Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på en-bets & par-sele  (läst 2041 gånger)

Bell

• Västmanland
Skillnad på en-bets & par-sele
« skrivet: 06 nov-13 kl 08:58 »
Är dax för mig att skaffa nya små selar till ponnysarna. Påsikt ska de köras i par så nu undrar jag om det går att köra enbet med en parsele? Eller om jag behöver köpa en-betssele/ar till båda och parsele när det är dax för det?

Vad är det för skillnad på dem? Har aldrig kört par tidigare.

Har kolla på dessa:
http://ponnytravprylar.nordicshops.com/product.html/pfiff-standard-brostsele?category_id=49
http://ponnytravprylar.nordicshops.com/product.html/parsele-pfiff-standard?category_id=51
<3 Även rosen har taggar <3

Månskens bonde

• Västergötland
SV: Skillnad på en-bets & par-sele
« Svar #1 skrivet: 12 nov-13 kl 20:47 »
Parselen har ett fäste fram i bröstan som kallas stångkoppel ring där i sätts stångkopplet som sedan går till parstången, detta fäste finns som regel inte på enbets selen. Enbets selen har skackel fästen på däcklen dessa fästen måste du ha för att hålla upp vagnen, skackel fästena finns inte på par selen. Hade dom suttit på däcklen vid körning med par så kan dom fastna i varandra. Pfiff selen är av ganska tveksam kvalitet den absolut bästa selen om du vill köra både par och enbet med samma sele är den väl beprövade lokselen speciellt om du kör shettisar då dom har ganska låg halsansättning.
Mitt bästa tips är att du kollar på www.adelssons.se och prata med Pernilla hon är helt suverän du får garanterat inte bätttre hjälp och service någon annanstans, hon ser till att selen passar oavsett om du köper en billig import sele eller en dyr måttanpassad.
Utan dåliga dagar, uppskattar man inte dom bra.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-13 kl 09:14 »
Tack  för tips.
Det är så mycket att tänka på när man ska börja med nya saker. Tyvärr är de lokselar jag sett alldeles för stora. Men mina tjejer är inte färdigvuxna än så vem vet det kanske fungerar senare :)
Ska se om hon kan hjälpa mig :)

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-13 kl 09:35 »
Tack  för tips.
Det är så mycket att tänka på när man ska börja med nya saker. Tyvärr är de lokselar jag sett alldeles för stora. Men mina tjejer är inte färdigvuxna än så vem vet det kanske fungerar senare :)
Ska se om hon kan hjälpa mig :)
Är lokselarna anpassa de för att köra paret med då?

Bell

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 08:46 »
Är lokselarna anpassa de för att köra paret med då?

Har inga lokselar själv & har inte sett några i rätt storlek, tror de måste specialbeställas & det är inte aktuellt innan tjejerna är färdig växta, de är bara 1,5 år än :)

Håning

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 nov-13 kl 11:02 »
Har inga lokselar själv & har inte sett några i rätt storlek, tror de måste specialbeställas & det är inte aktuellt innan tjejerna är färdig växta, de är bara 1,5 år än :)
Då gör det häller inget att det är lite stor och ofta så är dom ställbara .  Och du ska ändå inte dra något tungt utan köra in dom först :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1552 gäster, 2 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser