Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installering av insats samt godkänd skorsten  (läst 2066 gånger)

fröken rufsatufsa

• Västmanland
Installering av insats samt godkänd skorsten
« skrivet: 16 okt-13 kl 13:00 »
Hallåj!

Har en öppen spis på övervåningen samt en i källaren. Den på övervåningen är rökkanalen inte tät till och den i källaren var tät vid senaste kontrollen ca 2004 så den är ju inte heller godkänd...

Jag funderar på om jag ska försöka få igång någon av dem. Vad är billigast och bäst?

*Först kontakta sotaren för provtryckning av alla kanaler och sedan installera insats? Behöver de kontrollera insatsen med?

*Först installera insats (i källaren där det var tätt 2004) och sedan ta dit sotare för kontroll?

Andra tips tas tacksamt emot...
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Installering av insats samt godkänd skorsten
« Svar #1 skrivet: 16 okt-13 kl 13:42 »
Det är lite olika regler beroende på kommun. Jag skulle installera först och ta ut kontrollanten sedan. Här skall jag testa att glidgjuta kökskanalen, men det anmäls inte utan det märker han när det blir dags för sotning. Fick en hel del bra tips av sotarn sist hur man skulle göra med gjutningen, och han höll med om att det var smidigast att bara göra. Det viktiga är ju att det blir bra. Hoppas den bra sotarn jobbar kvar när det blir dags.

Hör med sotarn om du har någon som går att prata med. Det kan vara så att han kan tipsa dig om en duktig hantverkare, eller så får du praktiska tips och fixar det själv.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 okt-13 kl 18:54 »
Ibland kan det vara bättre med ett insatsrör eller metallslang än att göra en glidgjutning, i synnerhet om det är en "knepigt" byggd skorsten där rökgången t ex är krökt eller ändrar dimensioner efter vägen.

Jag tycker nog att det är bra att åtminstone diskutera saken med sotaren innan man sätter igång projektet. Man bör dock dra öronen åt sig om det verkar som om samma sotare också sysslar med skorstensreparationer, i så fall finns det risk att han har svårt att skilja på hantverkar- och myndighetsrollerna och försöker utnyttja bägge till sin egen ekonomiska fördel.
Det kan löna sig att göra en del diskreta efterforskningar kring hur skorstensbesiktningsärenden brukar skötas i just den kommun där du bor. En bra början är att söka relevanta trådar på byggahusforumet.

RoHe

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-13 kl 18:16 »
Påtal om rör eller annat. Hur hel och fräsch måste grundpipan vara för det?. Var uppe på mitt asbesttak idag och kikade ner i skorsten. Den ser inte eldningsbar ut. Löst tegel, teglet syns, efter förmodade frostsprängningar. osv. Då kom tanken på ett rör. Om man leder det från kamin och ända upp. Hur dålig kan grundpipan vara?. Varmt runt röret förstår jag att det blir. Men brandrisk bör väl inte finnas?

R
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

queer

« Svar #4 skrivet: 17 okt-13 kl 18:21 »
Rör brukar isoleras ... på ett eller annat sätt ...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 17 okt-13 kl 19:21 »
Påtal om rör eller annat. Hur hel och fräsch måste grundpipan vara för det?. Var uppe på mitt asbesttak idag och kikade ner i skorsten. Den ser inte eldningsbar ut. Löst tegel, teglet syns, efter förmodade frostsprängningar. osv.

Hur djupt ner går skadorna? Ommurning av skorsten över nock är ett måttligt avancerat ingrepp. Ihoplappning av skorsten över nock är ännu ett snäpp enklare. Lite pul dock och man bör införskaffa vissa baskunskaper om murning först.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 17 okt-13 kl 19:23 »
Rör brukar isoleras ... på ett eller annat sätt ...

Vermikulit är det jag känner till. Sånt där vulkaniskt material, liknande det som används i plantjordsblandningar tror jag. Hälls ner i skorstenen tror jag. Har dock inte egen erfarenhet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 okt-13 kl 20:42 »
Inga större problem om du väljer Anders metod, annat än att det kan vara svårt att få ned ett rör eftersom de flesta kanaler vrider sig. Då går det att stoppa i slang istället. Den blir dock lite känsligare om du eldar hårt.

Glidgjutning så får du fördelen att du trycker ut bruk i springorna där det saknas, och att det blir eldfast bruk i hela kanalen om du vll sotelda eller nå´t ;D

Hemmaprojektaren

• Dalarna
    • hemmaprojekt.com
« Svar #8 skrivet: 26 okt-13 kl 23:43 »
*******Reklam************   /eka
« Senast ändrad: 27 okt-13 kl 16:42 av eka »

Gottfrid

• -
« Svar #9 skrivet: 27 okt-13 kl 13:34 »
Om du ska dra kanalen med bruk eller sätta i slang beror på hur dålig pipan är.Är skilljeväggarna lösa och du drar med bruk och en kudde så trycker du kanske stenarna som rasar som ett korthus och då har du problem!Om det rör sig om mindre sprickor funkar dragning med keramiskt bruk alldeles utmärkt.Vanligt bruk blir inte lika bra för det fäster inte lika och blir inte lika glatt.Sen beror det ju på arean på skorsten .Om pipan är tex 14x14 så blir den ju något mindre med slang,men röken snurrar lättare i ett runt rör en ett fyrkantigt så draget blir bättre.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-13 kl 14:20 »
Om skorsten är så dålig att det är risk för ras så skulle jag inte sätta slang. Då är det glidgjutning av samtliga kanaler som gäller, och jag skulle fiberarmera bruket.

När det blir dags här så kommer jag att glidgjuta så jag får rund kanal. Däremot så blir det nog slang med vermikulit i ventilationskanalen i köket.

Gottfrid

• -
« Svar #11 skrivet: 27 okt-13 kl 23:08 »
Du ska inte ha värmekuliten i röret Drängen. Den ska vara runt om på utsidan  :-[

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-13 kl 09:36 »
Risken finns att den hamnar i köket ;D Tror jag skall passa på när frun och ungarna inte är hemma o:)

Hemmaprojektaren

• Dalarna
    • hemmaprojekt.com
« Svar #13 skrivet: 28 okt-13 kl 15:09 »
Om skorsten är så dålig att det är risk för ras så skulle jag inte sätta slang. Då är det glidgjutning av samtliga kanaler som gäller, och jag skulle fiberarmera bruket.

När det blir dags här så kommer jag att glidgjuta så jag får rund kanal. Däremot så blir det nog slang med vermikulit i ventilationskanalen i köket.

För mig var glidgjutningen ett både roligt och ganska så lätt jobb. Och resultatet blev bra.
Lycka till med ditt projekt! :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 28 okt-13 kl 15:26 »
Tackar! Jo jag tittade på länken, det blev snyggt. Det skall bli kul att snygga till kanalen här också. Jag har 7 pipor fördelat på två skorstenar i bra skick, men givetvis så är det dåligt drag i den som går mest. Och så behöver jag mura om lite bakom spisen. Det är mest kringelkrokar på den kanalen också, så det kommer att bli spännande ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare
Carolina, Nataks, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser