Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska jag göra  (läst 5697 gånger)

aston_sol

• Småland
vad ska jag göra
« skrivet: 12 nov-13 kl 11:21 »
Har just köpt en gård på ca 10 hektar. Hälften skog resten betesmark. Skogen är nedblåst och inte återplanterad.

Har läst på skatteverkets hemsida men lyckas inte förstå vad som passar mig bäst när det gäller att starta enskild firma, skaffa momsregistreringsnummer, FA-skattesedel osv.

Jobbar 80% och gården är mest som hobby. Tänker ha några tackor, några grisar och höns. Alltså inga direkta inkomster från gården.

Finns det någon anledning att bry sig om allt det här. Kan jag lyfta moms på inköpta prylar trots att jag inte kommer att ha några inkomster på gården? Har ju dock inkomst från mitt arbete, räknas detta som inkomst om jag startar enskild firma?
Räntan på huset, kan det räknas om utgifter och på något sätt minskas?

Vad bör jag göra tycker ni?

krikav

• Hälsingland
SV: vad ska jag göra
« Svar #1 skrivet: 12 nov-13 kl 13:54 »
Stort grattis till gården!

Det går att lyfta moms.
Du kan också kvitta förluster i jordbruket, mot inkomster ifrån tjänst, under vissa förutsättningar, under en uppstartsfas (5 år?)

Köper du en fastighet som ligger på över 4ha, blir du automatiskt företagare med enskild firma som jag förstått det.
Ränta på bostadshuset kan du inte dra av på något vis, men eventuellt om du har lån på ladugård/åkermarken eller dylikt, men jag har ingen aning om hur det går till.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 nov-13 kl 09:37 »
Nån liten grej bör man nog försöka sälja ibland om man ska lyfta moms på det man köper.

Om inte annat får man ju redovisa moms på t.ex köttet från en gris som man äter upp själv, om man har dragit av momsen på fodret man köper till grisen.
Skatteverket genomskådar ju om folk köper en gård och sen håller på och lyfter moms på allt dom köper in , men aldrig säljer nåt.

Räntan som gäller den del av fastigheten som är bostadshuset får du dra av i din privata deklaration. Bostadshuset på en gård räknas som vilken villa som helst. Det ingår inte i själva jordbruket.

RoHe

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-13 kl 18:24 »
Han bör väl kunna hyra ut huset till sig själv då? :D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 11:28 »
Han bör väl kunna hyra ut huset till sig själv då? :D
Tror inte jag ska anlita dig som redovisningskonsult ::) ...

Antar att ts har lån på gården som helhet, lättaste sättet att räkna ut vad som tillhör det privata respektive företaget är att gå efter taxeringsvärdena. Dessutom är det sanktionerat av Skatteverket. Exempel: Om tax.värdet totalt är 1 000 000 kr, privatbostad med tomt är värt 450 000 och jordbruksmark, skog och ekonomibyggnader är värda 550 000 - får du alltså bokföra 55 % av låneräntorna som utgift i företaget. Resterande gör du ränteavdrag i deklarationen för.

F-skattsedel behöver du bara om du ska sälja tjänster (som RoHe 8) ), inte om du enbart säljer varor (kött, massaved, hö).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 nov-13 kl 17:04 »
- får du alltså bokföra 55 % av låneräntorna som utgift i företaget. Resterande gör du ränteavdrag i deklarationen för.

Helt riktigt, och jag vill bara byta ut 'får' mot 'ska'.  Man ska göra den uppdelningen.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 18 nov-13 kl 17:34 »
Stort grattis till gården!

Det går att lyfta moms.
Du kan också kvitta förluster i jordbruket, mot inkomster ifrån tjänst, under vissa förutsättningar, under en uppstartsfas (5 år?)

Köper du en fastighet som ligger på över 4ha, blir du automatiskt företagare med enskild firma som jag förstått det.
Ränta på bostadshuset kan du inte dra av på något vis, men eventuellt om du har lån på ladugård/åkermarken eller dylikt, men jag har ingen aning om hur det går till.
Över 4ha automatiskt enskild firma,där har du nog fattat fel.Riktigt så enkelt är det inte.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

LeCiffre

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 nov-13 kl 13:23 »
Över 4ha automatiskt enskild firma,där har du nog fattat fel.Riktigt så enkelt är det inte.

Det är en definitionsfråga.  Är fastigheten klassad som en näringsfastighet, vilket lantbruksdelen oftast är, så blir man automatiskt näringsidkare när man köper den. Och då har man en 'enskild firma'.

Det enda som händer av detta är dock att skatteverket förväntar sig att man lämnar in en näringsbilaga till deklarationen.

fjällan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 nov-13 kl 17:01 »
4ha? har 2ha o vart klassad som jordbruksfastighet med momsredovisning, är det olika var man bor?

Fordson

« Svar #9 skrivet: 25 nov-13 kl 09:37 »
4ha? har 2ha o vart klassad som jordbruksfastighet med momsredovisning, är det olika var man bor?

Nej. Det ska vara minst 2 ha produktiv mark (åker/bete/skog) för att få bli taxerad som en "riktig" Jordbruksfastighet (typkod 120). Alternativet är att taxera som "Lantbruksenhet som består av växthus eller djurstallar" (typkod 121), då behövs inte  2 ha. Man måste ha minst 4 ha för att få söka om EU-stöd. Momsredovisning är väl kopplat till F-skatten som du som ägare måste ha för att kunna bedriva verksamhet antar jag...
Här kommer taxeringskoderna för lantbruksenheter.

100  Lantbruksenhet, inte fastställd typ av
110  Lantbruksenhet, obebyggd
113  Lantbruksenhet, bostadsbyggnadsvärde under 50 000 kr
120  Lantbruksenhet, bebyggd
121  Lantbruksenhet, som endast utgörs av växthus/djurstall
122  Lantbruksenhet, bebyggd enbart med ekonomibyggnad
180  Lantbruksenhet, skatte-/avgiftsfri (3 kap. 2 §,2 st . FTL)
181  Lantbruksenhet, skatte-/avgiftsfri (3 kap. 3 § FTL)
197  Lantbruksenhet, övrig mark utanför tätort, taxeringsvärde 0 kr
199  Lantbruksenhet, taxeringsvärde under 1 000 kr

Neon Knight

• -
« Svar #10 skrivet: 25 nov-13 kl 09:56 »
Momsredovisning och F-skatt är separata saker.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 nov-13 kl 11:34 »
Man blir heller inte automatiskt registrerad för varken F-skatt eller moms, så där måste det vara nåt missförstånd hos 'Fjällan'.

fjällan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 25 nov-13 kl 22:51 »
riktigt , jag sålde skog och vart anmodad deklarera för det, har ansökt och redovisar nu moms men har inte f.skatt, är ny på detta och fattar inte mycket tyvärr, men grannen är bra att ha till detta

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 26 nov-13 kl 08:43 »
F-skattsedel behöver du bara om du ska sälja tjänster (som RoHe 8) ), inte om du enbart säljer varor (kött, massaved, hö).
Som tidigare sagts!
F-skattegodkännandet visar att du som säljer tjänsterna själv ska betala in skatt och avgifter för arbetet. Om en inte har F-skatt blir det den som köper tjänsterna som blir skyldig att betala skatt+arbetsgivaravgift.

Landet

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 28 nov-13 kl 23:24 »
Vad bör jag göra tycker ni?

Vad jobbar du med? Kan du ta betalt för dina tjänster mot nya kunder utanför ditt lönearbete?
Bästa vore som sagts att du får in externa pengar i rörelsen. Låt säga att du är bilmekaniker, du lägger då till bilmek i rörelsen och får in pengar den vägen. Om du sedan köper motorsåg eller traktor eller annat som rör jordbruket spelar ingen roll så länge du har med det i beskrivningen. Men som LeCiffre skriver så anar ju skatteverket oråd om du bara har utgifter men inga intäkter, meningen med en rörelse är ju att tjäna pengar/gå med vinst.
Sedan är det alltid bättre att äga privat och hyra ut till företaget än tvärt om. Hyr/köper du saker av företaget är du alltid orsak till granskning då du inte ska tjäna på sådana upplägg.
Din lön är inte en intäkt i fastigheten, du kan/bör heller inte fakturera din arbetsgivare (om du inte startar AB).

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 29 nov-13 kl 06:51 »
Sedan är det alltid bättre att äga privat och hyra ut till företaget än tvärt om. Hyr/köper du saker av företaget är du alltid orsak till granskning då du inte ska tjäna på sådana upplägg.
Din lön är inte en intäkt i fastigheten, du kan/bör heller inte fakturera din arbetsgivare (om du inte startar AB).
Det finns inte direkt möjlighet att hyra ut privatägda saker (eller fastigheten) till företaget om en äger en liten gård. Låneräntorna är inte att betrakta som hyra, och med dem ska en göra som jag redan beskrivit. Visst kan en bokföra även andra kostnader på sitt enskilda företagande, t ex elkostnader (den delen som tillhör lantbruket), inköp av material, foder och maskiner som en behöver till gården - men då skriver en de grejerna direkt i bokföringen, istället för att s a s hyra ut dem till sitt eget företag.
Fakturera sin arbetsgivare för arbetade timmar istället för att få ut lön kan en göra oavsett vad en har för företagsform, det måste inte vara aktiebolag. Men då kräver det förstås att arbetsgivaren går med på det, att en får godkännande för F-skatt och är väl medveten om att då ryker ens anställningstrygghet!

Landet

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 29 nov-13 kl 11:07 »
"Det finns inte direkt möjlighet att hyra ut privatägda saker (eller fastigheten) till företaget om en äger en liten gård." Kanske inte i detta fallet då företaget och gården är samma sak. Men om du har eget företag (säg AB för det vet jag med säkerhet) så är det inga problem att hyra ut din privata verkstad, kontor, uppställningsplats, verktyg, maskiner till AB:t. Det ska då vara marknadsmässiga hyror.

"Fakturera sin arbetsgivare för arbetade timmar istället för att få ut lön kan en göra oavsett vad en har för företagsform" kan o kan får o får. Om du börjar fakturera din tidigare arbetsgivare ser (kan) skattemyndigheterna (se) det som att arbetsgivaren gör det enkelt för sej att slippa LAS och komma undan arbetsgivaravgifter mm. Har du däremot AB så är det egen egen juridisk person. Så kolla upp med myndigheterna att det är görbart innan.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 nov-13 kl 11:48 »
Att i dagens läge släppa en fast anställning för att börja fakturera samma arbetsgivare med F-skatt, måste ju ses som ett vågspel på gränsen till korkat.
I samma stund man säger upp sig så säger man också adjö till allt vad skyddsnät heter och arbetsgivaren kan stoppa dig i dörren när du kommer å morgonen.  *sorry, vi har tagit in en annan, som var billigare*

Hyra ut hus och annat till eget AB brukar man göra när det finns övervinster i verksamheten som man vill föra över till sig själv och slippa ta ut som lön. 
Såna vinster brukar inte vara ett stort problem på 10 ha.

aston_sol

• Småland
« Svar #18 skrivet: 29 nov-13 kl 14:14 »
Tack för alla svar!
Men jag måste erkänna att jag inte hänger med riktigt.
Det jag uttolkat ur inläggen är att jag inte behöver ansöka om f-skatt då jag inte ska sälja några tjänster. Däremot kan jag ansöka om att lyfta moms men då måste jag ha inkomster för att det ska godkännas( även i en initial 5års period?).
Förstår jag det hela rätt kan jag inte använda min inkomst från landstinget(som är min arbetsgivare) som inkomst i min enskilda firma.
Är det alltså meningslöst för mig att ansöka om tillåtelse att dra moms då jag inte kommer att sälja något?

Landet

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 30 nov-13 kl 20:00 »
Från skatteverket.se (som för övrigt garanterat ger dej korrekt information snabbare)

"Om du är företagare kan Skatteverket efter ansökan godkänna dig för F‑skatt. Om du är godkänd för F-skatt betalar du själv din preliminärskatt och dina socialavgifter. "

"För att du ska kunna bli godkänd för F-skattsedel krävs att du bedriver eller avser att bedriva näringsverksamhet. Du måste också ha lämnat inkomstdeklaration samt redovisat och betalat dina skatter och avgifter. Om du är godkänd för F-skatt ska den som anlitar dig inte dra av skatt eller betala socialavgifter. Du visar enklast att du är godkänd för F-skatt genom att ange detta på fakturorna."

Du kan använda din inkomst som inkomst i din firma men det är idiotiskt då du kommer ge bort hälften av din nettolön till staten. (Du kan ju inte fakturera landstinget din lön utan dragen skatt och sociala avgifter.)

Mer från skatteverket.se
"Måste jag vara momsregistrerad?
Du måste, oavsett hur mycket du säljer för, vara momsregistrerad om du är skyldig att ta ut (debitera) moms.

I vissa fall kan du ha rätt till återbetalning utan att du har skyldighet att ta ut moms av dina kunder. Eftersom du ansöker om återbetalning genom att lämna en momsdeklaration måste du även i dessa fall vara registrerad."

Skatteverket är också behjälpliga och vänliga om du ringer dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser