Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 37113 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Vitlök
« Svar #140 skrivet: 27 nov-13 kl 18:52 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 29 nov-13 kl 17:48 »
Lautrec Purple Red leverans. Nu skall jag lägga in lite vitlök också.

Gilbert

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 29 nov-13 kl 18:13 »
Det är klasskillnad på kvalitet från England mot Frankrike. Jag fick en mycket bättre leverans från England, rätt varor, rätt och perfekt packat i torra fina påsar.

Fransmännen slänger bara ner allt i en låda, en sväng tejp och sen iväg. En hel knippa av 10 st och en massa lösa lökar. Fingret upp ..!..

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #143 skrivet: 29 nov-13 kl 18:53 »
Det är klasskillnad på kvalitet från England mot Frankrike. Jag fick en mycket bättre leverans från England, rätt varor, rätt och perfekt packat i torra fina påsar.

Fransmännen slänger bara ner allt i en låda, en sväng tejp och sen iväg. En hel knippa av 10 st och en massa lösa lökar. Fingret upp ..!..
De lökar du köpte från frankrike, salufördes de som utsäde?

Gilbert

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 29 nov-13 kl 19:01 »
Nej!  De är gourmet lökar. Men jag kommer att plocka de finaste och sätta.
« Senast ändrad: 29 nov-13 kl 19:48 av Gilbert »

christelle

• Blekinge
« Svar #145 skrivet: 29 nov-13 kl 19:02 »
Nu har många av mina satta COOPklyftor gått igång med små gröna blad/blast. Har inte lövtäckt dem alls i år så detta bådar nog inte gott...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 29 nov-13 kl 19:23 »
Min första krage fick upp 1-2 mm men sedan stannade den av. Hur det blir får vi se i vår.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #147 skrivet: 29 nov-13 kl 21:35 »
Nej!  De är gourmet lökar. Men jag kommer att plocka de finaste och sätta.
Och de från england köpte du som salufört utsäde?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #148 skrivet: 29 nov-13 kl 21:37 »
Nu har många av mina satta COOPklyftor gått igång med små gröna blad/blast. Har inte lövtäckt dem alls i år så detta bådar nog inte gott...
Med tanke på att vi närmar oss december så behöver du nog inte oroa dig för mycket, de bör överleva om de i övrigt har det bra.

christelle

• Blekinge
« Svar #149 skrivet: 29 nov-13 kl 21:43 »
Med tanke på att vi närmar oss december så behöver du nog inte oroa dig för mycket, de bör överleva om de i övrigt har det bra.
Ja de har det bra men jag brukar täcka dem och bädda ner dem i löv  ;)

Gilbert

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 30 nov-13 kl 04:26 »
Och de från england köpte du som salufört utsäde?

Stämmer.

Gilbert

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 30 nov-13 kl 05:03 »
Uppe med tuppen, en stor kopp kaffe och maskineriet är igång igen.
Nu har jag lite klyftor att experimentera med.

1) Sätta ut en pallkrage trots kylan nu i helgen.
2) Frysa ett par lökar och se om de fungerar som utsäde senare i höst.
3) Sätta torrt/svalt förvarade lökar i pallkrage så fort det går i vår.

Skall skala 100 klyftor och göra inlagd vitlök under dagen. De som selekterats som lite mindre hamnar i burkarna. Tyvärr finns det massor av olika recept på inlagd vitlök.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #152 skrivet: 30 nov-13 kl 08:18 »
Ja de har det bra men jag brukar täcka dem och bädda ner dem i löv  ;)
Vitlök blir bättre om den får kyla istället för att skydda den från kyla. Själv lägger jag på täcket efter kölden kommit för att behålla lägre temperatur i marken om vädret vänder.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #153 skrivet: 30 nov-13 kl 08:20 »
Stämmer.
Tänkte att det kan vara anledningen till skillnaderna i behandling och inte varifrån de kommer ;-)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #154 skrivet: 30 nov-13 kl 08:25 »
Uppe med tuppen, en stor kopp kaffe och maskineriet är igång igen.
Nu har jag lite klyftor att experimentera med.

1) Sätta ut en pallkrage trots kylan nu i helgen.
2) Frysa ett par lökar och se om de fungerar som utsäde senare i höst.
3) Sätta torrt/svalt förvarade lökar i pallkrage så fort det går i vår.

Skall skala 100 klyftor och göra inlagd vitlök under dagen. De som selekterats som lite mindre hamnar i burkarna. Tyvärr finns det massor av olika recept på inlagd vitlök.
Intressant, stratifiering låter som en metod som kan fungera. Är nog en fråga om temperatur och hur länge de fryses.
Testa att mjölksyra, förlänger hållbarheten och ger god och spännande smak.

Gilbert

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 30 nov-13 kl 08:33 »
Tänkte att det kan vara anledningen till skillnaderna i behandling och inte varifrån de kommer ;-)

Om man beställer fina knyten vill man inte ha dem i ett löst klyftsystem. Pompösa fransmän förstår inte sådant, de bara rycker på axlarna och fortsätter.
Britterna har kanske inte samma välkända lökar men förstår sig på service och hur man gör en kund nöjd med det som finns.

Jag har hittat 17 klyftor på de Franska med brun röta vid nacken. På de brittiska inget att klaga på, inte en kasserad klyfta.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #156 skrivet: 01 dec-13 kl 09:41 »
Om man beställer fina knyten vill man inte ha dem i ett löst klyftsystem. Pompösa fransmän förstår inte sådant, de bara rycker på axlarna och fortsätter.
Britterna har kanske inte samma välkända lökar men förstår sig på service och hur man gör en kund nöjd med det som finns.

Jag har hittat 17 klyftor på de Franska med brun röta vid nacken. På de brittiska inget att klaga på, inte en kasserad klyfta.
Givetvis ska man vara upprörd om man inte får det man beställer men du drar lite väl stora växlar utifrån att du beställt olika produkter :-)

Har du bilder på klyftor med röta? Har sett gourmetlökar från lautrec som säljs i olika affärer och noterat att de ofta har röta, troligen kopplad till intensiv odling.

Gilbert

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 02 dec-13 kl 12:54 »
Nu har det varit ett arsle och grävt i mitt trädgårdsland. Trodde först att något rådjur hade knatat över pallkragarna och gjort hål i filterduken. Men nu ser jag att något krafsat och grävt upp potatis och vitlök. Det senare är klart självmordsbeteende när det gäller mina lökar.

Vad har ni för nät över era odlingar?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #158 skrivet: 02 dec-13 kl 16:11 »
Nu har det varit ett arsle och grävt i mitt trädgårdsland. Trodde först att något rådjur hade knatat över pallkragarna och gjort hål i filterduken. Men nu ser jag att något krafsat och grävt upp potatis och vitlök. Det senare är klart självmordsbeteende när det gäller mina lökar.

Vad har ni för nät över era odlingar?
Jag lägger kompostgaller på mina bäddar samt några nätlemmar. Det hjälper att skydda odlingarna från fåglar och katter som är de skadedjur jag främst har problem med.

christelle

• Blekinge
« Svar #159 skrivet: 02 dec-13 kl 17:24 »
Mot katter sticker jag ner pinnar med jämna mellanrum i jorden i kragarna, vid svåra problem lägger jag även pinnar horisontellt över lådorna, katter gillar inget krångel när dom ska bajsa och de brukar gå annorstädes när lådorna är fulla med pinnar på längden och tvären. Fast det är enklare med galler så är ändå pinnarna gratis. Även gamla fönster används här men de brukar inte läggas över lådorna förrän till våren eftersom det blåser ner träd och stora grenar oftare vintertid och trasigt glas i odlingarna är ingen höjdare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
pow, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser