Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det brinner i knutarna!  (läst 6038 gånger)

ahmedabdulla

• Gäst
SV: Det brinner i knutarna!
« Svar #40 skrivet: 18 nov-13 kl 18:19 »
jo man har ju läst flera gånger hur rusta clasohlsson osv får återkalla sina budget släckare, att påstå att det är samma som de bättre varianterna är ju ren lögn eftersom det är helt olika märken med olika funktion... men alla gör ju som dom vill men nog är det dumt att vilja spara några hundralappar på något som kan rädda både liv och egendom... sen är väll det viktigaste att man faktiskt vet hur man hanterar släckaren , räddningstjänst brukar ju hålla provapåmöjligheter/kurser ibland, har man en släckare bör man gå på sådan tycker jag, det är ksotnadsfritt och lärorikt. sen är brandfilt mycket bra tycker jag, och det rekomenderas ju också.. det bör man skaffa först och främst innan man ens tänker på släckare... för de med viktiga grejer i hdn kan det vara värt att veta att kolsyra kan göra det omöjligt att återskapa det, till skillnad från vatten, skum, eller släckning genom att slå..

Gilbert

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 nov-13 kl 18:25 »
Skall det vara så svårt att se att det är samma typgodkännande och samma brandsläckare som säljs av Classe som hos våra egna försäkringsbolag.

Ett exempel: Försäkringsbolaget IF.
http://www.if-sakerhet.se/brandskyddspaket-till-baten.html

Clas Olsson.
http://www.clasohlson.com/se/Brandsläckare-6-kg-55A-Housegard/34-156-1

Folksam säljer en 6kg för 398 sek till sina kunder (billigare än Classe).

Varför? Jo för att alla släckare uppfyller EN3. Smarta kunder ser sådant.

Gilbert

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 18 nov-13 kl 18:29 »
Här kan alla läsa på om brandsäkerhet.
http://sakerhetshandbok.pelastustoimi.net/paloturvallisuus.html

Gilbert

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 nov-13 kl 18:31 »
Här finns allt du behöver veta om brandsläckare. För och nackdelar med olika typer av släckare.
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/brandslackare

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #44 skrivet: 18 nov-13 kl 18:35 »
Att pulvret i pulversläckare klumpar ihop sig sägs inte vara något stort problem om det är en brandsläckare som ständigt hänger stilla på samma vägg inomhus. Men det är värre med släckare som utsätts för skakningar och temperaturvariationer, t ex i bilar. Dem bör man vända på ofta och ladda om eller byta ut om man inte märker att pulvret rör sig längre.

Gilbert

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 nov-13 kl 18:38 »
Jag brände av en 2 kg's idag utomhus.

Den har stått inne mesta tiden och den var 17-18 år gammal och trycket fortfarande på grönt. Funktion: superbra.

Visade detta i en snutt film tidigare idag. Det går många råttan-i-pizzan historier om brandsläckare hos sk fackmän som lever på att lura folk.

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 18 nov-13 kl 19:15 »
Det går många råttan-i-pizzan historier om brandsläckare hos sk fackmän som lever på att lura folk.
*** Otrevlig ton ****** /eka
« Senast ändrad: 18 nov-13 kl 20:03 av eka »

Broberg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 18 nov-13 kl 19:36 »
Nu skulle jag inte lita på endast en släckare, vare sig den kostar 300, eller 3000..

andtol

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 nov-13 kl 19:42 »
***** Följdmoderering ******* /eka

Du får gärna också komma med argument för och emot. Jag tycker Gilbert argumenterar bra. Och han ger mycket information.

Gör detsamma, i stället för att bara klanka ner.

« Senast ändrad: 18 nov-13 kl 20:04 av eka »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #49 skrivet: 18 nov-13 kl 19:44 »
Nu skulle jag inte lita på endast en släckare, vare sig den kostar 300, eller 3000..

Framför allt ska man inte lita på en enda släckartyp. Man vet ju sällan i förväg vad det är som börjar brinna. Det kan vara bra att ha t ex både pulver och CO2 till hands, kompletterat med vattenslang.

Och om någon fortfarande har en halonsläckare kvar, så använd den inte utan förpassa den per omgående till miljöstation!

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 nov-13 kl 20:10 »
Du får gärna också komma med argument för och emot. Jag tycker Gilbert argumenterar bra. Och han ger mycket information.

Gör detsamma, i stället för att bara klanka ner.

Hej, jag ändrade inlägget och la in 12 stycken länkar till sidor där sveriges myndigheter varnade för budgetsläckare osv. men ja, det uppskattades icke av ledningen, kanske de har aktier i låtsas-brandsläckar-företagen. tyvär, hoppas inga alternativare brinner inne nu petter....

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #51 skrivet: 18 nov-13 kl 20:18 »
.... för de med viktiga grejer i hdn kan det vara värt att veta att kolsyra kan göra det omöjligt att återskapa det, till skillnad från vatten, skum, eller släckning genom att slå..

Var har du fått det ifrån? en hårddisk klarar utmärkt att släckas med kolsyra på samma sätt som en brinnande människa klarar det .
är hårddisken några hundra grader och du sprejar den med kolsyra så kommer den få en chock och materialet spricka men annars är kolsyra det mest skonsamma.
Motbevisa mig gärna med fakta

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #52 skrivet: 18 nov-13 kl 20:25 »
Framför allt ska man inte lita på en enda släckartyp. Man vet ju sällan i förväg vad det är som börjar brinna. Det kan vara bra att ha t ex både pulver och CO2 till hands, kompletterat med vattenslang.

Och om någon fortfarande har en halonsläckare kvar, så använd den inte utan förpassa den per omgående till miljöstation!

och under tiden man funderar på vilken av ovanstående man ska använda så tar man kolsyran och tömmer den, behövs det mer så har man haft tid att fundera...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 18 nov-13 kl 20:29 »
Kolsyra är rent och fint, men tyvärr rätt dyrt. Den köper man till om man har gott om pengar eller känslig utrustning som skall skyddas.

TW

• Finland
« Svar #54 skrivet: 18 nov-13 kl 20:56 »

Vad det gäller påståendet att man kan spruta litet och lämna släckaren att stå utan att den tappar trycket så är det direkt lögn. Åtminstone vad det gäller pulversläckare. Jag har provat det ett antal gånger. Det lämnar alltid något pulverkorn i ventilen och småningom pyser gaspatronen tom. Inom ett par dygn är släckaren utan tryck och därmed oanvändbar trots att det finns pulver kvar.
På Heta Arbeten kursen blev vi också varnade för det här fenomenet.

« Senast ändrad: 18 nov-13 kl 21:15 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

johe71

« Svar #55 skrivet: 18 nov-13 kl 21:20 »
Hej, jag ändrade inlägget och la in 12 stycken länkar till sidor där sveriges myndigheter varnade för budgetsläckare osv.

konstigt, en google-sökning på budgetsläckare ger inga träffar alls... söker man däremot på orden varning brandsläckare så ger det massvis med träffar där allmänheten varnas för oseriösa dörrförsäljare som säljer alldeles för dyra brandsläckare...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #56 skrivet: 18 nov-13 kl 21:37 »
"prova brandsläckaren" var en nyhet för mig. Antingen är plomben intakt, eller är den det inte och släckaren förbrukad. Endast för att rikta järn kan man använda en tidigare använd släckare.

Sen beror det inte på vad släckaren kostat, hur bra den är. Om nu Harald kallat hem sina släckare och de som sålt dyrt INTE gör det.......... Grattis till de som både betalat för mycke och inte fått den bytt. Det är väl bättre att bli lurad en gång än två?  8)

För övrigt blir jag förbannad när jag skrivit ett bra inlägg (alla mina inlägg är bra) och så är tråden låst när jag ska posta.  :(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 18 nov-13 kl 21:54 »
Vad det gäller påståendet att man kan spruta litet och lämna släckaren att stå utan att den tappar trycket så är det direkt lögn. Åtminstone vad det gäller pulversläckare. Jag har provat det ett antal gånger. Det lämnar alltid något pulverkorn i ventilen och småningom pyser gaspatronen tom. Inom ett par dygn är släckaren utan tryck och därmed oanvändbar trots att det finns pulver kvar.
På Heta Arbeten kursen blev vi också varnade för det här fenomenet.

Aj då är det så illa, då får jag kasta 5 st släckare direkt som trots att de fortfarande står på grönt verkar vara kassa...  :o

Som jag också skrev så ska man alltid ha en oanvänd.. men att kasta dem bara för att..
Klart den kan börja läcka men det är inte stor risk.

TW

• Finland
« Svar #58 skrivet: 18 nov-13 kl 21:55 »
Jag började fundera på Gilberts och mina inlägg som ju är helt motsatta.......

Kan det vara så att de goda erfarenheterna av billiga släckare är från folk som kasserar dem i stället för att att föra in dem på verkstad för provtryckning och pulverbyte efter 10 år?
Kan det vara så att de dåliga erfarenheterna är från folk som har lämnat in dem för provtryckning och pulverbyte och fått dem kasserade och sedan tvingats betala för det?

Om det är så att billigsläckarna är engångsgrejor medan de dyrare är renoverbara?
I så fall har vi ju rätt båda två........ Jag undrar.......

Alexn
Man kan lämna in använda släckare för påfyllning. Du kan ju begära offert och jämföra med nypriset.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #59 skrivet: 18 nov-13 kl 22:48 »
...
Alexn
Man kan lämna in använda släckare för påfyllning. Du kan ju begära offert och jämföra med nypriset.

Jo jag vet men som jag skrev tidigare så är där inget fel på dem trots att de har använts

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
Stengrim, hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser