Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb på katt?  (läst 7617 gånger)

månsken

• Gäst
Skabb på katt?
« skrivet: 28 feb-07 kl 18:44 »
Har en stallkatt som tappat pälsen. Vi tror det är skabb. Hur behandlar man det?

Utböling47

• -
Re:Skabb på katt?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 20:48 »
Min katt har nu skabb i båda sina öron.
Jag tog honom till vetrinären som behandlade honom på plats och fick sedan  ett recept på hot spot ganska dyrt ca 280 kr för 3 st pipetter som man har på huden i nacken. (precis som det finns emot fästingar(.
Jag tyckte att han kliade trots att jag andvänt 3 st vilket jag inte skulle ha behövt gjort men vetrinäten sa att det kan ta 3 veckor innan det har gått över om inte så får jag komma tillbaka med katten.
Om du tror att din katt har skabb så ska denna hot spoten hjälpa emot det också, kom bara i håg att alla dina katter, hundar om du nu har flera ska behandlas samtidigt.
Det smittar endast mellan hund och katt med närkontakt,  ej som jag trodde i från rävar. Inte smittar det till människor heller.
Gå till vetrinären om du tycker att katten kliar sigoch lider, eller gå ändå, endel kan ha skabb utan att klia och lida så mycket.
Lycka till och ha tålamod.
IS

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 01 mar-07 kl 16:28 »
Åk genast till veterinären så de får kolla vad det är och den och ev. andra djur får rätt beh.
Skabb går över även på människor och andra djur men dör inom ett dygn. De kan dock hinna irritera huden så man får klåda av det.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 01 mar-07 kl 18:31 »
Samma råd från mig. Åk till veterinären. Vår katt (då hittekatt) som vi tog för ett år sedan hade skabb. Han rev sig blodig både i öronen och på huvud och hals.  Han fick behandling i form av örondroppar som vi gav honom morgon och kväll i 21 dagar och sedan i ena örat i ytterligare 21 dagar. Det tog alltså en lång tid att bli av med skabben på honom, men nu är han frisk och fri från äcklet och mår som en prins.  :)

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-07 kl 19:02 »
Skabb i öronen kan man ta bort med Tenutex
som finns att köpa receptfritt på Apoteket 8)
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Anna.D

« Svar #5 skrivet: 02 mar-07 kl 20:06 »
det är bara vanlig öron skabb som katter kan få inte tex räv skabb.katten är tydligen emun mot räv skabb(den som hund kan få)hörde det på ett natur program.har du häst eller kor så kan det kanske vara ring orm/Anna

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-07 kl 22:42 »
Øronskabb ger inte hårløsa flæckar på kroppen!

Om stallkatten har hårløsa, kliande flæckar någon annan stanns æn
runt øronen så ær det inte skabb. Vad det ær kan jag dæremot inte veta.

Det ær bra att låta vetrinæren gøra førsta behandlingen mot øronskabb p g a
dom kommer åt lite længre in i øronen så det blir
riktigt rent. Før att klara det dær evinnerliga droppandet senare så
brukar jag linda in kattstackarn i en stor, tunn handuk. (Det blir tajtare med en
tunn æn en tjock.) Lite godsaker føre och efter skadar
inte! Katten kan ju inte veta att man vill væl.

Hunden, den enda jag haft, blev smittad av katterna en gång. Hon fick också ørondroppar
och sedan var hon ute och sprang som vanligt!
Det var inte så smart att slæppa ut henne i kylan då hon var bløt i øronen, hon fick
øroninflammation! Men hon blev frisk i øronen till slut
och levde pigg och glad  tills hon var 14 år och 11 månader.

« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 22:43 av Nina W »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 03 mar-07 kl 23:59 »
Man har kommit på att katter kan få kaninskabb! Men den goda nyheten är att dom försvinner med utvärtes behandling, typ vanligt shampo mot ohyra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser