Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs laddomat?  (läst 5344 gånger)

Manne N

• Västerbotten
Behövs laddomat?
« skrivet: 28 okt-13 kl 20:51 »
En laddomat används för att förvärma pannan så att man undviker kallt vatten i pannbotten. När pannkretsen är varm så börjar man skicka in vatten från ackumulatortanken i pannan. Men om hela pannkretsen till min vattenmantlade kamin, blir under 40 liter. Varför ska man då ha en laddomat?

Borde det inte funka lika bra med en termostatreglerad cirkulationspump?

Borde man inte kunna spara mer pengar om man lägger investeringen på shuntautomatik?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Behövs laddomat?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 20:59 »
Problemet är att du behöver pumpa runt vattnet rejält i pannan för att inte få kokning i någon varm punkt. Pumpar du med den farten genom acktanken så får du ingen skiktning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 21:02 »
Strängt taget kan man ju säga att laddomaten har ungefär samma funktion som termostaten i kylsystemet till en vattenkyld bilmotor.

Manne N

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 21:44 »
Pumpar inte en laddomat med samma fart oavsett om den termiska ventilen skickar tillbaka vattnet i pannkretsen eller till tanken? Det är ju samma krets som först skickar vattnet runt i  pannan och sedan, när pannkretsen når rätt temperatur, ut i laddkretsen.

Det tar två minuter för pannkretsen att höja temperaturen 60 grader, vid full effekt. Om pannan är på 20kw och pannkretsen är på 40 liter.

Om jag har förstått rätt så är laddomatens enda uppgift då att se till att vattnet i pannkretsen återcirkuleras de två första minuterna.

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 22:37 »
Laddomaten skall se till att pannvattnet håller en hög temperatur under hel eldnings cykeln Och i största mån hålla laddningen med så lågt flöde det bara går.Om du tex har en termostat styrd pump bara så får du inte samma differens på varmt och kallt vatten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-13 kl 23:48 »
Om du har 40 grader i returvattnet till pannan och 80 grader ut samtidigt som du eldar för fullt så är flödet bara 7,5 liter per minut (slarvigt huvudräknat). Cirkulationspumpen ger ett flöde på ca 50 l/min.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-13 kl 07:48 »
den största vinsten av en laddomat - i alla fall i ett pannsystem - är  - som jag har lärt mig - att man precis som Manne skriver undviker kallt vatten i pannbotten. detta ökar livslängden av pannan. spänningar i materialet på grund av temperatur skillnaden är påfrestande  för pannan. en laddomat (min) består av en pump och en termostatstyrd shuntventil. 

Manne N

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 29 okt-13 kl 08:17 »
Om du har 40 grader i returvattnet till pannan och 80 grader ut samtidigt som du eldar för fullt så är flödet bara 7,5 liter per minut (slarvigt huvudräknat). Cirkulationspumpen ger ett flöde på ca 50 l/min.

Du får gärna förklara.
Menar du att termoventilen inte bara är en på/av ventil. Utan att den faktiskt reglerar flödet så att det alltid kommer lagom varmt vatten in i pannan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 okt-13 kl 08:55 »
Inte lagom varmt vatten till pannan, utan att den bara släpper ut lagom varmt vatten ur pannan.

Men som du skriver, man får inte sabottera skiktet genom felaktigt uttag, schuntning, av värmen från acktanken till radiatorerna.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-13 kl 10:23 »
Inte lagom varmt vatten till pannan, utan att den bara släpper ut lagom varmt vatten ur pannan.

Men som du skriver, man får inte sabottera skiktet genom felaktigt uttag, schuntning, av värmen från acktanken till radiatorerna.
precis, så länge temperaturen i pannan är för låg så cirkulera vattnet bara i pannan. det blir då jämn temperatur och när den kommer upp i temp så släpps kallt vatten in men bara precis så att tempen sjunker under termostat öppningstemperaturen. det blir mindre temperatur skillnader i pannan då....

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 09 nov-13 kl 09:38 »
Du får gärna förklara.
Menar du att termoventilen inte bara är en på/av ventil. Utan att den faktiskt reglerar flödet så att det alltid kommer lagom varmt vatten in i pannan.
Hej!
Termoventilen ser till att vattnet tillbaka in i pannan är (beroende på vilken termostat) 78 grader, den späder det varmare vattnet med kallt vatten från acctankens botten. Termoventilen är inte digital (on/off).
Mvh/ bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser