösa flisor runtom den första...... men det här är jag osäker på så det skall du inte ta som kritik mot din fina renovering.
Hehe kan säga jag var ytterst nära att slänga framknoppen. Fyllde de mindre sprickorna med trälim utblandat med vatten och sågspån men uppskattar att sådär 30% av träet nertill var borta. Fick fördjupa hålet i knobben så den bottnade bra. Kommer inte använda denna så mycket eftersom munnen är alldeles för vid och en till skrubbhyvel behöver jag inte. Den är lika lång som en Stanley #4 men smalare.

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 mar-15 kl 19:46 »
Kan man inte bara vrida 'knobben' så att sprickan/saknade flisan hamnar rakt bakåt. Då borde den skadade kanten bli mindre belastad.

Men det bästa är såklart att ta tillfället i akt och skaffa en svarv!  ;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 07 jul-15 kl 22:00 »
Renoverat en 5 kronors hyvel jag hittade på loppis. Tror den är i valnöt och tror det är ganska hög ålder på den men jag vet inte. Den är då märkt. Rengjorde, smorde in med linolja och bivax och slipade stålet. Fungerar nu! Stålet var riktigt lättslipat vilket är på både gott och ont.

Före

Efter (ja lite finare efterbilder är ju kutym i branchen :p)

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 4 användare (1 dolda)
BlixtenMq, RickardR, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser