Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en, hur mycket pengar får jag ta emot innan det ska skattas?  (läst 4468 gånger)

RoHe

• Södermanland
Halloj!

Funderar på inkomst över vintern och tänker mig att skotta garageuppfarter åt lata (morgontrötta) villaägare. Har läst lite här och där att arbetsgivaren (alltså villaägaren) ska stå för avgifter och annat trams OM det passerar en viss summa. Det lär ju inte jag göra. Alltså klarar sig åtminstone tjänstköparen.

Frågan är alltså hur mycket pengar jag får ta emot, innan det ska skattas?. Någon hobby lär jag ju inte få igenom. Det finns väl ingen normal människa som skottar åt folk, för att det är roligt ;D ;D.

Alltså bör det bli någon form utav näringsverksamhet?, vilken summa måste jag passera för det?. Räcker det att deklarera inkomsten på min egen deklaration?

Nu är ju inte min plan att ta med något överhuvudtaget. Men frågar kunden kan det ju vara bra att kunna säga "nej, under xx tusen behövs det inte skattas, det är alltså inget svartarbete vi utför"

Tacksam för tips och trix.

o:)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Nuffield

• Västerbotten
Bedriver du näringsverksamhet ska du skatta från första kronan. Moms, arbetsgivaravgifter och skatt. Går du sim anställd gäller vanligt grundavdrag ich arbersgivaren betalar in övriga skatter och avgifter. Välkommen till Sosseland  :)

Xoot

• Gäst
Om du ska slippa eget bry och förlita dig på arbetsgivare som du säger,
då kräver det att varje villaägare är arbetsgivare, registrerad, företagare.

Här är inte ens var 20:e villaägare så driftig så det resulterat i företagande.
Eller du avser kanske några enstaka specifika uppfarter? ;D

Kör den vanliga!
"Glad studerande ungdom söker extrapeng" och häng ut på ica. ::)

Gilbert

• Gäst
Man stoppar så mycket som ryms i hjärtat, resten hamnar i plånboken.

Broberg

• Gäst
Om du inte har F-skatt och gör det svart, så är det "arbetsgivaren", som blir den skyldige, har jag fått för mig.

RoHe

• Södermanland
Men, finns det ingen magisk gräns för vad som är tillåtet och inte?
Inte kan det bli lagligare för att jag kallar mig själv student som behöver extrapengar. Någonstans stod det att det inte blir verksamhet om det inte är något varaktigt. Vintern tar ju slut, men syftet är att tjäna pengar.

Att sälja en tjänst beskattas också när man passerar en viss summa HOS SAMMA ARBETSGIVARE, där kommer man ju runt det hel också.

Sommarjobbare då, som målar grannens hus. Det blir kåken nästa.  :D? För inte betalad det någon skatt vid så små summor.

Tanken är ju, att bara köra, tänkte mest om man kunde låta lite rätt när köpare frågar om reglerna.

Eldjarn

• Västergötland
Ring närmaste skattekontor och fråga! De brukar oftast vara mycket hjälpsamma. De har inget krav på att man ska uppge fullständigt namn för att få ställa en fråga.

Broberg

• Gäst
Men, finns det ingen magisk gräns för vad som är tillåtet och inte?
Inte kan det bli lagligare för att jag kallar mig själv student som behöver extrapengar. Någonstans stod det att det inte blir verksamhet om det inte är något varaktigt. Vintern tar ju slut, men syftet är att tjäna pengar.

Att sälja en tjänst beskattas också när man passerar en viss summa HOS SAMMA ARBETSGIVARE, där kommer man ju runt det hel också.

Sommarjobbare då, som målar grannens hus. Det blir kåken nästa.  :D? För inte betalad det någon skatt vid så små summor.

Tanken är ju, att bara köra, tänkte mest om man kunde låta lite rätt när köpare frågar om reglerna.

Jobbar du för skatteverket, så mycket som du frågar om sådant?
Vad jag har förstått, så håller de flesta som vill slippa skatta, tyst om sina jobb och gör dem bara.
Inte smart dock, om man har F-skatt, som man är rädd om.

johe71

Någon hobby lär jag ju inte få igenom. Det finns väl ingen normal människa som skottar åt folk, för att det är roligt ;D ;D.

det ingår inte i definitionen av hobby att det måste anses som roligt... eftersom det är en subjektiv bedömning. Det skulle vara ohållbart om person A som har som hobby att sticka halsdukar inte skulle få det godkänt som hobby eftersom tjänstemannen på skatteverket inte tycker stickning är roligt.

följande ska dock vara uppfyllt för att det ska räknas som hobby
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

så din snöskottning faller sannolikt på den tredje punkten.

så då hamnar vi på denna sida hos skatteverket
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

Om den du anlitar är en privatperson med A-skatt gäller följande regler.
Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.  Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.
Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor
[...]  Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet.
Ersättning på 10 000 kronor eller mer
[...] måste du alltid göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.

så 999 kr eller mindre [per år] så behöver köparen inte göra någonting så länge du tar upp det [från första kronan] som inkomst i din deklaration

LeCiffre

• Gäst
Sen är det ju också så att snöskottning är en tjänst som berättigar till Rut-avdrag för köparen, och då måste den som gör jobbet ha F-skatt.  Det sållar ju bort en hel del svartjobb.

På en vinter kan det ju bli en hel del pengar om det är en lite större skottning. 500 kr/veckan blir ju 8000 på 4 månader.

queer

För näringsverksamhet gäller ... självständigt, varaktigt och i vinstsyfte ...

Inte troligt att Du uppfyller alla tre ... så det blir kanske inkomst av tjänst ...

johe71

Sen är det ju också så att snöskottning är en tjänst som berättigar till Rut-avdrag för köparen, och då måste den som gör jobbet ha F-skatt.

inte enligt skatteverket, däremot så gäller lite andra regler för hur stort avdraget blir om personen som utför tjänsten betalar A-skatt "Du kan som privatperson få preliminär skattereduktion även när du anlitar en privatperson för att utföra ett rot- eller rutarbete.  Det avdrag (skattereduktionen) som du får göra för arbetet motsvarar den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklad arbetsgivardeklaration. ", men eftersom det ska redovisas, deklareras och skickas in kontrolluppgift så sållas svartjobben bort här också... mer info finns tydligen i SKV 448 (broschyren Förenklad arbetsgivardeklaration för privata tjänster)

LeCiffre

• Gäst
Det är visst för tidigt på dan för att lyckas begripa formuleringen dom har där..Vad blir egentligen effekten..??  :)

Om vi säger att nån betalar 10 000 för ett jobb, och den som gör jobbet är över 26 år och saknar F-skatt.
Då ska köparen redovisa 3142 kr och betala in i arbetsgivaravgift.
Samtidigt får köparen ansöka om skattereduktion på 3142 kr, och får alltså tillbaks de pengarna.

Men då har han ju likväl betalt 10 000 för jobbet.. :)

Detta förutsätter då alltså att den som gör jobbet utan F-skatt tar motsvarande avgifterna, lägre debitering i timmen, för att köparen ska få samma effekt som om han hade anlitat en F-skattare.

Du har nog rätt i att det sållar bort en del svartjobb  :)

För att skattereduktion ska kunna medges krävs att den som har utfört arbetet har F-skattsedel antingen vid tidpunkten för avtalet om arbete eller när ersättningen för arbetet betalas ut.

Om husarbetet har utförts utomlands och utföraren inte har bedrivit någon verksamhet i Sverige gäller istället följande. När avtal om arbete träffas eller när betalning sker ska utföraren ha ett intyg som visar att företaget i sitt hemland genomgår samma kontroll beträffande skatter och avgifter som gäller för en innehavare av F-skattsedel.

Skattereduktion kan även tillgodoräknas privatperson som köper husarbete av en fysisk person som inte bedriver näringsverksamhet och som saknar F-skattsedel. I detta fall tillgodoräknas skattereduktion med ett belopp som motsvarar de arbetsgivaravgifter som köparen har redovisat för arbetet i en förenklad skattedeklaration.

RoHe

• Södermanland
Om den du anlitar är en privatperson med A-skatt gäller följande regler.
Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.  Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Det här tar jag som att det är mitt ansvar och den sk villaägaren slipper allt krångel. Har jag förstått det rätt?
Jag tror ju inte att det blir liv om man skottar några villor, men börjas det pratas så går ju snacket otroligt fort.

Men jag ska alltså börja från första kronan som kommer in?
Det bör ju gå att anteckna alla viktiga uppgifter och sen spela dum vid eventuell konfrontation. "Deklarera efter alla jobb är utförda"
 Jag är ju trots allt en dum 90talist   :D

Xoot

• Gäst
Enastående.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
*suck*
Kan hoppas att du tänker lika entusiastiskt på hur du ska undvika att kosta skattebetalarna pengar! Ser du till att hålla dig frisk (alt. strunta i att söka sjukvård även om det skulle behövas), undviker att slita på vägar och cykelbanor, tar inga bidrag från samhället, struntar i att utbilda dig...och så vidare? Eller ska jag betala mera skatt för att nån snyltare är för bekväm för att skaffa F-skatt?

Tänk oxå på, i ditt ambitiösa plansmidande, att svarta pengar har du bara nytta av en gång, och det är när du får dem. Sen hjälper de dig inte ett skit. Mer än en flitig svartjobbare får gå till socialen när hen blir sjuk (eller kanske får barn) och sjukpenningnollad av Försäkringskassan, låna pengar är bara att fetglömma för den som inte har en taxerad inkomst att visa upp, hyra bostad - nä nä nä.

Och sen är det väldigt genomtänkt att skylta med namn och bild på ett publikt forum och tala om att en tänker sälja tjänster utan att skatta ::) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

krikav

• Hälsingland
*suck*
Kan hoppas att du tänker lika entusiastiskt på hur du ska undvika att kosta skattebetalarna pengar! Ser du till att hålla dig frisk (alt. strunta i att söka sjukvård även om det skulle behövas), undviker att slita på vägar och cykelbanor, tar inga bidrag från samhället, struntar i att utbilda dig...och så vidare? Eller ska jag betala mera skatt för att nån snyltare är för bekväm för att skaffa F-skatt?

Tänk oxå på, i ditt ambitiösa plansmidande, att svarta pengar har du bara nytta av en gång, och det är när du får dem. Sen hjälper de dig inte ett skit. Mer än en flitig svartjobbare får gå till socialen när hen blir sjuk (eller kanske får barn) och sjukpenningnollad av Försäkringskassan, låna pengar är bara att fetglömma för den som inte har en taxerad inkomst att visa upp, hyra bostad - nä nä nä.

Och sen är det väldigt genomtänkt att skylta med namn och bild på ett publikt forum och tala om att en tänker sälja tjänster utan att skatta ::) .

Slöseriet som det existerande etablisimanget sysslar med, är mångdubbelt större än vad enskilda individer kan klara av att åstakomma, genom att "slita på cykelvägar".
Med sådana enorma felprioriteringar som styret gör nu, för att säkerställa en bekväm livstil åt kanske existerande generationer livet ut, till bekostnad av misär för alla kommande generationer.
Med dessa enorma felprioriteringar, så känns det snarare moraliskt riktigt, att minska sitt eget stöd åt det hela.

Sedan tycker jag det är beundransvärt och uppfriskande med någon som rakryggat vågar stå för vad dom gör, och inte konstant agera i det fördolda.

Här har vi en person som gärna gör ett jobb som behöver göras, men inte står ut med all byråkrati och krångel som det skulle innebära att hoppa genom alla ringar som vårt idiotiska system konstruerat.
Jag ser det som ännu ett i raden av tecken på hur klyftan mellan ouppnåerliga krav från myndighetspersoner i elfenbenstorn, och vanliga människor i vanliga situationer ständigt växer sig större.

LeCiffre

• Gäst
Nåja, nu kan man ju knappast kalla att ansöka om F-skatt som 'ouppnåeliga krav från myndigheterna'  . Även en normalbegåvad klarar ju det utan större problem.

Sen är det ju en intressant logisk kullerbytta att först klaga på    Med sådana enorma felprioriteringar som styret gör nu, för att säkerställa en bekväm livstil åt kanske existerande generationer livet ut, till bekostnad av misär för alla kommande generationer.  för att i nästa andetag hylla svartjobbande, som ju måste anses som det mest egoistiska man kan ägna sig åt, då man inte vill bidra med nåt till samhället.

Det är alltså förkastligt med en livsstil som gynnar ens egen generation på bekostnad av kommande.
Men behjärtansvärt med en livsstil som enbart gynnar en själv?

Intressanta tankegångar...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Men genom att ta upp inkomsten i deklarationen så blir det väl inte svartjobb? Och skottar RoHe för låt säga 20 000 denna vinter så blir det väl så dålig inkomst att han slipper skatten?

krikav

• Hälsingland
Sen är det ju en intressant logisk kullerbytta att först klaga på    Med sådana enorma felprioriteringar som styret gör nu, för att säkerställa en bekväm livstil åt kanske existerande generationer livet ut, till bekostnad av misär för alla kommande generationer.  för att i nästa andetag hylla svartjobbande, som ju måste anses som det mest egoistiska man kan ägna sig åt, då man inte vill bidra med nåt till samhället.

Du tolkar mig fel, för att du tror att jag har samma värderingar som du.
"hylla svartjobbande, som ju måste anses som det mest egoistiska man kan ägna sig åt, då man inte vill bidra med nåt till samhället."

Är fullständigt felaktigt.
Fel fel fel.
Jag anser INTE att svartjobbande är det mest egoistiska man kan ägna sig åt.
Jag anser INTE att skattebetalning per automatik bidrar till ett bättre samhälle.

Såhär ser jag det:
Betalar du skatt idag, så används pengarna på ett vis som är direkt skadligt för kommande generationer.
Betalar du ingen skatt, så sker inte denna skada.
Betalar du ingen skatt, och istället ser till att använda pengarna du sparar, på verkligt vettiga vis, som leder till ett bättre samhälle, ja då har du verkligen gjort nytta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser