köpa liten kompressor

Startat av jörmundur, 27 Okt-13 kl 20:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jörmundur

Hej,
Mjo jag behöver snart skaffa en liten kompressor, men har ingen aning om vilket/vilka märken som är bra!
det jag täkt mig är en med tank på 25/50 liter då jag inte använder dem mer än nån gång per år...

sweedol har nuair ock award, de är de jag kollat mest på. fler alternativ?

mvh J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

scorpio_xri

av de där minsta billiga duger vilken som till så lite användning. jag har en ja köpt på rusta eller öb som kosta 500 och den används nästan dagligen utan problem på något vis i 3-4 år. lite olje byten då och då..

torbjorn

Ska du ha en enfas- eller trefasansluten kompressor?

De allra billigaste enfaskompressorerna brukar ha en högvarvig motor med kolborstar (typ dammsugar- eller borrmaskinsmotor) som driver kompressorn via en kuggväxel med plastkugghjul. Det säger sig självt att den lösningen blir både högljudd och inte särskilt långlivad. Enda fördelen, förutom att den är billig, är att en sådan motor har ganska låg startström och alltså kan tänkas fungera även om man måste driva den t ex via långa klena skarvsladdar eller från ett litet bensinelverk.

Lite mer påkostade kompressorer är direktdrivna från en asynkronmotor, det finns både enfas och trefas. Det är en mer långlivad konstruktion, men fortfarande högljudd pga det höga varvtalet. Sådana som är enfasanslutna brukar inte alls gå att köra från eget elverk pga den höga startströmmen.

Och ännu större och dyrare kompressorer är remdrivna från en trefas asynkronmotor. Då går kompressorn med ganska lågt varvtal, den blir relativt tystgående och kan väntas få mycket lång livslängd.

Alexn72

kuggfråga,  du har ingen stor kompressor ?

jörmundur

Hej.

humm, gissar att det är enfas det blir.

biltema o jula/bauhause har ju också sina märken. är det någon kvalite att tala om?

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

jörmundur

Citat från: Alexn72 skrivet 27 Okt-13 kl 21:30
kuggfråga,  du har ingen stor kompressor ?

nej jag har ingen alls.. ock jag har inte behov av en stor:)

torbjorn

Citat från: jörmundur skrivet 27 Okt-13 kl 21:33
Hej.

humm, gissar att det är enfas det blir.

biltema o jula/bauhause har ju också sina märken. är det någon kvalite att tala om?

Det finns många sådana lågpriskompressorer som har skött sig bra i många år, men det finns också helt misslyckade modeller. Man ska inte titta så noga på vad det står för märke på kompressorn eller vilken butikskedja som säljer den, utan studera den närmare för att se om den verkar motsvara vad man vill ha.
Jag vet att Jula har haft ett erbjudande om en enfaskompressor för 499 kr nu i höst, vet dock ej om det fortfarande gäller. Lidl säljer också någon kompressor billigt för tillfället.

jörmundur

Citat från: torbjorn skrivet 27 Okt-13 kl 21:46
Det finns många sådana lågpriskompressorer som har skött sig bra i många år, men det finns också helt misslyckade modeller. Man ska inte titta så noga på vad det står för märke på kompressorn eller vilken butikskedja som säljer den, utan studera den närmare för att se om den verkar motsvara vad man vill ha.
Jag vet att Jula har haft ett erbjudande om en enfaskompressor för 499 kr nu i höst, vet dock ej om det fortfarande gäller. Lidl säljer också någon kompressor billigt för tillfället.

ok.
vad skulle du titta efter om du var på jakt då?:)

hur vet jag om en kompressor är direktdriven då?

torbjorn

Det brukar stå i specifikationerna om den är direktdriven och har asynkronmotor eller om det är gjort på något annat sätt.
Man kan också se efter om motorns axel verkar ligga direkt i linje med kompressorns axel, och om det finns en startkondensator någonstans.
Har man möjlighet att provköra en kompressor så hörs det tydligt på ljudet.

Själv är bäste dräng

Jag har en sådan här som enda kompressor sedan 13 år tillbaks. http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-17638/   Har haft större och finare märken, men den här lilla gör jobbet och vägrar gå sönder. Den går rätt mycket, men inte i produktion. Mest renblåsning och pumpning av däck nu för tiden, men spikpistol, muttersmack, plasmaskärare mm får den driva av och till.

Det jag inte skulle driva med den som jag gjort med större kompressorer är blästerpistol och slipverktyg som skall gå länge. Men att lacka en bil skulle den klara.

Och som torbjörn skrev, de väsnas. Jag har min står i jordkällaren, så slipper jag höra eländet ;D

Flemming

Har själv kompressorn som Thorbjörn nämnde i sitt inlägg och jo den finns fortfarande för 499 Svenska Riksdaler...
http://www.jula.se/kompressor-24l-1-1kw-200011
Priset återkommer allt som oftast och jag gav också 499:- för två år sedan...
Fyller sin funktion och motsvarar förmodligen den som Själv är bäste dräng,har från Biltema.
Väsnas något så fruktansvärt,95 db enligt etiketten på kompressorn så du bör helst använda hörselskydd om maskinen står i närområdet !
Har provat,pumpa,blåsa och köra med punktbläster och det fungerade alldeles utmärkt,det tråkiga med dessa små lufttankar (24 liter) är att kompressorn startar väldigt ofta för att kompensera det fallande trycket,hade gärna haft en större tank men då blev det dyrare  :o

Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

672 Gäster, 0 användare