Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda sitt hönsgödsel.  (läst 2398 gånger)

Greta_70

• Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
Använda sitt hönsgödsel.
« skrivet: 08 nov-13 kl 14:12 »
Jag har höns och i deras boxar har jag spån som strö. Jag strör även varje box med stallosan (osäker på stavning) nästan varje dag. När jag byter spån så lägger jag ca 2-3cm tjockt o jag byter ca en gång i månaden. De är allt mellan 4 till 7 höns i varje box.

Nu till frågan. Kan jag använda de spånet som gödsel i trädgården ??? Eller behöver jag göra något med gödslet innan jag blandar de med jorden?

Jag ska använda de till ett nytt köksträdgårdsland med pallkragar i två våningar och beställt harpad matjord (som är mycket sand i), lagt sten i botten inom pallkragarna, som dränering. Under de ligger de en markduk under hela landet. Mellan varje pallkrage har jag lagt betongplattor i storlek 50x50cm.

Jag har tänkt blanda matjorden med gödslet i en tumbola. Vad säger ni om hela mitt tänk ???

Har ni andra tips som jag bör tänka på när jag gör detta land, så är jag jättetacksam för alla tips.
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

kurt

SV: Använda sitt hönsgödsel.
« Svar #1 skrivet: 08 nov-13 kl 14:54 »
Lägg det i kompost i ett år, så är det säkrare, i alla fall om du skall ha det till grönsaker.

greven2

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-14 kl 18:40 »
låter i mina öron inget vidare att använda spån som gödsel med en massa stallosan dessutom! varför strö stallosan varje dag?personligen skulle jag inte vilja äta ägg som legat i en bädd med en massa kemikalier ::) använder själv krossad hampa som finns i bal på granngården, i både reden och som strö, bara att vända ner i landet när hönsen gjort sitt! lite dyrare men blir nog en fin jordförbättring, provat torv men det blir så skitigt,

stina j

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-14 kl 20:01 »
vi har bara vanligt halm och hö på golvet och värpredena i hönshuset, sen komposterar alltihop. hönsen river i det så fort dom är ute och letar efter kvarblivna frön eller insekter mask. komposten blir på ett år sönderdelad och fin jord som vi lägger på landen sen och berikar matjorden.
alltså inga kemikalier och hönsen river  även inne i ströbädden.

Thompa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-14 kl 20:20 »
Har du cutter och spån till hönsen så blanda det med torv i en tunna med lock vid sidan om varmkomposten och använd blandning till att strö och rumla runt i komposten.

En väl fungerande varmkompost ryker nu som t ex min. Du tillför kol med materialet som gör att komposten bryter ner materialet helt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser