Valais blacknose sheep

Startat av Alces alces, 10 Nov-13 kl 19:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Alfafraggel

Dom finns nu, i värmland. Fortfarande i karantän men iaf i landet :-)

javill

Citat från: Alfafraggel skrivet 08 Jun-14 kl 10:35
Dom finns nu, i värmland. Fortfarande i karantän men iaf i landet :-)

Om du läst tråden hade du sett att det redan meddelats.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

Men det lär behövas minst en import till om man ska bygga upp en stam, eller import av sperma.

Ripa

Jag skulle gärna ha ett par av dessa. Visst kanske de inte tillför något med ull- eller köttkvalité, men jag skulle nog få användning av deras gulliga utseende iaf. Vi har en del turister här på sommrarna, vem tror att de skulle få fart på vår fårsafari?  ;D

Hur ser det ut med möjligheter för embryo-import till Sverige? Finns det karantän-lagar som gäller där också?

olivia.k

Citat från: Ripa skrivet 06 Jul-14 kl 02:39

Hur ser det ut med möjligheter för embryo-import till Sverige? Finns det karantän-lagar som gäller där också?

Är förbjudet i Sverige på får, men skedde med dispens när de införde rasen Dorper till Sverige för fyra år sedan. Dorper som idag säljs för 20 000kr /tacka och 14 000kr för en bagge. (morkolamm.se)
De fick även stå i karantän i några månader.

Beccipersson

Hej
Jag är också intresserad av gruppinförsel av dessa fantastiska djur. Men beror, precis som någon annan skrev, på vad summan landar på.
Men verkar ju vara ett gäng som är intresserade iaf så man skulle kanske ta och börja dra i lite trådar. Vad gäller karantän så har jag 7 tomma hästboxar och lada på 80kvm jordgolv samt betonggolv till förfogande. Bor i nordöstra Skåne så kan ju tänkas vara en bra mellanlandning för vidare transport.

Undersöker vidare så hörs av.
/Rebecca

Maria Waxin

Jag är också intresserad av import av en liten besättning. Utvecklar Bo på lantgård på min gård i Småland.

Pamina

Dem finns redan i Sverige.
Hon som har importerad dem heter Marita Asp Tauni. Det finns även en facebooksidan om svartnosefår.
http://tidningenland.se/alla-har-sett-det-och-sagt-aaahhh-har-far-du-veta-mer-om-det-toksota-faret/

javill

Tråden är gammal och det hade redan tidigare i tråden konstaterats att rasen finns i Sverige.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

518 Gäster, 4 användare (1 Dolda)
alternaiv, skogshavet, ärt