Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga avfuktare  (läst 8241 gånger)

krikav

• Hälsingland
Bygga avfuktare
« skrivet: 30 okt-13 kl 11:34 »
Någon som byggt en egen avfuktare?
Går dom att tillverka på något miljövänligt och hållbart vis?
Vill helst undvika giftiga och mijlövidriga kylmedium.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Bygga avfuktare
« Svar #1 skrivet: 30 okt-13 kl 12:36 »
Det beror vad du skall avfukta. Inkommande kalluft till ett hus på vintern är bra att kondensera ut med. Kondenstorktumlare innehåller ett passande paket, finns hur många som helst på skroten.

krikav

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-13 kl 13:40 »
Tänkte mest i banorna att avfukta biareor och bostadsyta, för att på så vis minska behovet av uppvärmning för att uppnå trivseltemperatur.
Eller för att minska slitage av fukt.

RoHe

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-13 kl 14:02 »
Något så simpelt som sk torrbollar kanske fungerar?

Har läst om en egen variant. Ös en större mängd salt i en hink och använd ett durkslag som lock. Ska (enligt dom som provat) fungera förvånansvärt bra.

:)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

RoHe

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-13 kl 14:08 »
Eller skulle man ha saltet i durkslaget, s vattnet samlades i hinken. Så var det nog.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-13 kl 14:52 »
Uppvärmda lokaler går bra att avfukta enligt ovan. Ouppvärmda blir det värre med, men om du tillför lite värme så borde det gå. Det finns de som torkar luften i sommarstugor genom att låta solljuset genom ett fönster värma en plåt som ger varm luft som sedan får träffa en kall plåt där det kondenserar. Vet inte hur bra det fungerar, men någon nytta gör det nog.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 30 okt-13 kl 18:23 »
Torrbollar och liknande är det ingen mening att ha i lokaler som används och ventileras, där kommer det ju hela tiden in ny fuktig luft så den tar slut ganska omgående. Däremot kan de fungera i ett helt slutet utrymme som är torrt från början, t ex en igenbommad husvagn under vintern.

En vanlig kylavfuktare är nog vanligtvis den bästa lösningen på problemet. Gillar man inte det vanliga kylmediet R134 så kan man göra efterforskningar för att se om det finns någon som använder t ex R600a.

RoHe

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-13 kl 18:27 »
I min beskrivning samlas vattnet i en hink och blandas inte med saltet fullt ut. Tar "uppsugningsförmågan" slut efter x antal l, och på ett ungefär hur mycket?. Nu kanske det inte finns uträknat, men för en som aldrig använt sk torrbollar är det intressant med något.

RoHe :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-13 kl 18:53 »
Vet inte hur många liter vatten per kilo salt man kan få ut, men de har ingen större kapacitet. Gissningsvis någon deciliter per dygn medan en kompressorkylare i tusenkronorsklassen (200 Watt) kan suga ut uppemot 10 liter per dygn.

RoHe

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-13 kl 19:05 »
10 l per dygn, då är det ganska fuktigt va? ::)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 okt-13 kl 19:31 »
Om dörren till verkstan glöms öppen så försöker den avfukta hela östergötland ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 30 okt-13 kl 19:37 »
Om dörren till verkstan glöms öppen så försöker den avfukta hela östergötland ;D

Hälsingland, jue!

Inte alls, inte som om du tar ut 10L med salt. DÅ är det fuktigt, du lär få svårt att andas med lungor.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 30 okt-13 kl 19:55 »
Skaffa en sorptionsavfuktare? Man kan läsa lite om tekniken här:

http://www.lfs-web.se/sorptionsavfuktare.htm

Fördelarna är att de dels inte har en kompressor som använder sig av freoner och annat roligt, dels att man har ett system helt utan rörliga delar (förutom fläkten) och dels att de glatt jobbar ner till fryspunkten (en vanlig avfuktare med kompressor tenderar att vilja ha runt normal rumstemperatur för att fungera bra).

Vi köpte en Zibro DD108 på Bauhaus för nåt halvår sen och den har gått snällt sen dess. Badrummet på gården har varit lite fuktigt, men det problemet har den tagit hand om. Dessutom går det fånigt fort att torka tvätt om man hänger in den i badrummet med luftavfuktaren igång.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 30 okt-13 kl 21:36 »

Eller också är det en stor lokal med stor luftomsättning som ska avfuktas.
Jag provade en gång att ställa en kylavfuktare i en jordkällare som var alldeles för blöt för att kunna förvara mat i, den lyckades aldrig få ner fuktigheten under 85 % och då levererade den 15 l per dygn!  Men efter en vecka på det sättet var källaren i alla fall så pass torr att man kunde se var fukten trängde in.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #14 skrivet: 30 okt-13 kl 22:14 »
Skaffa en sorptionsavfuktare? Man kan läsa lite om tekniken här:

http://www.lfs-web.se/sorptionsavfuktare.htm

Hmm, i texten svamlas det om att den är mera energieffektiv än en kompressoravfuktare, men hur är det möjligt när kompressoravfuktaren lämnat av fukten kondenserad? Eller de bryr sig inte om värmeeffekten som kompressorns fuktkondensering tillför luften? För varje liter kondensat motsvarar energin att koka bort en liter vatten, i storleksordningen 0,75 kWh.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-13 kl 22:20 »
Ja, så energieffektiv är den inte, och en aning dyrare än en vanlig. Dessutom måste man leda ut den fuktiga luften den ångar ur kiselgelen.

Min billiga kompressoravfuktare drar ungefär lika mycket ström för att fukta av den volymen, men då får jag behålla värmen i lokalen. Fungerar ned till 5-6 plusgrader, sedan börjar isen svalla på.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 30 okt-13 kl 22:23 »
TiB, det är min dörr jag glömmer stänga ibland ;) Det är då jag får ut 10 liter.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 okt-13 kl 23:00 »
Ja, så energieffektiv är den inte, och en aning dyrare än en vanlig. Dessutom måste man leda ut den fuktiga luften den ångar ur kiselgelen.

Min billiga kompressoravfuktare drar ungefär lika mycket ström för att fukta av den volymen, men då får jag behålla värmen i lokalen. Fungerar ned till 5-6 plusgrader, sedan börjar isen svalla på.

Våran dumpar vätskan i en behållare och värmen stannar kvar i rummet. Ingen aning om hur (in)effektiv den är, men den funkar och man slipper lyssna på en kompressor. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 30 okt-13 kl 23:09 »
Våran dumpar vätskan i en behållare och värmen stannar kvar i rummet. Ingen aning om hur (in)effektiv den är, men den funkar och man slipper lyssna på en kompressor. ;)

Det var en annan femma, då blir nog driftkostnaden likvärdig, kanske lite billigare med din.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 30 okt-13 kl 23:47 »
I min beskrivning samlas vattnet i en hink och blandas inte med saltet fullt ut. Tar "uppsugningsförmågan" slut efter x antal l, och på ett ungefär hur mycket?. Nu kanske det inte finns uträknat, men för en som aldrig använt sk torrbollar är det intressant med något.

RoHe :)
Läste i länken Qeruiem bjöd på, och där säger de att torrbollen endast tar ner fukten till 75% relativ luftfuktighet. Alltså nästan helt värdelöst om man skall hålla verktyg rostfria. Då skall man helst under 50%.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser