Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge både Hösilage och Hö?  (läst 1802 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Ge både Hösilage och Hö?
« skrivet: 24 nov-13 kl 11:04 »
Kan man ge både hösilage och hö samtidigt?

Till exempel ha en bal hösilage ute i vinterhagen och vanligt torrt hö inne i fårhuset - kan man göra så eller är det inte bra för fårens magar att låta dem växla på det viset?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-13 kl 15:46 »
Jo, det går väl jättebra. Bara hösilaget hinner bli uppätet ute, innan det blir dåligt (5-6 dagar)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-13 kl 16:32 »
När jag tänker på det, så är det ju faktiskt så att får tenderar att äta av det som är godast. Har du tur är det hösilage-balen, otur så är det höet. Du kan bli stående med hösilage som inte blir uppätet i tid, alltså...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Bondbränna

  • Inlägg: 12
    • Medelpad
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-13 kl 15:54 »
Men silage blir väl inte dåligt så fort på vintern? Om det är kallt dvs, om jag minns rätt från foderläran så räknar man 5-6 dgr under sommaren medan det håller betydligt mycket längreunder den kalla årstiden

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 05:38 »
Förra vintern höll mina ensilagebalar de två veckor det tog för mina får att äta upp dem
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #5 skrivet: 27 nov-13 kl 08:35 »
Mina får får hässjat hö och hö torkat på baken, det är nästan svårt att få i de de hö som inte är hässjat.
    -Vad är fördelana med höbollar?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-13 kl 09:23 »
Hässjat hö är naturligtvis det bästa ett får kan få så fortsätt med det så länge du orkar.
Åsenfår, hundar och katter

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Ge både Hösilage och Hö?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-13 kl 13:42 »
Okej fåren här är inne på nätterna, vi har mycket varg häromkring så det handlar om att ta det säkra framför det osäkra helt enkelt. Det var då tanken kom att de kunde ha vanligt hö inomhus och en liten hösilagebal ute.

Men det blir nog inte så, de som hade de små hösilagebalarna har inte hört av sig. Men det är ju bra att veta inför framtiden, de får fortsätta med vanliga höbalar både inne och ute i sina höhäckar då.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 5 användare (1 dolda)
Nina W, Eldtroll, Tli, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser