Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 Värmlansfår+lamm på 1,4 hektar? För lite? Nybörjare...  (läst 1822 gånger)

Davidp

• Västergötland
Jag har en äng som jag vill hålla öppen med får, den är på ca 0,4 hektar.
I anslutning till den har jag en ekdunge på ca 1 ha med lite gräs och mycket sly.
Räcker detta?
Har tänkt att göra två hagar plus en vinterhage på kanske 500 m2.
Äter dom upp barken på ekarna i vinterhagen?
Kan jag köra med eltråd och isåfall vilka höjder?

Skogsola

• Gäst
SV: 3 Värmlansfår+lamm på 1,4 hektar? För lite? Nybörjare...
« Svar #1 skrivet: 20 okt-13 kl 22:33 »
Eltråd är bra på sommaren. Mindre bra på vintern. Till min vinterhage kör jag: fårnät 90, taggtråd100, bräda 120, taggtråd 140, taggtråd 170. Fåren hoppar inte 170. Inte vargen heller hoppas jag.

ewe

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 21:49 »
Man kan räkna ungefär 5 tackor/ha.
En rasthage behöver inte vara så stor om du har dom inne i lagårn vintertid.

Har man inte hungriga vargar i närheten räcker det oftast med fårnät. Vet inte hur högt från marken man "ska sätta" fårnätet. Sätter du eltråd så första på kanske 30cm och översta på ca. 90-100cm. När vi haft problem med hoppare kan det funka att sätta ett smalare rep/ grovt snöre ovanför. Beror nog mycket på ras och tillgång till mat. Vi har ett gäng gotlandstackor som är på rymmen hela tiden medans resten av tackorna inte lämnat hagen en enda gång.
Inte troligt att dom äter barken.

Davidp

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 22:01 »
Ok, vargen är inga problem här.
Hur stort vindskydd behöver jag bygga?
Och hur mycket hö/ensilage går det åt vintertid?

ewe

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-13 kl 22:24 »
Här hittar du minsta mått på byggnader m.m.
https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html

En tacka äter ungefär 1,5 bal ensilage under stallperioden. Eller kanske runt 5kg/dag och tacka.
Det är ju mycket som spelar in. En liten tacka äter mindre än en stor. Går dom ute hela vintern äter dom mer. Dräktig eller digivande tackor behöver också mer att äta.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 08:04 »
Om du väljer Allmogefår, de är lite mindre än andra, så går det åt lite mindre mat. De är t ex duktiga slyätare, det är Gotlandsfår också. Här i byn har man restaurerat hagar till beten, Det fanns gamla ekar där och de hävdade bestämt att får äter av barken på ekarna och de har därför satt upp nät omkring dessa. Ekollon lär inte heller ska vara så bra för får så det är nog idé att hägna in ekarna.
Att du inte kommer att få problem med varg kan du inte vara säker på, det är bäst att planera för ev vargar också, de kan komma  Då klarar sig fåren oftast om de har bra stängsel.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser