Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget uttag i näringsverksamhet  (läst 955 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Eget uttag i näringsverksamhet
« skrivet: 23 okt-13 kl 12:08 »
Till vilket värde ska jag ta upp eget uttag i form av slaktade kaniner?

I mitt fall har jag kaniner i första hand för ullproduktion. Det är huvuddelen i mitt företag. Eftersom jag även föder upp kaniner för utställning och nyrekrytering i produktionen, hyr ut kaniner osv så räknar jag in hela kaninverksamheten i företaget då det är omöjligt att skilja på kostnaderna (foder etc) för den ena sortens kaniner från den andra. Jag slaktar ett överskott av ungar och dessa utgör ett eget uttag. Dessutom tar jag ett 10-tal kullar enbart för kött varje år. Min fråga är alltså vilket pris som är rimligt att ta upp för eget uttag.

Det blir ju orimligt om värdet ska vara det som jag skulle sälja motsvarande kanin för. Som livdjur alltså.

På samma sätt är det orimligt att ta upp kostnaden om jag gick till saluhallen och köpte motsvarande kaninkött.

Hittills har jag gjort så här: Jag har gjort en skattning på vad jag skulle få om jag sålde till slakteri (t.ex. Vreta) och sedan räknat ner det en aning då det egentligen inte är ett alternativ då det inte finns något godkänt slakteri på rimligt avstånd. Jag tror att jag tagit upp 25 kr/slaktdjur i eget uttag. Det är ju inga stora belopp men det är lika bra att göra rätt.

Synpunkter! Hur gör ni andra?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Skogsnatt

• Gäst
SV: Eget uttag i näringsverksamhet
« Svar #1 skrivet: 04 nov-13 kl 05:30 »
Jag tror nog att du gör ganska rätt. Man kan ju inte ta upp stora summor, som inte ha förankring i verkligheten men rimligen inte strunta i att ta upp något alls heller.

Ta du upp ett vettigt antal, om du sedan skulle "glömma" några utöver detta, så lär ingen fråga

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Mattias

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser