Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Effektivast ventilation i nytt hönshus??  (läst 18176 gånger)

Grönalisa

• Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
Effektivast ventilation i nytt hönshus??
« skrivet: 09 nov-13 kl 17:04 »
Jag ska bygga ett mycket litet hönshus, innermått kring 2-4 kvadrat. Dörr, ett fönster och värmelampa/element. Väl isolerat. Ståhöjd inuti (ca 2m). Hur ska jag placera värmelampan och luftventilER (till och frånluft) på bästa sätt för att få så god ventilation som möjligt? Intag nertill på dörren, fönstret mitt emot med värmelampan i närheten och uttag ovanför fönstret? Tänk rektangulärt eller kvadratisk lösning, ev med pyramid-eller sadeltak. Hönsen kommer sedan få tillgång till en vindtätad rastgård hela vintern (typ växthus), det är allstå bara vatten, sovplatser och värpreden i huset, sandbad, torrfoder etc blir ute.

Har två ventiler samt öppen hönsutgång i mitt nuvarande 6 kvadrat stora hus och ventilationen fungerar inte alls. Ventilerna sitter högt på vägg och mitt i taket. Ingångsdörr i ena änden och hönsluckan i andra. Ändå luktar det fränt och fukten rinner redan på fönstret trots att 95% av det 20cm tjocka spånlagret är torrt och fluffigt. Ingen värmelampa igång.

Ni som begriper er på ventilation i kalla utrymmen med kallras från fönster, en värmekälla som måste placeras så vattnet inte fryser osv, snälla, ge mig något vettigt förslag!
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

Alexn72

• Skåne
SV: Effektivast ventilation i nytt hönshus??
« Svar #1 skrivet: 09 nov-13 kl 17:50 »
Hade jag varit dig så hade jag gjort något liknande detta.
Fördelen är att du får uppvärmd luft på vintern och inte sprutar "kalluft" på dem i marknivå

Sen angående värmen så kan det räcka med lösningen ovan och isolerat utrymme men annars en vanlig glödlampa ovanför vattnet går de med eller något annat värmande i närheten av vattnet.
Men som sagt höns ger ganska mycket värme, mitt hus är ca 9kvm och där är just nu nästan 40djur och om jag bara har en öppning på 100mm i toppen av huset så är det bastu när jag öppnar på morgonen

nr 2 är en bild på två ventilationsrör i varandra likt en värmeväxlare

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 09 nov-13 kl 20:25 »
Tänk även på vilken vindriktning som är vanligast på platsen, så att inte vinden och självdraget motverkar varandra.

Grönalisa

• Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
« Svar #3 skrivet: 10 nov-13 kl 09:15 »
Det ser ju utmärkt ut! En fråga, vart är fönstret placerat på ritningen? Eller spelar det ingen roll? Med tanke på kallras etc för att få effektivt självdrag menar jag.
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 nov-13 kl 09:37 »
Det ser ju utmärkt ut! En fråga, vart är fönstret placerat på ritningen? Eller spelar det ingen roll? Med tanke på kallras etc för att få effektivt självdrag menar jag.

Oj så långt tänkte jag inte ;)
Men tänk på att har du ett väldigt dåligt fönster dvs enkelglas eller likande så kommer du nog få problem med kondens på fönstret större delen av året.
Så mitt råd där är att antingen sätta ett treglas fönster eller liknande eller sätta tex 2 enkelglas , dvs ett på insidan och ett på utsidan så blir det lite bättre och kanske till och med en genomskinlig  plastskiva mellan glasen unden vintern.

Och som torbjörn sa har du vinden oftast i en riktning så låt intaget vara där så får du "gratis fläkt"

john1563

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 nov-13 kl 14:40 »
Blir lite osäker på hur jag tänkt egentligen när jag läser tråden.
Så här byggde jag mitt lilla isolerade hönshus (klart i somras) ca 5-6 kvm, i dag med ett boende av 5 brahmer 3 silkeshöns 2 pärlhöns.
Oerfaren snickare o hönsägare (har aldrig haft höns innan) som jag är kanske jag tänkt fel.
Ventilation naturligt genom slussen (vinklad gång på insidan) och ut i överkant på bakväggen, slussen har bara en skjutlucka och tanken är att jag skall hänga tygremsor både i den inre o yttre delen när det blir kallare..
Har enkelglas och så här långt har det inte vart så kallt att jag uppfattat några problem, men det kanske blir det, har inte tänkt på det.
Har mindre luckor bak där jag drar ut skivor under sittpinnarna som jag lagt i bakkant.
Bakluckorna är väl inte direkt 100% täta så en viss ventilation kommer nog in där.
Fönstren är i öst västlig riktning, inget att göra åt det nu.
Vinden ligger oftast på från baksidan, så detta kanske blir helt fel med mitt ventilationstänk.

Ha hängt en värmelampa mitt i som jag tänkt köra kalla dagar, räcker det?
Skall jag kanske dra upp en plexiglas skiva på insidan för kondens?
Får gärna ge mig tips på vad ni tycker jag tänkt fel så jag hinner justera innan vintern kommer på allvar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-13 kl 15:41 »
Det var ju ett fantastiskt vackert hönshus, John! Ett sånt jobb! Jag är verkligen jätteimponerad! Men när det gäller frågan i tråden, så fattar jag inte riktigt hur man ska få till det där med god ventilation utan att det blir dragigt... Det står alltid i böcker att det är jätteviktigt för höns att det är god ventilation och inte en massa fukt, men att de inte tål drag...

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #7 skrivet: 13 nov-13 kl 15:43 »
Jösses John.
Det var nog det ståtligaste hönshus jag sett!!!!  ;D ;D ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 nov-13 kl 16:22 »
Själv har man något som kallas för självdrag hos hönsen och ankorna, i båda två byggnaderna.
Funkat i ett par år för mig och flera år innan mig av andra ägare.

Så pass att där ändå hålls värme. Hönsluckan bidrar till mycket den också.
Om man behöver stora fläktar som ventilation till vanliga hobbyhöns så undrar jag vad man har i väggarna..

john1563

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 dec-13 kl 23:25 »
Detta verkar inte funka så bra i ett litet hönshus.
10-12 Blöta höns, regniga dagar skapar problem i en liten yta, för mig i alla fall.
Det är riktigt fuktigt på mornarna i huset, rinner bokstavligen från väggarna vissa dagar även om jag öppnar så mycket jag kan på den ventilation jag har.
Tror nog det är bara inse att någon form av värme eller fläkt behövs på en sådan liten yta för att få det att torka upp våta perioder, och klura på ny lösning till sommaren.

Någon här som fått ventilationen att funka i ett litet hönshus typ 4-6 kvm med en 10-15 höns som går ute och blir blöta på dagarna utan en massa elektriska attiraljer?
Det förslag Alexn72 har på ventilation, har någon byggt så i ett litet hus?, jag är övertygad om att det funkar om man har 10-15 kvm och får lite volym mellan in-ut men på en liten yta?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 21 dec-13 kl 00:44 »
Isolerade väggar med ytterpanel-vindpapp-75mm frigolit-OSB-skiva.
Ytan är 2,5x2,5 meter.
O-isolerat golv av formplyfa med 10 cm kutterspån.
o-hyvlade brädor i taket, ihopslagna så tätt det går. 2x10cm isolermatta med papp över innertaket.

Ventilation en är ett fönste 60x60 som är öppet 10 cm dygnet runt. Hönslucka 30x30 vid golvet i motstående vägg. Viss ventilation även över dörren. Om det inte regnar är dörren helt öppen på dagarna.

15 normalstora höns håller bra värme. Vid -10 ute och fönstret bara 2 cm öppet är det frostfritt. Ytterst lite kondens ibland och då vid golvet.

Golvet borde jag ha isolerat så hade det hållit sig snus-torrt. Har en tanke på att dra ett rör lodrätt från strax över golvet-vinkel-ut genom väggen-vinkel och upp en meter eller två. Kanske. nån gång.............
« Senast ändrad: 21 dec-13 kl 00:51 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 dec-13 kl 07:16 »
Detta verkar inte funka så bra i ett litet hönshus.
10-12 Blöta höns, regniga dagar skapar problem i en liten yta, för mig i alla fall.
Det är riktigt fuktigt på mornarna i huset, rinner bokstavligen från väggarna vissa dagar även om jag öppnar så mycket jag kan på den ventilation jag har.
Tror nog det är bara inse att någon form av värme eller fläkt behövs på en sådan liten yta för att få det att torka upp våta perioder, och klura på ny lösning till sommaren.

Någon här som fått ventilationen att funka i ett litet hönshus typ 4-6 kvm med en 10-15 höns som går ute och blir blöta på dagarna utan en massa elektriska attiraljer?
Det förslag Alexn72 har på ventilation, har någon byggt så i ett litet hus?, jag är övertygad om att det funkar om man har 10-15 kvm och får lite volym mellan in-ut men på en liten yta?

om man har för dåligt drag så kan man sätta en skorsten för att få mer drag och behövs det ännu mer så finns det vindflöjel att sätta på och då förbättra ännu mer.
Dock ska man komma ihåg att om det blåser mycket så kommer man att få mycket ventilation oavsett vilket system man använder men om man dessutom sätter in någon form av drag begränsare så får man ett jämnare flöde.

john1563

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 dec-13 kl 11:49 »
Ja detta tål att funderas på, var inte så enkelt som jag trodde.
Byggde med samma ide som mitt gamla hund hus och det funka
Kan inte ha hönsluckan öppen hela tiden, då jag bor med grannar och vill inte ha tupparna galandes i tid och otid på mornarna, men en ventil skall jag nog sätta in i luckan.
Det mesta fukten som man med ögat ser kommer som kondens från fönstern, och att jag har enkelglas och inte öppningsbara inser jag var ett misstag, som jag måste åtgärda på något sätt.
Vindflöjtel var en bra ide som jag inte tänkt på, i övrigt skall jag nog försöka dra upp ett ventilations system som Alexn föreslog, verkar som du kan detta med ventilation.
Känns lite trist/onödigt om man förstör hönshuset för att ventilationen inte funkar.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 dec-13 kl 22:55 »
Plåttrumma genom taket med en sk kineshatt är effektivt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 22 dec-13 kl 07:50 »
Plåttrumma genom taket med en sk kineshatt är effektivt.
Förslag i totala avsaknad av duktighetsfaktor undanbedes!  ;D Alldeles för enkelt, ända tills regnvatten sipprar in bredvid röret. Därför ska röret ut genom väggen, om det behövs ö h t. Med rör blir det något tystare för ännu ej lomhörda grannar.

Ja det var ett onödigt grant hönshus, hoppas hönshjärnorna har förstånd att uppskatta det.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #15 skrivet: 25 dec-13 kl 17:47 »
Även jag håller på att bygga ett litet hönshus på fem kvm. Jag tänkte sätta två tilluftsventiler i luftriktningen på ena väggen, och två frånluftsventiler på väggen i 90 graders vinkel från tilluftsventilerna. Vad tror ni om det?

Alexn72

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 25 dec-13 kl 19:29 »
Även jag håller på att bygga ett litet hönshus på fem kvm. Jag tänkte sätta två tilluftsventiler i luftriktningen på ena väggen, och två frånluftsventiler på väggen i 90 graders vinkel från tilluftsventilerna. Vad tror ni om det?

tänk på att frånluften är varm och fuktig och lätt fälls ut på kalla saker tex ventilen och kan då ställa till med bekymmer

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 25 dec-13 kl 20:12 »
tänk på att frånluften är varm och fuktig och lätt fälls ut på kalla saker tex ventilen och kan då ställa till med bekymmer

Så kan det nog va.................... Så ett litet öppningsbart fönster är det som gäller. Monteras så det är öppningsbart utåt om det finns rejält takutsprång över. Annars regnar det på det och det ruttnar i förtid. Här har vi det ena (det mot öster) öppningsbart inåt och med ställbart beslag. För att inte få o-önskade besök sitter en bit sträckmetall fastspikat på utsidan.

Öppnas fönstret utåt får man sätta gallret/nätet på insidan men det samlar mer damm och skit.

Ett begagnat källarfönster eller toa-fönster borde väl inte va så svårt att få tag på?

Alexn72

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 dec-13 kl 20:18 »
Så kan det nog va.................... Så ett litet öppningsbart fönster är det som gäller. Monteras så det är öppningsbart utåt om det finns rejält takutsprång över. Annars regnar det på det och det ruttnar i förtid. Här har vi det ena (det mot öster) öppningsbart inåt och med ställbart beslag. För att inte få o-önskade besök sitter en bit sträckmetall fastspikat på utsidan.

Öppnas fönstret utåt får man sätta gallret/nätet på insidan men det samlar mer damm och skit.

Ett begagnat källarfönster eller toa-fönster borde väl inte va så svårt att få tag på?

själv har jag ett 110mm avloppsrör i plast som går inne i huset och ut .

Då har man ett material som inte bryr sig om fukten , lätt att rengöra och dessutom så kan ev kondens droppa ner på marken utanför...

Har man ett öppet fönster så tror jag man har liknande problem som ventilen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 25 dec-13 kl 22:00 »
SÅ fuktigt får det aldrig bli, hur då droppar?  ???

På 5 år (eller vad det är) har jag inte sett tillstymmelse till frost eller is nånstans, förutom rimfrost i nedre kanten på¨det andar fönstret, som är stängt. Då ska det va rätt många minusgrader ute först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser