Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 36979 gånger)

evelina_c

SV: Vitlök
« Svar #20 skrivet: 27 okt-13 kl 09:38 »
Är det så?! Läst att den ska va känslig för frosten när den börjat gro, mina har kommit upp ca 3cm. Jag har satt "vanlig" eko lök köpt i affären. Jag ska kanske bara se hur det går... Hur mycket kom din lök upp innan kylan kom?

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 okt-13 kl 10:20 »
Jag blev osäker när du skriver att dina vitlökar skjutit så långa blad redan. Jag har ett tunt lövtäcke över mina, jag var tvungen att gå ut och krafsa fram dem för att kolla hur långt de kommit. De har rotat sig men inte skjutit upp något grönt.
   Så jag gick vidare till bokhyllan. Åke Truedsson odlar i Skåne och har ett utförligt kapitel om vitlök i sin bok Grönsakslandet. Han planterar i september och skriver om vinterhärdigheten: "Själv har jag odlat vitlök i -20 grader med barfrost i en vecka, med följd att tjälen gick ner till 75 cm djup, utan att en endaste vitlöksplanta skadades av de 11 sorter jag då testade". 
   Men jag ser också att han rekommenderar plantering 5 - 7 cm djupt. Jag har tydligen haft bra odlingsresultat trots att jag satt lökarna för grunt, ca 3 cm.

Gilbert

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 okt-13 kl 11:34 »
Jag planterade igår och det är inga problem när. Det blir vitlökar ändå, men jag har valt att vänta sent och mina har aldrig hunnit titta upp innan vintern.

maha

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 27 okt-13 kl 13:56 »
När jag skördar mina vitlökar har många "bebisar" i blasten, när jag sätter dessa på vanligt vis på hösten blir de solo till nästa sommar, skördar de samtidigt med övrig vitlök.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #24 skrivet: 27 okt-13 kl 14:25 »
Jag ser ingen anledning till att du ska riva upp vitlökarna du satt bara för att de skjuter gröna skott. Jag har bara odlat vitlök några år, men varje år har de visat sig ovan jordytan innan den riktiga vintern kommit. Och alla satta lökar har överlevt och gett god skörd. Men kanske jag odlar tåliga sorter.
Alla vitlökssorter tittar upp under vintern om man sätter dem för tidigt. de franska sorterna, även kallad artichoke eller typ 1 gör det med få undantag så dessa ska man vänta in i det sista att plantera. Även asiatiska sorter som tex sprint är känsliga.
Om de skjutit grönt relativt tidigt ökar risken dessvärre för utvintring. Oftast går det bra ändå.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #25 skrivet: 27 okt-13 kl 14:32 »
Att storleken på utsädet påverkar storleken på lökarna finns massor att läsa om. Men hur ser genetiken ut hos vitlöken?

En stor lök består av både stora och små klyftor.

Har de mindre klyftorna i denna samling hos en stor lök med stora klyftor samma genetiska förutsättningar?
När du väljer utsäde så ta de stora klyftorna från de största lökarna, då gör du ett urval som gynnar storleken.
Om en liten klyfta från en stor lök ger större avkomma än en stor klyfta från liten lök tycker jag kunna se i min odling att de gör. Sen så sätter jag ändå inte hur små klyftor som helst så jämförelsen blir lite haltande.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #26 skrivet: 27 okt-13 kl 14:39 »
Hur gör man för att odla solo? går det?. Runda lökar. i enformat och inte klyftor. :)
Sololök är ett tillstånd i vitlökens utveckling från bulbill till lök. Svårare sättet är att ta bulbiller, så dem och ej utsätta dem för temperatur över 7(?)°c.
Ett enklare sätt är att sätta halslök från typ1, artichokelökar. Har själv ej testat men andra odlare har gjort så och lyckats.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #27 skrivet: 27 okt-13 kl 14:44 »
Jag blev osäker när du skriver att dina vitlökar skjutit så långa blad redan. Jag har ett tunt lövtäcke över mina, jag var tvungen att gå ut och krafsa fram dem för att kolla hur långt de kommit. De har rotat sig men inte skjutit upp något grönt.
   Så jag gick vidare till bokhyllan. Åke Truedsson odlar i Skåne och har ett utförligt kapitel om vitlök i sin bok Grönsakslandet. Han planterar i september och skriver om vinterhärdigheten: "Själv har jag odlat vitlök i -20 grader med barfrost i en vecka, med följd att tjälen gick ner till 75 cm djup, utan att en endaste vitlöksplanta skadades av de 11 sorter jag då testade". 
   Men jag ser också att han rekommenderar plantering 5 - 7 cm djupt. Jag har tydligen haft bra odlingsresultat trots att jag satt lökarna för grunt, ca 3 cm.
Vinterhärdigheten blir bättre om löken ej skjuter grönt. Liggandes i jorden blir den bättre. Jag lägger lövtäcke på för att behålla kylan i jorden när den väl anlänt.

evelina_c

« Svar #28 skrivet: 27 okt-13 kl 14:48 »
Ut å på med löv då ja! Tack för alla hjälpsamma svar :-)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #29 skrivet: 27 okt-13 kl 15:06 »
Är det så?! Läst att den ska va känslig för frosten när den börjat gro, mina har kommit upp ca 3cm. Jag har satt "vanlig" eko lök köpt i affären. Jag ska kanske bara se hur det går... Hur mycket kom din lök upp innan kylan kom?
Vet du var din "vanliga eko" är odlad? Vitlök är klimatkänslig så om den odlas i klimat den ej är anpassad till blir det oftast ej bra skörd. Det kan även bero på dålig lagerhållning, löken har lagrats kyligt och tror nu att det är vår när den fått lite varmare om sig.
Dessutom finns det en större risk att dra med sig sjukdom om man sätter ekolök ämnad för konsumtion än koventionellt odlad

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 27 okt-13 kl 16:37 »
Dem strålar väldigt mycket frukter och grönsaker främst för att öka tiden dem håller sig, ett sätt att märka det på frukter är om dem oxiderar när du skalat eller delat dem, tex avocado som inte är strålad blir brun nästan omedelbart, likaså äpplen m.m. Har köpt avocado som är så strålad att den ens inte mognar haft lega i över en månad i rumstemperatur.

Vad är största baksidan med detta då? Förutom att det inte är färskvara, jo när dem strålar tar dem även död på en hel del av näringen.

Lidl's vitlök gror så om strålad vitlök inte gror är deras isåfall inte det.

I Sverige gäller följande regler (citerat från Livsmedelsverket):

I Sverige är endast bestrålning av kryddor tillåten (den exakta lydelsen i lagtexterna är "kryddor, örtkryddor och smakgivande ingredienser av vegetabiliskt ursprung").

Det har varit tillåtet att bestråla kryddor sedan 1997 i Sverige. Bestrålning får utföras under förutsättning att det behövs för att förhindra smittspridning och om det saknas andra lämpliga metoder för att döda organismer i produkterna. Bestrålning får dock inte användas som ersättning för dåliga hygien- och hälsoåtgärder.

Märkning
Livsmedel som bestrålats ska märkas med "bestrålad" eller "behandlad med joniserande strålning". Märkningsreglerna gäller även om det bestrålade livsmedlet endast utgör en mindre ingrediens av en sammansatt produkt. Det ska alltså alltid framgå av märkningen om ett livsmedel innehåller en ingrediens som är bestrålad.

Länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Radioaktivitet-och-bestralning/Bestralning-av-livsmedel/

... och som bonus kommer här också en enkel minnesregel som kallas vi/oss-testet som gör det lättare att veta när man ska skriva "dem" och när man ska skriva "de" (jag är inte ute efter att märka ord, utan bara fylla en kunskapslucka som dagens skola tydligen inte lyckas åtgärda):

Vi/oss-testet:
Prova att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.

Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de.

Källa: http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=48022;objekttyp=lan
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Linkan

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 27 okt-13 kl 19:20 »
Och du tror att jättar som ica (som exempel) som märker om gamalt kött bland annat bryr sig om den där klausulen?
Dessutom kan dem stråla dem innan dem kommer till sverige utan att göra lagbrott om jag tolkar det rätt.

Regler och verklighet är två vitt skilda saker.

Dina akademiska kunskaper gör mig ingen nytta, och om det stör dig så mycket att jag skrev dem i fel sammanhang får du väl klaga på här. Hoppas du känner dig som en riktig världsmästare nu, det är du värd, du har säkert gått en lång utbildning blivit formad av staten och blivit klappad på huvudet, och nu vill du att det ska fortsätta. Men nu är du i verkligheten min vän.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 27 okt-13 kl 19:43 »
Dina akademiska kunskaper gör mig ingen nytta, och om det stör dig så mycket att jag skrev dem i fel sammanhang får du väl klaga på här. Hoppas du känner dig som en riktig världsmästare nu, det är du värd, du har säkert gått en lång utbildning blivit formad av staten och blivit klappad på huvudet, och nu vill du att det ska fortsätta. Men nu är du i verkligheten min vän.

Tror inte det var illa menat utan mer ett tips. Om man inte vet när man ska skriva de eller dem är det bättre att alltid skriva de istället för dem. Då blir ens text mer lättläst.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Linkan

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 28 okt-13 kl 16:52 »
Men herre min skapare så ett m gör att ni får svårigheter att läsa texten? Ni måste leva nära på perfekta liv med sådanna bekymmer. Jag blir nu faktiskt avis.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #34 skrivet: 28 okt-13 kl 19:33 »
Men herre min skapare så ett m gör att ni får svårigheter att läsa texten? Ni måste leva nära på perfekta liv med sådanna bekymmer. Jag blir nu faktiskt avis.

Får inte svårt att läsa texten men, den blir mer svårläst.  :)   
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 okt-13 kl 19:35 »
Om vi tillsätter enorma mängder vitlök till den här soppan blir den lättläst igen!!

Gilbert

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 okt-13 kl 20:37 »
Det finns flera sorters asiatisk vitlök, vilken av dem kan man odla här?
Det finns en sort med fint blastverk upp som man kan skiva tunt och använda i och få bra smak på sallader. Jag försöker hitta bilden på nätet igen ...

masa

• -
« Svar #37 skrivet: 29 okt-13 kl 09:19 »
Det finns flera sorters asiatisk vitlök, vilken av dem kan man odla här?

Du kan odla alla sorters asiatisk vitlök. De sibiriska och kinesiska går bäst. De sorter som kommer från södra delarna av Asien ger inte så bra skörd här i norra Europa. Jag har testat med thailändsk vitlök, men resultatet var magert. På senare år har jag upptäckt att subtropiska vitlökssorter ger bättre skörd om man planterar dem på våren i stället för hösten.

Och det här med de och dem, det finns språkvetare som föreslår att man skall använda dom som ersättning för både de och dem även i skriftspråket, i talspråket är ju dom etablerat sedan länge.

Gilbert

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 okt-13 kl 09:23 »
Min uppfattning har varit att asiatisk vitlök smakar flera ggr mera än 'vanlig' vitlök. Är den sibiriska av samma slag med mera smak?

Någon som vet vad den heter eller något latinsk namn?

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #39 skrivet: 29 okt-13 kl 09:38 »

Hej Gilbert!

Härligt att se din kreavititet i nya bilder!
Du kan exempelvis se under löksläktet på Wikipedia
där är även ett latinsk namn!

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 4 användare
torbjorn, Järpersgården, Tiomilaskogen, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser