Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HUR förverkligar man sin dröm?  (läst 2869 gånger)

LillaMi

• Respektera & älska dina djur & medmänniskor
    • Södermanland
HUR förverkligar man sin dröm?
« skrivet: 23 okt-13 kl 14:52 »
Ny på forumet så jag ber om ursäkt om jag missat någon sök funktion eller liknande.  :)

Jag är idag 19 (ja jag vet att jag har hela livet på mig) och vill inte ha lägenhet i stan med ett servitris jobb på kvällarna.
Utan jag vill ha en gård med bostads hus, där jag kan ha stall med inackorderingar (ridit sen 6års ålder, jobbat i stall sen 13års ålder, gick naturbruk på gymnasiet, har egen häst.) Vill ha lite större mark så jag kan bygga ett par mindre hus, kanske 2 rok och för att sen hyra ut på heltid.
Men hur får man råd? Jag har tittat lite på Almia eftersom inackorderingsstallet kommer bli ett företag. Jag vill ju jobba istallet på heltid, men hur får man råd att leva, alla vet att man inte blir rik på att driva stall? Visst kan man söka eu bidrag man kan söka? Hur gör man sånt?

Tacksam för hjälp!  :)
Förlåt alltid, glöm aldrig // Livet lär

Lise

• Värmland
SV: HUR förverkligar man sin dröm?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-13 kl 15:25 »
En variant av "EU-stöd" är investeringsstöd. Det kan du söka om det är jordbruksverksamhet du ska bygga för. Men det är ju fortfarande bara en viss % (tror max 30% men ej säker) så du behöver ha egna pengar också på något vis. En del går kanske att låna om din affärsplan ser bra ut, men knappast allt.  Så spara ihop (servitrisjobb  o:)eller annat ett tag) eller vinna på lotta/ärva och samtidigt fila på affärsidén kanske kan vara en bra början.

krikav

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-13 kl 20:11 »
Jag hade ungefär samma drömmar och planer, minus kostnad för häst.
Efter ingenjörstudier så flyttade jag till Norge och jobbade två år. Bodde i ett rum på 9 kvadrat och delade kök och badrum med två andra.
Unnade mig aldrig några nöjen och sparade allt jag tjänade.
Det räckte till att köpa ut ett hus till förmånligt pris av släktingar, ute på visjan, med rätt dålig standard.
Hade jag haft häst som kostnad under tiden, hade jag bott i egen lägenhet och kanske gjort något kul då och då, då hade det nog tagit mig 5-10 år istället. :)

Har du inget äss i rockärmen, som t.ex ett stort arv. Då måste du nog dra ned på ambitionerna lite.

Du talar om att förverkliga din dröm, men på sätt och vis så är väl din dröm redan verklig? Du har fått jobba i ett stall i 6 år, och har fått syssla med din favorithobby helhjärtat i nästan hela ditt liv.
Och du har din häst! :)

Den absolut största majoriteten som skaffar hästgårdar, gör det med belånade pengar.
Det är en mycket stressig tillvaro, där mycket av tiden går åt till att pendla till och från ett jobb man inte trivs med, för att ha råd att betala ränta.
Välj inte den framtiden, för allt i världen!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 23 okt-13 kl 20:27 »
Men hur får man råd?
Vilken dag i månaden tar lönen slut för dig? Den 5:e? Den 20:e? Eller rentav först den 15:e eller 25:e i månaden efter?

Då får råd om du ändrar ditt liv så att du kan vara utan varannan lön och lever så i många år. Antingen minskar du dina utgifter eller ökar du dina inkomster. T.ex. genom att jobba mer, skaffa en utbildning som leder till bra avlönat jobb eller jobba utomlands. Men glöm inte att livet är nu, alla drömmar är inte värda att förverkliga.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-13 kl 14:46 »
Det finns några få duktiga människor som lyckas få en hästgård att gå runt genom extrem sparsamhet och mycket hårt arbete. Hur som helst så verkar de vara en liten minoritet så det är bara att lyfta på hatten åt den som lyckas överleva ekonomiskt där 20 andra har misslyckats. Grundförutsättningen verkar vara att man antingen ärver gården eller kan köpa den kontant för pengar man har tjänat på annat håll så man kommer igång med minimala skulder.

Någon penningenerator som mal fram inkomster åt dig medan du pysslar med hästarna finns inte. Det får du glömma. Jag känner ju folk som hyr ut sommarstugor eller hyr ut bostäder på landet och inkomsten är precis så stor att man utöver kostnader och ränta och amorteringar kan få en låg timlön för arbetsinsatsen att hålla byggnaderna i skick.

EU-bidrag är extremt svåra att få. Jag har skött en ansökningsprocess åt en förening i byn så jag vet vad jag talar om. Byråkratin är fullkomligt vansinnig och om man inte aktar sig är det lätt hänt att bidragen inte ens räcker till lön för den som sköter byråkratin.

Krikav och Olof har skrivit kloka inlägg tycker jag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Fordson

« Svar #5 skrivet: 04 nov-13 kl 15:38 »
Knalla upp till närmaste universitet och ragga upp nån läkar/ingenjör/IT-arkitet student (typ). Gift dig med honom/henne och köp gård när kulorna börjat rulla in. :-) :-)

LeCiffre

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 nov-13 kl 15:43 »
Eller ragga upp en bonde, så är ju gården klar.. :)

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 nov-13 kl 18:45 »
Eller ragga upp en bonde, så är ju gården klar.. :)

Så har alla "stuteri-fruntimmer" jag vet, gjort. Eller någon högavlönad gubbe, som får jobba mycket och tjäna mycket pengar, så frun kan driva "stuteri"..
Sen vet jag andra, med vanliga jobb, som bosatt sig på vanliga småställen, där de kan hyra in sig på bete.

blizzard

« Svar #8 skrivet: 04 nov-13 kl 19:23 »
Många bra svar redan,tänk bara på att en dröm snabbt kan förvandlas till en gigantisk mardröm om man har små marginaler.
I ditt nuvarande läge skulle jag råda dig till att avvakta så länge och ev försöka komma dig in på något befintligt stall och arbeta där istället för på resturang.
Du kan ev behöva vara beredd att flytta :(

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 21 nov-13 kl 09:38 »
Håll koll på din ekonomi. Var noggrann med dina egna privata pengar, gör budget etc. Det är ett jättebra sätt att (börja) lära sig den ekonomiska biten :) Har du bra koll så drar du heller inte på dig nån onödig betalningsanmärkning etc. som kan göra livet surt nån gång.

Kolla upp stiftelser och liknande som ger ut medel till företag liknande ditt (tänkta) vissa stiftelser vill stödja unga tjejer också.
Även om du inte har något projekt igång så kan du alltid kolla upp vad som finns och vad de kräver av dig. Börja skriva en affärsidé affärsplan etc. denna kan du ju alltid ändra hur mkt du vill i framtiden, men det kan vara bra att ha en sån någorlunda klar. Både för att du själv får din idé formulerad för dig själv och om du behöver lämna in något sådant inom en kort tidsram i framtiden.

Ta kontakt med länsstyrelsen eller hushållningssällskapet för att lära dig mer, det har jag gjort och det är guld värt. Det finns flera stöd att söka men det ändras ju då och då vilka delar som EU vill stödja. Startbidrag för unga jordbruksföretagare. Investeringsstöd för byggnader 30% osv.

några tips från mig :) Jag har haft tur, träffade en kille som bodde perfekt till. Jag flyttade in med honom och nu har vi ett jordbruksföretag. Men som någon sade nedan lever vi på marginalerna nu och det är inte alltid kul. Så allt du kan förbereda, planera, prata igenom med andra redan i idé-fasen är jättebra.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 21 nov-13 kl 10:52 »
Det har sagts ovan, men kan sägas igen. Enda sättet att förverkliga just din dröm är att på något sätt få ihop pengar till att köpa själva gården kontant. Det kan bli rätt mycket pengar. Är man dock ung och inte har barn, så finns det ju faktiskt sätt att tjäna ganska bra med pengar i t.ex. Norge. Jag har själv suttit fast i lånefällan och har fullt upp med att hålla mig därifrån. Nu har jag lån på 250 000, och jag tycker det är alldeles för mycket, då det kostar mig några av de hundralappar jag skulle behöva för att renovera gården. Man får faktiskt rätt mycket byggmaterial för 500 kr. Tänk dig då lån på 2-4 miljoner, det går bara inte leva på det sättet om man skall ha låginkomstyrke som det blir med hästar.

Jobb på oljeborrplattformar, dyka efter musslor, vad som helst på Svalbard bara som exempel, men man får vara beredd på att det finns anledningar till den höga lönen, det brukar vara hårda jobb under hårda villkor.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Caffe

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 08 dec-13 kl 12:33 »
Tycker det är dålig återkoppling av TS, som fått många bra råd av övriga skribenter.

När jag var i din ålder (för knappt 10 år sedan) drömde jag också stort, mitt mål var en representativ huvudbyggnad med fristående flyglar för gästboende och hobbyrum. Till detta skulle det finnas stallar för både egna hästar och inackorderingar samt en lika stor annan byggnad för motorintresset komplett med en fullutrustad verkstad. Självklart med mark nog för att vara självförsörjande på både hästfoder och egen odling och att kunna ha en liten motorbana på någon hektar.

Efter hand insåg jag det naiva och omöjliga med drömmen och i takt med att tiden gick blev drömmen mer och mer ett eget boende på landet, vad som helst med en bit mark, och det är nog det bästa som hänt mig, plötsligt var drömmen inom räckhåll då ett hus på landet ofta ryms inom vanligt folks lånelöften till skillnad från den första drömmen som aldrig kunnat förverkligas... Förutom pampigheten och storleken på traktorn är drömmen i princip densamma men har gjorts nåbar på ett helt annat sätt genom att rannsaka mig själv och se vad är det egentligen som är viktigt och fokusera på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser