Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till er som lyckats eller håller på att få en gård på fötter.  (läst 1266 gånger)

Ciaaling

• Västerbotten
Hej!
Är en av det där lyckligt lottade personerna som har en gård i familjen (60 tunnland åker och ungefär lika mycket skog). Det är en fin gård som för flera tio-tal år sedan hade djur men det var länge sen man drev gården med någon form av försörjning i åtanke. Vilket lett till att gården har betalat för sig själv men inget mer. Man har mest bara brukat marken på sin fritid för att det är synd att låta det förfalla och underhållit skogen för nöjes skull och för jakten. Sen ett par år tillbaka så är våra fält utarrenderade till grannen.

Jag har egentligen aldrig funderat så mycket på att ta över gården på grund av dessa anledningar samt för att jag var en Stockholms-brud med planer på en IT-karriär. En gård i Värmland passade liksom inte in i kalkylen. Men på senare tid så har jag insett att den där med storstad och IT är kul, men att jag längre fram i tiden faktiskt kan tänka mig att ge bonn-livet ett ärligt försök, om 5-10 år sådär (är 25 nu).

Kommer plugga klart om ca 6 månader och har då ett helt okej jobb väntandes så planen är att leva storstadsliv och spara så att jag kan köpa ut halva gården (den delen som inte kommer att tillfalla mig och min bror genom framtida arv.) och så att jag skulle kunna bygga om de delar som behövs för att kunna driva kaninuppfödning och slakteri. Vill ha fler djur för hushållets skull men kaninerna ska vara inkomstkällan till slut.

Finns det några här som lyckats med att få en gård "på fötter" igen eller några som är på god väg?
Hur stor är eran gård?
Vad för verksamhet bedriver ni?
Ha ni jobb på sidan av eller täcker gårdens inkomst era omkostnader?

Landet

• Västerbotten
Utan att ha egen erfarenhet så skulle jag om jag vore du:
Göra en affärsplan med kalkyler på kaninuppfödning.
Får du det att gå runt i teorin så är det finansieringen kvar, att starta en uppfödning att kunna livnära sig och en gård på kräver (rätt stort) kapital och kunskap. Även om du har små utgifter så går det många hundra tusen att bara bygga ett godkänt slakteri, sedan du ska ha uppvärming, stall (eller vad det kallas, hagar?:) med mera.
Om du kan, jobba gärnet i IT-branschen och gör dej oumbärlig för några stora/bra kunder sedan startar du eget och kan syssla med data på distans. Då kan du gå ner i halvtid med IT och skulle kaninuppfödningen gå dåligt så sitter du inte i sjön.

Gilbert

• Gäst
Jag har jobbat i IT branschen i 35 år och tyckte kanske de första 15-20 åren var intressanta. Man kanske inte tänkte så mycket på gård med tjej, jobb, inkomst, fritid, vänner och småbarn.
Men allt förändras med tiden, jobbet, relationen, vännerna, barnen blir stora och längtan tillbaka blir bara större med åren.
Alla förändras, man växer som människa hela tiden. Jag har rötterna på samma sätt som du och jag byter gärna med dig. Mitt råd är att behåll gården, en dag kommer du att älska den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser