Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ost  (läst 6611 gånger)

Alexn72

• Skåne
Ost
« skrivet: 23 okt-13 kl 17:49 »
Det är ingen hemlighet att ost verkar gå hem hos höns speciellt inte om de skärs till långa trådar.
Men är ost något som egentligen inte är bra för dem i lite större mängder än vad som kan förväntas från hushållsavfallet.
Anledningen till frågan är om jag ska tacka ja till skalkar och ge dem

Håning

• Gäst
SV: Ost
« Svar #1 skrivet: 23 okt-13 kl 17:51 »
Vad skulle det göra med lite skalkar ja har då aldrig sett hönsen må dåligt ?

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 okt-13 kl 18:37 »
10kg skalkar om dagen..  8)

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 okt-13 kl 21:08 »
Hehe då kanske det är bäst att skaffa fler hönor så dom inte får förstoppning  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 okt-13 kl 21:25 »
Ostskalkar? Är det vaxytan?

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 okt-13 kl 22:03 »
Finns både med och utan yaxytan

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 okt-13 kl 22:13 »
Finns både med och utan yaxytan

Så folk äter inte upp hela ostarna? Det har jag inte stött på innan. Är det vanligt?

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 okt-13 kl 22:43 »
Så folk äter inte upp hela ostarna? Det har jag inte stött på innan. Är det vanligt?

Skojar du?

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 okt-13 kl 22:47 »

MissT

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-13 kl 22:58 »
Vaxet består väl av paraffin och är behandlat med antimögel medel. Verkar inte så nyttigt.

Alexn72

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 okt-13 kl 22:59 »
Nej?

Tror du kan gå till vilken skola, restaurang, kontor, barnfamilj. mm så kommer du hitta mycket saker som slängts men som är helt dugliga.

I detta fallet så används osten som pålägg till frukosten och går det inte att få en skiva av den så....

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 okt-13 kl 23:00 »
Vaxet består väl av paraffin och är behandlat med antimögel medel. Verkar inte så nyttigt.

Är du verkligen helt hundra på detta?
Har svårt att tänka mig det på svenska ostar

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 okt-13 kl 23:11 »
Tror du kan gå till vilken skola, restaurang, kontor, barnfamilj. mm så kommer du hitta mycket saker som slängts men som är helt dugliga.

I detta fallet så används osten som pålägg till frukosten och går det inte att få en skiva av den så....

Det är ju sinnessjukt! Jag tänkte mig skalken, som sista två skivorna!
Nej, jag har inte sett det innan, fast folk kanske inte skyltar med det? Måste vara tröga folk, med för mycket pengar? Högavlönat white trash?

MissT

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 okt-13 kl 23:12 »
Ja. Googlade lite på ostvax och det stod att ostvax är en blandning av paraffin och vaxarter från mineraloljeindustrin. Det finns också ostar utan kant och dom är lagrade i plast istället. Några enstaka skalkar gör nog inget, men så mycket som du tänker ge.....
Har du tid kan du ju pilla bort vaxet. ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 okt-13 kl 23:17 »
Världen är sjuk, det är ju nästan en halv ost...

Lyxhöns ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 23 okt-13 kl 23:35 »

Den osten är att klassa som riskavfall.   
Det är matavfall.   som inte får ges till produktionsdjur av någon sort.    Ger du den till sällskapsdjur är det därimot ok.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 okt-13 kl 23:38 »
Det är ju sinnessjukt! Jag tänkte mig skalken, som sista två skivorna!
Nej, jag har inte sett det innan, fast folk kanske inte skyltar med det? Måste vara tröga folk, med för mycket pengar? Högavlönat white trash?

Nja.. bilden är lånad men symboliserar iallafall "problemet"

Tyvärr tror jag att alla kategorier av människa är representerade i detta "brott"

Själv väljer jag nu att "slänga" våra ostar lite tidigare än innan man hade höns, o andra sidan så är det max 2 mm höjdskillnad på mina ostar så den som vill åka skidor kommer inte långt ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 23 okt-13 kl 23:41 »
Jo hönorna är bra på att återanvända spillet, men ostkanterna får de ej. De går ju så bra att återanvända till matlagningen.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 okt-13 kl 23:54 »
Jo hönorna är bra på att återanvända spillet, men ostkanterna får de ej. De går ju så bra att återanvända till matlagningen.

Det sista, som inte går att hyvla, är ju en lagom skiva i sig själv också..

Fast den på bilden är ju ingen kant precis, som du skrev..

Alexn72

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 07 nov-13 kl 08:33 »
på tal om att det slängs mycket mat... http://www.pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=12476:PPELMAT1-20131106&catid=77&Itemid=435
det slängs till och med mat som inte nått bästföre datum för att det kommit in ett nytt parti.
Men det är en annan historia

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser