Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 36927 gånger)

evelina_c

Vitlök
« skrivet: 22 okt-13 kl 09:05 »
Satt vitlök i helgen, nu lovar väderprognosen runt 15grader flera dagar framöver. Borde jag plocka upp dom igen och vänta på kallare väder?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vitlök
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 09:27 »
Här finns en bra vitlökstråd, http://www.alternativ.nu/index.php?topic=97269.0
Kanske hittar du svaret där?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

evelina_c

« Svar #2 skrivet: 22 okt-13 kl 09:33 »
Tack, ska kolla i den :-)

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 okt-13 kl 22:06 »
Var köper man bra vitlök (utsäde) som verkligen gror?
Jag har köpt vitlök på flera ställen, klyftat och snittat toppen och låtit dem gro i vatten för utplantering.
Många vitlökar är helt döda från butiken, Coop och Citygross har samma leverantör och de vitlökarna kan vara strålade.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 okt-13 kl 22:40 »
Var köper man bra vitlök (utsäde) som verkligen gror?
Jag har köpt vitlök på flera ställen, klyftat och snittat toppen och låtit dem gro i vatten för utplantering.
Många vitlökar är helt döda från butiken, Coop och Citygross har samma leverantör och de vitlökarna kan vara strålade.

Varför snittar du toppen och gro i vatten?  Vi delar bara upp klyftorna och trycker ner dem i marken. Vi har köpt våra på typ byamarknader och sedan från en som har haft annons på blocket . Vi har även använt butiks vitlök utan problem.

RoHe

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 22:53 »
Tror inte du behöver ta upp något. Ett par, tre veckor innan frosten ska man väl sätta? Inte lär det vara bra väder så länge? :)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 22:56 »
Får man en grön utväxt så får man också vitlök ur jorden. Det har ofta hänt att löken inte grott pga behandlad vitlök från butik som utsäde.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 23:17 »
Som tidigare nämnts är det bara att klyfta upp löken och plantera klyftorna separat. Nej, vitlök som skjuter grönt blir inga bra sättor. Vitlök ska gro med rötter först. De andra mer eller mindre torkar in.
Varför växer inte vitlök från grönsaksdisken något bra då? Den kan vara behandlad för att inte gro men troligen beror det på felhantering under transport och lager dvs kylrum. Det kan även bero på svampsjukdom. Andra orsaker är att de inte är lämpade att odla i vårt klimat.
Kolla in www.slangehvidloeg.dk, www.ortagarden.com, www.gourmetgarage.dk och googla lilla fiskaregatans trädgårdsbutik. Plantagen säljer vitlök.
Nej, gräv inte upp klyftorna utan låt dem vara kvar. Tids nog blir det kyligt.
Läs gärna om vitlöksodling på min blogg, www.postannelund.chilipeppar.com

evelina_c

« Svar #8 skrivet: 23 okt-13 kl 09:40 »
Tror inte du behöver ta upp något. Ett par, tre veckor innan frosten ska man väl sätta? Inte lär det vara bra väder så länge? :)
Tack, hoppas du har rätt;-) det är första gången jag sätter vitlök och efter vad jag läst mig till så verkar det så känsligt med temperatur och nederbörd:-S

RoHe

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-13 kl 10:06 »
Tack, hoppas du har rätt;-) det är första gången jag sätter vitlök och efter vad jag läst mig till så verkar det så känsligt med temperatur och nederbörd:-S

Haft planer på att sätta även jag. Men det skördas väl framåt juni,juli. Den platsen vill jag ha till annat. Ska jag sätta. Så ska jag sätta! ;D

evelina_c

« Svar #10 skrivet: 23 okt-13 kl 10:19 »

Haft planer på att sätta även jag. Men det skördas väl framåt juni,juli. Den platsen vill jag ha till annat. Ska jag sätta. Så ska jag sätta! ;D
Lite samma sak här, har snålt med odlingsyta så det gäller att det blir utdelning på varje kvadratcentimeter;-)

johena

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 23 okt-13 kl 21:17 »
Fast vitlök är verkligen odlingsvärt! Blir så mycket godare och mer hållbara än de torra lökar man köper i butik. Dessutom mycket billigare. Efter att man har skördat i början av augusti kan man om man bor söderut så i spenat, rädisor, sallat eller annat snabbväxande, alt. om man bor mer norrut som jag, så i brätten några veckor innan planerad vitlöksupptagning, så har man plantor att sätta där vitlöken varit. Man kan även så i gröngödsling, vilket är en investering för jorden. Den behöver också något gott ibland...
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 okt-13 kl 16:35 »
Jag har provgrott från två leverantörer av utsäde, fungerade bra. Jag funderar fortfarande på vad de har gjort med lökarna i butikerna.

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 okt-13 kl 16:44 »
Att storleken på utsädet påverkar storleken på lökarna finns massor att läsa om. Men hur ser genetiken ut hos vitlöken?

En stor lök består av både stora och små klyftor.

Har de mindre klyftorna i denna samling hos en stor lök med stora klyftor samma genetiska förutsättningar?

RoHe

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 25 okt-13 kl 16:55 »
Hur gör man för att odla solo? går det?. Runda lökar. i enformat och inte klyftor. :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 okt-13 kl 17:42 »
Tar du löken i Maj så är alla lökar typ solo innan de hunnit bli klyftor.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 25 okt-13 kl 17:43 »
Jag har provgrott från två leverantörer av utsäde, fungerade bra. Jag funderar fortfarande på vad de har gjort med lökarna i butikerna.
Jag har läst att de strålar lökarna med något för att hindra dem att gro i butiken

Linkan

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 25 okt-13 kl 21:13 »
Dem strålar väldigt mycket frukter och grönsaker främst för att öka tiden dem håller sig, ett sätt att märka det på frukter är om dem oxiderar när du skalat eller delat dem, tex avocado som inte är strålad blir brun nästan omedelbart, likaså äpplen m.m. Har köpt avocado som är så strålad att den ens inte mognar haft lega i över en månad i rumstemperatur.

Vad är största baksidan med detta då? Förutom att det inte är färskvara, jo när dem strålar tar dem även död på en hel del av näringen.

Lidl's vitlök gror så om strålad vitlök inte gror är deras isåfall inte det.

evelina_c

« Svar #18 skrivet: 27 okt-13 kl 07:41 »
:@ X( >:) va precis ute en sväng och till min besvikelse ser jag att vitlöken tittar upp ur jorden... Får väl pela upp dessa, plantera i kruka inne och skörda blasten, är ju gott det också! Väntar nog någon vecka innan jag sätter nästa omgång:-P Har riktigt vårväder i skauneland:-)

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 okt-13 kl 08:36 »
Jag ser ingen anledning till att du ska riva upp vitlökarna du satt bara för att de skjuter gröna skott. Jag har bara odlat vitlök några år, men varje år har de visat sig ovan jordytan innan den riktiga vintern kommit. Och alla satta lökar har överlevt och gett god skörd. Men kanske jag odlar tåliga sorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser