Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra med oxe  (läst 3959 gånger)

hans

• Dalsland
Köra med oxe
« skrivet: 15 nov-13 kl 20:15 »
Undrar om någon vet något om att köra med oxe?

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Köra med oxe
« Svar #1 skrivet: 15 nov-13 kl 21:06 »
Undrar om någon vet något om att köra med oxe?
Kan ingenting om det, men har kört häst.
Spontant tänker jag: god kontakt till djuren. Hur vill du styra med förtroende eller genom överlägsenhet? Tycker förtroende är att föredra.
Oxar styr man med hornen, har dina horn? annars blir det nosgrimma kanske?
Lämpligt sele måste du fixa om du kör med en oxe. Om du kör par, måste det väl funka med ett ok. Kolla på bilder och tillverka ett ok.
Det var bara några spontana idéer.

hans

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-13 kl 21:20 »
Javisst absolut köra med förtroende tänkt lite på det som ett alternativ till häst har också kört lite ardenner tidigare men fick för mig att oxe är lite annorlunda och tänkte att någon prövat

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 15 nov-13 kl 22:12 »
Om man söker här på alternativ så finns det svar på det mesta. Här är en tråd men det finns nog fler.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=24388.0
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Leineri

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-13 kl 22:15 »
Skriver någon rad för att inte tappa bort tråden :)
Spontant så funderar jag hur mycket man får ta hänsyn till idissling när man kör oxe? Ang styrning så läste jag för länge sen om någon som styrde med oxens öron. Hur det fungerade i praktiken vet jag tyvärr inte för det fanns ingen bild till texten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 15 nov-13 kl 22:26 »
Man styr ofta med öronen. Höger så styr man med fråen och vänster med teen och alltid i ytterörat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mata

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-13 kl 15:41 »
Man ska inte arbeta mer än 5-6 timmar om dagen med oxar säger de flesta, men de behöver paus då och då.
Allmogeko-föreningen planerar att hålla kurser under våren om det finns tillräckligt många intresserade.

Carina och Teodor

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 feb-14 kl 19:52 »
I boken "Fjällrasen, des avfel, utfodring och vård" (E. O. Arenander, 1912) talas det om att köra med tjur. Arenander skriver att "När tjuren blir så stor, att han lämpligen kan draga en lätt släde, bör han betslas på och spännas för samt lära sig att draga. Sedan spännes han för en vagn. Detta är det lämpligaste sättet att skaffa den större och fullvuxne tjuren nödig motion. Genom att han är ute och köres, mildras hans humör och han kan äfven uträtta diverse småkörslor vid gården såsom hemkörning af grönfoder m.m. och därigenom betala något för sitt underhåll."

Tillers International har flera dokument om träning av oxar och beskrivning av ok och selar. Sök i deras ”TechGuides”.
http://www.tillersinternational.org

FAO beskriver i ” The Swiss collar for developing countries” en Schweizisk sele för körning med en ensam oxe.
http://www.fao.org/docrep/v0600t/v0600T0j.htm#harnesses

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-14 kl 09:51 »
Jag vet att Börjes i Tingsryd har oxar och kör med oxar. Fråga dom om deras erfarenhet.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser