Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur bokför jag utbetald kredit?  (läst 1756 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
hur bokför jag utbetald kredit?
« skrivet: 20 nov-13 kl 22:01 »
Sitter här, trött och smått förvirrad då jag inte är världsbäst på det här med bokföring ::)

Har haft kredit hos granngården som vi efter avslutat konto fick utbetald till vårt företagskonto (har bokföringsprogram bundet till banken/kontot).
Förslag på nåt vettigt konto att bokföra mot?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Gilbert

• Gäst

vallar-elin

• Norrbotten
SV: hur bokför jag utbetald kredit?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-13 kl 22:17 »
Nja, vet inte om man kan kalla det för det.. Har genom inköp samlat på mig en summa pengar hos granngården som jag hade fått som rabatt på nästa faktura.
då vi avslutade kontot där har vi nu fått pengarna insatta på vårt konto :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 20 nov-13 kl 22:18 »
verifikat finns  (nånstans) då granngården skickat ut "rapporter" på vad vi har samlat ihop

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #4 skrivet: 20 nov-13 kl 22:58 »
Om vi skulle säga att du enbart (eller mestadels) handlat foder på Granngården så skulle jag lagt denna återbetalning som en minskning av foderkostnaden. Om du handlat diverse så får du kanske fundera lite över fördelningen.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 21 nov-13 kl 09:08 »
Tänkte lite så jag med, men hittade ett konto som heter erhållen bonus och rabatt och antar att jag lägger det där. Hittade ett av verifikaten och det stämmer med moms på det kontot.
Funderade på att göra som du sa teinarsson, men det kändes knepigt :)

LeCiffre

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 nov-13 kl 09:27 »
Ja, det blir snyggare att lägga det på rabatter.  Resultatet blir ju detsamma, men drar man av det på foderinköpen så ser det ut som att man lämnat tillbaka foder, vilket man ju inte har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser