Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att byta kraftkälla. från stort till smått.  (läst 2669 gånger)

Mattons

• Västergötland
Att byta kraftkälla. från stort till smått.
« skrivet: 14 nov-13 kl 11:12 »
Så länge jag har varit iintresserad av jordbruk har ardennerhästen varit mitt självklara val. Nu har jag, utav någon oförklarlig anledning, blivit sugen på att byta ner mig. Jag har då tänkt mig fjordingar. Känns smidigt med en mindre häst, betydligt mer lättfödd, kan variera mer i "kraftuttag", tex en häst vid radhackning, vändning, två vid slåtter och plöjning i öppen jord, 3-4 vid tung plöjning och harvning osv osv.

Är det någon som erfarenhet av arbetande fjordingar?
För och nackdelar?
Andra tankar?
Är dom så fodereffektiva som jag hört? 3 mot 1?

Gården är på strax över 20 hektar jord.
1,5 hektar grönsaker.
2 hektar spannmål
0,5 potatis
Resten vall/bete

Så såg det ut i år.
Jag har haft 3 ardenner i år.

Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Håning

• Gäst
SV: Att byta kraftkälla. från stort till smått.
« Svar #1 skrivet: 14 nov-13 kl 13:21 »
Finns ju någon uppe på Hallandsåsen som använder fjordingar mins tyvärr inte van heter . Men ja vet att han brukar hela gården med sina hästar och lever på det med så nog går det att bruka jorden med fjording. 

Mattons

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-13 kl 13:54 »
Jo. Jag hittade på honom. Finns en bok. "Bondens jord".
Tänkte mest om någon som var van vid både ardenner och fjording hade något spännande att säga. Det verkar så smidigt att dom är så små och äter såpass mycket mindre. Mina ardenner äter nu ca 20 kg prima midsommarhö per skalle/dag. Plus ett par kilo havre.
Samtidigt har jag så svårt att föreställa mig de där små ponny/hästarna orka dra en plog genom min styva lera.
Hovslagare

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 nov-13 kl 15:02 »
Ta kontakta med han vet ja . Nä ja har ingen erfarenhet av dom direkt inte så mycket ardenner häller mer än ja var barn och i min ungdom Har ju bara kört Nordsvensk i alla år.

Mattons

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-13 kl 15:10 »
Får prova det. Mjo.. Och Nordsvenskar är verkligen inte min sorts häst.
Hovslagare

Håning

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 nov-13 kl 15:45 »
Ja det tycker ja du ska göra han är trevlig . Ja store trivs med dom  men det har mycket med individerna att göra anser ja . Det finns Nordsvenskar ja inte skulle  ta i med tång ens .

Mattons

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-13 kl 17:08 »
Ok. Ja, det är ju allt på individnivå, men som ras är de, efter mina erfarenheter, inget å ha.. Vi får se om det blir nå fjordingar framöver. Var precis ute och plöjde sista fårorna för året, och jag har svårt att tänka mig att inte jobba bakom ett par ardenner-rumpor. Haha...
Hovslagare

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 nov-13 kl 17:22 »
 Haha nu måste ja retas lite med dig det finns en hel del skit till ardenner med har varit på så många premieringar så ja har hunnit seten del .  Så någon ardenner vill ja inte ha i skogen hellre en fjording    ;D :P  Fridens liljor på dig  .Hoppa du får tag på han .

Mattons

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 nov-13 kl 17:31 »
Ja. Mycket skit hos Ardenner också. Lata,  feta klumpar som inte lyfter på benen. Det är inte problemet jag har. Min hästar är högresta,välmusklade, arbetsvilliga hästar som går fram där man ber dem. Alla hästars problem är deras ägare. Arbetshästarna generellt, ardenner i synnerhet ska jobba varje dag. Annars blir dem därefter.
Hovslagare

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 16 nov-13 kl 16:55 »
Alla hästars problem är deras ägare.

Och varför skulle en nordsvensk vara undantaget från det påståendet?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 dec-13 kl 01:50 »
Jag vill gärna också veta olika rasers nackdelar och fördelar i detta.

Jag har inte stor erfarenhet av olika raser, utan utgår ifrån de hästar jag träffat och det jag hört från andra. Jag tror att det finns minst två typer av fjording, bara i Sverige samt att man får ta hänsyn till olika blodslinjer. Jag har hört folk förkasta de svenska fjordingarna och hylla de danska. Men hur det ligger till låter jag vara osagt. Jag tror dock att fjordingen har ett tillräckligt segt och arbetsvilligt temperament för att kunna kompensera ordentligt till sin mindre kroppsbyggnad. Alla fjordingar jag träffat har varit mycket stabila hästar, några lata, men några också otroligt arbetsvilliga. Envisheten som alla fjordingar verkar besitta hjälper dem få jobbet gjort när det går tungt.

Jag har ägt två stycken tinker/irish cob(i princip samma ras), en kallblodstravare och en nordsvensk brukshäst. Min bild av Tinker/Irish cob är att de har inte så mycket motor och energi, men de är ödmjuka i sinnet, och lätta och enkla att köra för nybörjare både ung som vuxen, och kräver inte daglig motion för att inte vara explosiva. Nordsvenskar har jag fått uppfattningen att de i jämförelse med tinker/irish cob kan vara betydligt mera krävande i humöret, och vissa med så mycket motor att de behöver ett arbete att utföra dagligen för att inte få överskottsenergi och bli frustrerade och starka att arbeta med. Notera att det är skillnad på energi i form av ren arbetvilja - och ren överskottsenergi - den senare är mycket svår att få nåt vettigt gjort av.
Hur ardennern är i jämförelse kan jag inte säga. Men de få ardenner jag träffat har varit mera åt det lugna sävliga hållet (ja, inte alla, några har jag träffat som haft lite mera nerv), och det kan behövas när man ska arbeta i jordbruket, till vilket ju ardennern faktiskt är framavlad. Nordsvensken är väl mera avlad för att dra fram virke i skogen, under tuffa förhållanden, och det kan ju ha hjälpt till att prägla deras humör?

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 17 dec-13 kl 12:04 »
Mitt val hade blivit en Fjording,en häst som man kan ha till det mesta. Från att köra framför plogen eller i skogen. Det finns även en dam dam som varit med i SM I Westernridning med sin Fjording.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Johnny

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 24 dec-13 kl 23:13 »
Jag måste stå upp för Nordsvensken och säga min mening.
Äger både Nordsvensk(trav) och Ardenner som jag brukar på en gård på ca 10 hektar.

Jag har insett att att alla djur är olika individer från cool lugna till heta nervösa.
Min far hade nordsvenskar till skogskörningen samt jag har deltagit i flera utbildningar så jag har haft möjlighet att prova på olika raser i bruks sammanhang.
Där har jag sett både ardenner samt nordsvenskar som varit nervösa men i största del fina körhästar.
Jag har även stött på Fjordningar och de få jag har sett har skött sig mycket bra.

Tycker att min Nordsvensk är mer rolig än Ardennern och bättre allround häst samt tryggare i sig själv.

Ardenner kan jag lasta på förstås mycket mer men så seg i tempot och snubblig i skogen.
Allt går i sin gilla gång även om det är lätt eller tungt lastat men framåt går det alltid.
Har insett att han är bara sådan.
Han använts till tyngre delar jordbruket i första hand och att sätta ut snökäppar åt vägsamfälligheten där det blir perfekt tempo.

Nordsvensken tar tyngden med fart istället och har en längre steglängd så det driver på.

Själv funderar jag på att satsa på 2 bruksnordsvenskar i stället då travaren börjar bli till åren.
Intressant är också att Bruksnordsvenska rasen börjar få problem att överleva som egen ras.

Trevlig Jul

Dela detta:

* Inloggade just nu

1616 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser