Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äldre häst  (läst 2454 gånger)

annajohannas

• Gäst
äldre häst
« skrivet: 23 nov-13 kl 19:30 »
Hej!
Jag skall köpa ett shettissto på tjugofem år. Kan ni ge mig tips på skötsel, av äldre hästar.

rimfrost

• Småland
SV: äldre häst
« Svar #1 skrivet: 23 nov-13 kl 19:55 »
Äldre hästar behöver mer mineraler har jag för mig... Annars är det väl bara att hålla koll på hull, foder och tänder. Shettisar blir ju gamla. Men jag blir lite skeptisk till att du ska köpa en så gammal häst. Så du inte blir lurad...
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-13 kl 07:44 »
Var för köpa en så gammal häst?

annajohannas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 nov-13 kl 10:30 »
Rimfrost - tack då vet jag, det är bara att öka mineralerna. Jag blir inte lurad, då jag köpt hästar från denne tidigare.
Castro - Varför inte? Hästen kan leva ett tag till, och den är mycket pigg för sin ålder.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 24 nov-13 kl 10:38 »
En gammal häst behöver väl bara lite extra omtanke :-*
Koll på hull och tänder och så att den inte fryser, motion och sysselsättning efter förmåga så att den inte stelnar till.
Nu är det ju stor skillnad på olika raser, en shettis som är 25 kan ju ofta var sprallig som en unghäst.
 Men mitt gamla varmblodssto som blev 27 år hade lite svårt att hålla hullet de sista åren och fick därför lucernpellets som tillskott till fint ensilage.
Lycka till med hästen, tänk vilken läromästare för barn det måste vara.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-13 kl 11:17 »
Det är bra att räkna om hästens år i vad det skulle motsvara för en människa för att få lite känsla för det om man inte är van vid hästar. En 25-årig Shetlandsponny motsvarar väl på ett ungefär en 50-årig människa. Man klarar mycket i den åldern, men tål inte snabba ökningar i arbetsuttag och toppar inte som en 25-åring.

rimfrost

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 nov-13 kl 22:05 »
Menar inte att man blir lurad för att hästen är gammal utan för att en shettis inte kostar så mkt i vanliga fall så jag hade inte betalat för att ta hand om en gammal shettis. Inget illa menat.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 nov-13 kl 22:38 »

Castro - Varför inte? Hästen kan leva ett tag till, och den är mycket pigg för sin ålder.
Förstår bara inte vitsen med det bara 25år har några år kvar  typ Inte så kul sen när man måste ta bort hästen . Men var och en gör som det passar givet vis .Så lycka till med hästen .

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 nov-13 kl 23:26 »
Jag stretchade benen efter næstan varje ridtur med Blesa från att jag hade lært mig hur det går till och då var hon femton. Det funkar precis som på dig sjælv, hæsten blir inte så lætt stel. Dessutom så sæger den ifrån om det gør ont någonstans så att man upptæcker småskador som man kanske inte hade mærkt annars. Mycket vanligt mineralfoder tror jag inte ær bra før det ær jobbigt før njurarna att gøra sig av med. Dæremot kan du torka næsslor till den och ge den træd som ska bli ved att knapra och gnaga på. Gærna med grenar och allt! Lite tillskott at biotin før hovarna ær bra. Hovarnar væxer saktare och saktare ju ældre hæsten blir och då ær det ju extra viktigt att dom ær starka och inte spricker eller så. Angående tænderna så ær vanlig tandraspning som går till så att vet raspar lite på måfå ute! Det ska vara en riktig hæsttadlækare, om møjligt.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 25 nov-13 kl 08:48 »
Håller med flera av föregående skribenter om att tänderna är viktiga. Ta hem en duktig hästtandläkare som kollar över tänderna och åtgärdar ev. fel. Vanligt på såpass gamla hästar är förvuxna kindtänder, vilket gör att hästen äter sämre/långsammare/inte får tuggat ordentligt.

Kan ta en av mina gamlingar som exempel. Lina, 28 år och shettis hade svårt att hålla hullet, hade hosta och vi hade långtgående funderingar på om det var dags att låta avliva henne. Vi fick tips på att ta hem en hästtandläkare som hittade två rejält förvuxna tänder vilka slipades ner och nu, ett år senare är det en liten knubbig shettisdam som går i hagen, hostan har försvunnit och hela hästen utstrålar hälsa.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser