Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte mer än sex kaniner?  (läst 19566 gånger)

John Rambo

• Gäst
SV: Varför inte mer än sex kaniner?
« Svar #180 skrivet: 24 nov-13 kl 19:22 »
Så länge gräset är grönt och 10 cm lång, ser det ut som grönbete.
Kaninerna gilla det, men det gav inte så mycket.
Dom har haft tillgång till många foder varje dag, inte så att dom ätit morötter 5 dar, fröblandning 5 dar.
I och för sig växer dom väldigt fort nu, så jag får hålla igen på matningen så dom inte växer ur skinnet.
Men tidsmässigt ligger dom mycket mer än 14 dagar efter.

Hade det varit belgisk jätte hade det varit normalt, då dom slaktas vid 5 månader.
Bara att det finns inga jättar som väger 1,1 kilo vid 3 månader.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #181 skrivet: 24 nov-13 kl 21:11 »
Att bara mata kaniner med halm och mossa fungerar lika bra som att bara låta hönsen leva på spindlar och fästingar.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Gösta

« Svar #182 skrivet: 24 nov-13 kl 22:10 »
Viktuppgång för en köttraskanin är 175 gram/vecka.
Gräs även om det är grönt innehåller inga näringsämnen utan mest vatten från mitten av augusti.
En vildkanin äter väldigt mycket olika örter och bark för att få i sig de vitaminer som kroppen behöver. I pellets för produktionskaniner finns alla de näringsämnen och råprotein som djuret behöver. Det går inte att ersätta med halm och hö.
Gösta

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #183 skrivet: 25 nov-13 kl 07:30 »
Dina kaniner har helt enkelt inte de gener som behövs för snabb viktuppgång. Avveckla de och satasa på gotlands kaniner istället, de växer bra på grönbete på sommaren och hö på vintern. Mina har dock tillgång till hö hela året samt att de och hönsen får allt ogräs som jag dra upp från odlingarna. Diar hon så får hon lite pellets om ryggen börja känns vass, hur är hullet på dina djur? Är de vassa i ryggen, om de känns mjuka eller runda så är de feta och har gott upp så mycket de kan och lägger nu på fett. Då är de inte amnad att bli snabbväxande. Är de vassa i ryggen så är de undernärd och därmed går inte heller upp. Mat tillgången är ett balansgång som avgörs genom att regelbundet hullbedömma djuret.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gille

• -
« Svar #184 skrivet: 25 nov-13 kl 09:44 »

Det ska tydligen inte ha någon jättestor betydelse vad jag läst.
En dvärgkanin, men han räknas inte.
En hona som idag börjat försöka gräva, skulle tippa på 4 månader, 1500 gram väger hon.
Ras, vet jag inte, men öronen står i V tecken.
Färg, vit med svarta prickar och svart prick på nos.

Dom tre små sägs se ut som tysk liten shek.
Färg orange, mage ljus.
Vikt 1,1 kilo på 3 månader.

Hur pass inavlade dom är vet jag inte.
Men missbildningar kan jag ej se, förutom att dom har dålig syn.
Och är förmodligen färgblinda.
Ras har STOR betydelse om du vill ha ut kött ifrån dem sedan. Och inavel skapar inga missbildningar.
Du har fått massor av hjälp i den här tråden men vill du ha extra hjälp kanske du ska bjuda hem någon kaninkunning?
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 25 nov-13 kl 10:11 »
Viktuppgång för en köttraskanin är 175 gram/vecka.
Gösta

Det låter väldigt bra, men man bör understryka när man säger så att denna viktökning endast fås med specialfoder.
Med hö är viktökningen en annan, och man bör skilja på viktökning med specialfoder och viktökning av hö.

John Rambo

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 25 nov-13 kl 10:15 »
Dina kaniner har helt enkelt inte de gener som behövs för snabb viktuppgång. Avveckla de och satasa på gotlands kaniner istället, de växer bra på grönbete på sommaren och hö på vintern. Mina har dock tillgång till hö hela året.
Med vänlig hälsning,

Jonathan

Funderar att blanda in gotland i besättningen, men man ska inte tro att gottlandskanin är den enda ras som kan växa på hö.
Läst om en rasblandning av jätte som växer fint på enbart hö.

John Rambo

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 25 nov-13 kl 10:21 »
Ras har STOR betydelse om du vill ha ut kött ifrån dem sedan. Och inavel skapar inga missbildningar.
Du har fått massor av hjälp i den här tråden men vill du ha extra hjälp kanske du ska bjuda hem någon kaninkunning?

Angående inavel finns blandad information.
Tack för tipset Gille, men föredrar att hålla kaninodlingen hemlig.
Har även läst om andra som låter grannar få förbli ovetande.
Kanin har den unika egenskapen att han håller käften.

Maria C S

• Småland
« Svar #188 skrivet: 25 nov-13 kl 10:30 »
Deffekter beror alltid på dolda gener, dvs vad föräldra djuren bär, det har inget med avels metoden att göra.
Parar man djur med nära släktskap så KAN dom ha gener för samma fel, men det kan ske om dom är obesläktade med beroende på om hur vanligt felet/deffekten är.
Har man tur så kanske det inte kommer några deffekter vid syskon parning och då är det ju toppen. Då kan risken vara större att man för in oönskade gener via exempelvis ny obesläktad hane.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

John Rambo

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 25 nov-13 kl 10:50 »
Är defekterna av kosmetisk typ var det det samma.
Men tar man sitt ansvar och tänker på framtiden bör man inte vänja gener vid specialfoder.
För den dagen det rasar, kommer det rasa rejält om man gör djur beroende av teknologi för att överleva.
Så länge det finns raser av den gamla sorten är det lätt åtgärdat, men försvinner dom är det bara en tidsfråga innan svält drabbar världen på riktigt.
Man avlar bort dom egenskaper som gör att djuret kan överleva på det som är tillgängligt utan teknologi.
Även om det ger större förtjänst för tillfället, håller det inte i längden.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #190 skrivet: 25 nov-13 kl 13:12 »
Men bör du då inte vara ute och samla örter och bark och annat näringsriktigt som kaninerna skulle leta upp i vilt tillstånd? Vilda kaniner tillbringar väl stort sett hela sin vakna tid med födosök, så det blir nog en heltidssyssla för dig.
Ifrågasätt allt.

John Rambo

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 25 nov-13 kl 13:35 »
Tunna kvistar med mycket skott samlar jag till dom ibland.
Men mest liv blir det på småkaninerna när jag prasslar med halmpåsen.
Det är ett gott tecken, men kan även bero på att dom är tre i en bur, och har för vana att den som äter först äter mest.
Ligger man och jäspar när dom andra äter, blir man utan.
Kan vara något att tänka på innan man sätter kaniner en och en.
Nu är dessa 3 månader snart och har ännu inte bråkat vad jag sett eller hört, eller märkt.
Tallbark ska jag prova ge dom.
« Senast ändrad: 25 nov-13 kl 13:40 av John Rambo »

Maria C S

• Småland
« Svar #192 skrivet: 25 nov-13 kl 13:45 »
Det kan gå bra till våren(februari) nu kommer mörker och kyla det gör dom mindre hormon stinna.
Just nu är dom ju inte könsmogna ens.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #193 skrivet: 25 nov-13 kl 13:58 »
Det kan gå bra till våren(februari) nu kommer mörker och kyla det gör dom mindre hormon stinna.
Just nu är dom ju inte könsmogna ens.

Jag vill gärna passa på att fråga dig, som tycks kunna väldigt mycket om kaniner, om vad buffande med huvudet betyder. Mina kaniner gör det om jag har handen i deras skål när de äter, och ibland när jag ska till att klappa dem över huvudet. Försöker de helt enkelt flytta på mig eller är det ett tecken på irritation och motvilja mot mig?

Sorry att jag går OT, undrar över detta varje dag när jag sitter i kaninburen och läser (inte högt!) =)
Ifrågasätt allt.

John Rambo

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 25 nov-13 kl 14:05 »
Finns inte någon direkt ot i den här tråden så länge det på något sätt har anknytning till kaniner.
Vilket i sin tur hjälper till att svara på huvudfrågan i ämnet, "varför inte mer än sex kaniner"
Jo, därför att dom till exempel puffar med huvfudet på handen.

Maria C S

• Småland
« Svar #195 skrivet: 25 nov-13 kl 15:19 »
Jag vill gärna passa på att fråga dig, som tycks kunna väldigt mycket om kaniner, om vad buffande med huvudet betyder. Mina kaniner gör det om jag har handen i deras skål när de äter, och ibland när jag ska till att klappa dem över huvudet. Försöker de helt enkelt flytta på mig eller är det ett tecken på irritation och motvilja mot mig?

Sorry att jag går OT, undrar över detta varje dag när jag sitter i kaninburen och läser (inte högt!) =)
Det är svårt att svara på i matskålen är det nog flytta på dej. Vid direkt aggression så är ju öronen bak strukna och då stöter dom attackmässigt.
Endel slår/klöser med fram tassrana. Irriterade kaniner tuggar frenetiskt med käken endel kan till och med klappra med tänderna.
Men dom har ju kropps språk. Kanniner är individer och det är väldigt olika mellan dom hur dom upplever olika situationer.
En del är från födseln låga i rang och trycker, andra är tuffa och högresta.

John Rambo

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 25 nov-13 kl 15:41 »
Klappra med tänderna?
Det tog jag som ett tecken på välbehag, när jag klappa honan på 1500 g, och lade hon på bröstet, då tröck hon ihop sig och klappra med tänderna, sen börja hon gräva i jackan.
Tänkte att, jaha, ska hon bygga bo så fort man börjar klappa hon.
Sen dess försöker hon gräva i buren, men där kommer hon ingenstans, för där i botten är ett galler.
16 veckor ( 4 månader) och tedan villig att skaffa barn?
« Senast ändrad: 25 nov-13 kl 15:47 av John Rambo »

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #197 skrivet: 25 nov-13 kl 15:44 »
Det är svårt att svara på i matskålen är det nog flytta på dej. Vid direkt aggression så är ju öronen bak strukna och då stöter dom attackmässigt.
Endel slår/klöser med fram tassrana. Irriterade kaniner tuggar frenetiskt med käken endel kan till och med klappra med tänderna.
Men dom har ju kropps språk. Kanniner är individer och det är väldigt olika mellan dom hur dom upplever olika situationer.
En del är från födseln låga i rang och trycker, andra är tuffa och högresta.

Ojoj! Jag som hoppades att det där tandknaprandet betydde trivsel! Jag har märkt av det när jag lyft upp dem och försökt gosa lite. Får väl vara glad att ingen försökt klösa mig eller bita mig när jag pussat dem på nosen.  :-\ Det är en väldigt ensidig kärlek oss emellan. Ska inte försöka röra dem öht på ett tag nu och se om de blir mindre avogt inställda. Tack för svar! =)
Ifrågasätt allt.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #198 skrivet: 25 nov-13 kl 15:46 »
Tydligen flera som gått på tandklappermyten... Jag hörde om det i min barndom.  :(
Ifrågasätt allt.

John Rambo

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 25 nov-13 kl 15:52 »
Tydligen flera som gått på tandklappermyten... Jag hörde om det i min barndom.  :(

Om inte honan skulle försöka bygga bo samtidigt som hon satt på bröstet, skulle man nog kunna ta det som ett tecken på aggression.

För mig påminde det om när marsvin tycker något är behagligt, då piper dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
Nataks, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser