Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni ha gjort annorlunda  (läst 1418 gånger)

sway307

• Hälsingland
Vad skulle ni ha gjort annorlunda
« skrivet: 28 okt-13 kl 10:47 »
Jag är i beskaffenhet att bygga för getter (ca 2 st)
Men jag har vid tidigare tillfällen, höns osv. gjort misstaget att bygga först och läsa sen.
Min fråga till er alla är:

Om ni idag byggde för getter inomhus i en kallada, vad skulle ni göra annorlunda?
Vart har ni tabbat er eller gjort något ni fått ångra?

Lägg gärna upp bilder på hur era getter har det inomhus!
Tack på förhand

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad skulle ni ha gjort annorlunda
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 13:48 »
Var välkommen till Gettavlan, sway307!  :D  Mycket bra idé att fråga och läsa först och investera pengar och arbete sedan!  ;)

Rent allmänt tål getter drag och fukt sämre än ren kyla.  "De är konstruerade för att behålla sin värme".  Inom rimliga gränser, förstås!  Bäst mår de omkring +5 - +6 grader, alltså ungefär som får.

Jag har för mig att det redan finns fina bilder på byggnader i äldre trådar här på tavlan.  Har du tänkt dig lösdrift med fri utevistelse, eller tänker du öppna och stänga en dörr?  Ska de producera killingar och mjölk?  När man mjölkar med maskin blir spenarna våta, och då tål de förstås kyla sämre.  Och att nyfödda killingar är våta vet du ju!  ;)  Foderhantering är också bra att tänka igenom innan du börjar snickra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sway307

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-13 kl 19:37 »
Vi har inte tänkt att mjölka eller liknande, utan tanken är att dessa skall beta på vår åker så vi slipper åka och slå den med traktor. Jag hade nog tänkt mig ha de ute så länge det är snöfritt, med tillgång att gå in när de själva vill. När snön kommer så är tanken att de skall vara inne.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 okt-13 kl 17:29 »
Men då borde ju jämtgeten eller lappgeten passa dig bra!  :D ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1855 gäster, 2 användare
Bender, Kristoffer Alexandersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser