Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla ovansidan av vedspisen?  (läst 9211 gånger)

saint206

• Småland
Måla ovansidan av vedspisen?
« skrivet: 22 nov-13 kl 08:37 »
I helgen kommer det in en "ny" vedspis i köket- skitbra tycker jag då den är oanvänd, men dötrist, då ovansidan är grönprickig:( högst osnyggt! Frågan är, går den att måla med något? Den gamla svärtade jag ju, men ytan på den nya är ju blank.. Emalj? Vad göra?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

malarmaster

• Gäst
SV: Måla ovansidan av vedspisen?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-13 kl 09:26 »
med en "ny" tror jag du menar en gammal,men oanvänd? emaljerad krämgul och med ovansidan emaljerad i grönt med stänk.
40-tals stil och sista skriket då.står det inte kockum på den också?
nej,emalj är svårt att måla på och om du skall elda i den omöjligt då temperaturen kommer att bränna bort färgen.vanlig färg tål knappt 100 grader innan det börjar hända saker
den enda färg som tål lite värme är det som bilnissarna använder till typ grenrör på bilar ,den tål upp till c.a 600 grader sedan bränns den också.
ett grenrör på en bil blir också varmare så hållbarheten där är också begränsad.dessutom har du problemet med fästförmågan mot emaljen.
skall du elda i den får du nog stå ut med det gröna,om du endast använder den sporadiskt kan man lägga någon typ av skiva ovanpå,målad i valfri kulör.ulf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 nov-13 kl 09:58 »
Jag instämmer, är emaljen i bra skick bör den få vara kvar som den är. Den är ju lättare att hålla ren och tåligare än vad en målad yta någonsin kan bli. Det är bara att låta det estetiska ögat titta åt något annat håll.

Sån här värmetålig färg som används i bilsammanhang, för svarta kaminrör och liknande är inte särskilt slitstark. Och den brukar inte fästa något vidare på underlaget heller.

krikav

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 22 nov-13 kl 10:24 »
Dekorera ovansidan med sten och sand kanske?

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-13 kl 11:03 »
Det är en vit och grönstäknt spis, gammal men oanvänd. Spisen är här ett bruksföremål och används vintertid mer än elspisen. Jag har hittat en färg som tål 600, frågan är om det räcker?

Håning

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 nov-13 kl 11:06 »
Färg brukar släppa efter ett tag så blir det ännu fulare . Så låt det vara och låtsas inte se det gröna. Det hade ja valt  men nu är det ju du :)

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 22 nov-13 kl 11:29 »
Jag skulle låta spisen vara som den är, jag.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 22 nov-13 kl 11:35 »
Människa, vet du hur sällsynt det är att hitta en sån gammal Husqvarnaspis där emaljen på hällen fortfarande är frisk? Låt det vara som det är. För hundan! :)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 nov-13 kl 12:31 »
På er låter det ju som om de nästan är mer ekonomiskt att sälja eländet å behålla den gamla:P

Sjaunja

• -
« Svar #9 skrivet: 22 nov-13 kl 12:41 »
Det går ju att remaljera fula badkar så man borde ju kunna göra på samma vis med en emaljerad spis. Jag skulle kolla upp med nån remaljeringsfirma å fråga. Vad läckert det vore med mörkorange, som på kockumskaffepannorna!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 nov-13 kl 12:47 »
Bruksföremål till prydnad?  o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 22 nov-13 kl 12:54 »
Remaljering är någon sorts tvåkomponentsfärg, så det lär inte bli kvar om man eldar i spisen.

Jag tycker fortfarande det bästa är att låta spisen vara som den är.

krikav

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 22 nov-13 kl 13:23 »
Ni kan bygga upp en skärmvägg framför spisen, så ni slipper se den.
Alternativt slöjda ett par skygglappar som passar för människor.

malarmaster

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 nov-13 kl 13:30 »
en ide jag fick var ju om du kan lägga en vanlig svartplåt ovanpå,framkanten kan du ju få vikt så den med försvinner.plåten kan du ju köra med spissvärta.
om nu denna ide tilltalar dig tänk på att inte ta för tunn plåt då den kan slå sig av värmen underifrån.
en annan ide är stora klinkerplattor som läggs löst ovanpå,det finns ju långa rektangulära plattor som skulle kunna passa,såg i affären att det fanns i måtten 30x60cm.
iden faller om du använder spisen också till matlagning. ulf

Håning

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 nov-13 kl 13:35 »
På er låter det ju som om de nästan är mer ekonomiskt att sälja eländet å behålla den gamla:P
Haha  vore det inte så långt så skulle ja kunna vara spekulant  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 nov-13 kl 13:42 »
Människa, vet du hur sällsynt det är att hitta en sån gammal Husqvarnaspis där emaljen på hällen fortfarande är frisk? Låt det vara som det är. För hundan! :)

Instämmer!

Och man blir van och lär sig tycka om sådant där, med tiden.

malarmaster

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 nov-13 kl 15:02 »
Det går ju att remaljera fula badkar så man borde ju kunna göra på samma vis med en emaljerad spis. Jag skulle kolla upp med nån remaljeringsfirma å fråga. Vad läckert det vore med mörkorange, som på kockumskaffepannorna!
remaljering är en färgbehandling,tvåkomponent.
den är INTE värmetålig.
skulle nu någon mot förmodan veta om någon färgprodukt som klarar stark värme så är jag intresserad.
jag har många kunder som vill ha kaminrör m.m målade men jag har hittils inte hittat något som inte gulnar,flagnar eller spricker ens vid måttlig värme.skulle vara kalkfärg då men det går bara på kalkputs. ulf

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 nov-13 kl 15:10 »
Färg för avgasrör/cylindrar lär ju funka.. De brukar ju tåla temperaturer över 400 grader

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 22 nov-13 kl 15:24 »
Färgen i fråga bör helst inte heller avge några giftiga och/eller obehagliga gaser till rummet.  (Detta problem är inte så aktuellt för avgasrör!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

malarmaster

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 nov-13 kl 15:38 »
Färg för avgasrör/cylindrar lär ju funka.. De brukar ju tåla temperaturer över 400 grader
men fäster knappast på en emaljerad yta och dessutom blir de snabbt fula,det där med temperaturtålighet ska man ta med en nypa salt.... ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 2 användare (1 dolda)
sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser