Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det är lerigt utanför ligghallen...vad ska jag göra?  (läst 3085 gånger)

zoocialART

• Värmland
När det regnar så samlas det upp mycket utanför ligghallen. Funderar på att lägga täckbark utanför ligghallen och runt vattenkaren. Vad tror ni om det? Det är lånad mark å därför vill jag inte använda grus...

Nina K

• Skåne
SV: Det är lerigt utanför ligghallen...vad ska jag göra?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-13 kl 00:17 »
Markförstärkare kanske? Används till tunga djur där de ofta samlas och trampar upp marken.

http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkt/144090/Markforstarkningssats-La-Buvette-Bi-Stable.aspx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 06 nov-13 kl 15:11 »
Täckbark förmultnar och blir bara mer lera efter något år. Rätt halt också.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 06 nov-13 kl 15:29 »
Du kan ju i alla fall försöka leda bort vattnet i den mån det går. Det kanske går att flytta vattenkar då och då?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

rimfrost

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 nov-13 kl 16:07 »
Jag provade täckbark förra året.. la på säkert 15 cm. Det bara försvan i lervällingen.. :-(
I år har vi grävt diken och fyllt med dränslang och grus samt grusat vid grind, vatten och ingångar till ligghall. Dyrt och ambitiöst men jag tycker det är värt det. När hästarna går ute jämt blir det kraftigt slitage på marken och de står med lera upp till knäna till slut och får ju inte heller komma in på torrt underlag på natten. Strålröta och mugg blir följden.
Knivigt när du lånat marken.. Men en sån där matta låter som bästa alternativet..
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

korpnina

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 23 nov-13 kl 10:55 »
hej Rimfrost  :)
vilken stl på grus har du använt?

rimfrost

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-13 kl 19:52 »
I de grävda dikena har vi lagt i sån där grov stenkross. Resten är 0-16 mm för att förhoppningsvis inte göra illa gödselspridaren för vi mockar ju i hagen på de mest utsatta ställena. :-)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 20:01 »
Vi hade samma problem med vatten som samlas utanför ligghallen. Vi la ca 15 cm med sand utanför och grävde ett litet dike (snarare en anvisning för vattnet att rinna bort). Vi är väldigt nöjda, det blir blött och ibland även vatten stående men det blir aldrig sådär smetigt och dant som lera. Hyresvärden har dessutom eget sandtag så det kostade inget!
Kommer det en haj - simma fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1704 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser