Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppfödning av slaktkaniner  (läst 12399 gånger)

LeCiffre

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #20 skrivet: 18 okt-13 kl 11:36 »
Av tidigare diskussioner har man ju förstått att det skiljer en hel del i uppfattningen om lönsamhet.  Gösta har väl knappast gjort nån hemlighet av att det är effektiv stordrift som gäller om det ska vara lönt.  40 kr i vinst på ett så litet djur är ju annars bra om det nu var så. Man slår ju ut tiden på kanske 1000 djur och då blir det säkert under 20 minuter per djur i skötsel. Som jämförelse tjänar ju en grisbonde ca 100 kr på en gris. Som tar 3 månader att ta fram.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: uppfödning av slaktkaniner
« Svar #21 skrivet: 18 okt-13 kl 11:38 »
Japp, en bonde blir inte rik förrän han säljer sin gård. Det finns en anledning till att gårdar läggs ned.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 18 okt-13 kl 12:05 »
Under 20 minuter i skötsel. Ojoj. En sådan industri känns inte särskilt Alternativ.  :(
Ifrågasätt allt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 18 okt-13 kl 12:27 »
Det finns inte många som vill betala för att bonden sitter och klappar varje kanin och pysslar om den. Man behöver inte ägna så mycket tid åt varje djur om de har bra förutsättningar att sköta sig själva. Mina får blir mer eller mindre vilda över betessäsongen eftersom de inte behöver mig. Tyvärr kan jag inte hålla kaniner på det sättet, men något lättskött mellanting skall nog gå att komma på ;D Jag kan inte säga att mina burkaniner har sett ut att må dåligt eller vantrivas, men de som skuttat fritt i trädgården har i alla fall haft ett mer varierat liv. Att de sedan dött obehagligare för katt, räv och lodjur än när jag slaktat, och inte gett mig någon stek i grytan, ligger givetvis på minuskontot. Så kan man inte bedriva verksamhet, men det är en lärorik sidogren både för ungarna och mig.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 18 okt-13 kl 12:39 »
Om djuren kan leva hyfsat fritt och sköta sig själva är det givetvis det allra bästa. Jag tänkte nu mer på burdjur. Jag skulle gärna betala extra för att få Handklappad kanin. Garanterat gosad och skuttad.  o:)
Ifrågasätt allt.

Neon Knight

• -
« Svar #25 skrivet: 18 okt-13 kl 14:24 »
Ungdjuren hålls i grupper i boxar, typ.
Annars skulle det förstås vara omöjligt att föda upp 3000 kaniner på ett år.

När det gäller nivån på kaninhållningen är det en avvägning. Den är för närvarande bättre i Sverige än det regelverk som finns i Europa.
Om man inför svenska särregler som i praktiken förbjuder svensk kaninhållning innebär det ingen förbättrad levnadsstandard för kaninerna.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 18 okt-13 kl 17:12 »
När jag gjort kalkyler får man bäst lönsamhet med lösdrigt. O ju större utrymme destu mindre jobb.
Kaninuppfödare och pelargontant.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 21 okt-13 kl 15:17 »
hur bygger man en lösdrift med kaniner, blir jätte nyficken

Gille

• -
« Svar #28 skrivet: 22 okt-13 kl 13:57 »
Inhägnader ute eller boxar inne.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #29 skrivet: 31 okt-13 kl 18:23 »
Tråden har säkert varit uppe tidigare men startar en ny.
Efterfrågan på kaninkött och BARF från kanin har ökat dramatiskt det sista året. Tyvärr så har den inhemska produktionen inte ökat i samma takt troligen på grund av att Jordbruksverket har skrämt upp uppfödarna med nya burbestämmelser. Dessa är inte fastställda ännu och kommer förhoppningsvis inte att bli det heller. Fram till att det nya regelverket kommer så gäller endast djurskyddslagen för produktionskaniner. Passa på att bygga i dag innan dessa träder i kraft. Det kommer ju att bli en övergångsperiod oberoende av vad som kommer i föreskrifter. I dagsläget ökar importen av kaninkött. Vi importerar i dag över 65% av allt kaninkött som konsumeras i landet. Ska vi ha det så?
Vissa påstår att det är olönsamt att föda upp kaniner till slakt. Dessa personer talar i okunnighet. Att föda upp en kanin av slaktras kostar ca 35 -  40 kronor/djur. Slakteriet betalar för kontraktskunder 24:-/kg livvikt. 3,5 kg x 24:- = 84:- Över 50% i täckningsbidrag. Finns inget djurslag som slår detta. 100 avelshonor ger ca 3000 slaktdjur. 3000 slaktdjur ger ett överskott på 135.000:- Sköter du även slakten så ökar täckningsbidraget vesäntligt beroende på kundunderlaget.
Vi saknar ca 6.000 djur bara i år. Att föda upp kaniner är en säker inkomstkälla. Alla siffror exkl. moms.
Gösta
Är det avdrag på dessa summor?
Vid te x för magra, små eller för feta djur?
I så fall, hur mycket? Och händer det ofta att man får avdrag?
Vem köper upp allt det importerade kaninkött?
Mig veterligen har jag inte sett kaninkött i affär, bara i saluhall och i gårdsbutik.

Om man ska slakta lagligt till BARF och människoföda, måste slakteriet vara godkänt för både djurfoder och människoföda antar jag.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gösta

« Svar #30 skrivet: 06 nov-13 kl 17:58 »
Hej igen!
Det var ett tag sedan jag hade tid att vara inne. Roligt att se intresset för tråden. Meningen var ju lite att få synpunkter.
I ordet "lönsamhet" ryms ganska mycket synpunkter, dock betyder det att verksamheten går med plus. Hur mycket plus det skall gå för att vara en intressant lönsamhet är upp till läsaren.
När prisfrågan kommer upp så skall den räknas per kull och inte på enskild individ. Tidsaspekten per djur varierar naturligtvis beroende på antalet. Mina beräkningar grundar sig på minst 30 avelshonor/ 4 kullar/år á 8 ungar/kull.
Ungdjur hålls med fördel i box om 30- 50 djur/box.
Frågan om jag köper in även mindre partier så är svaret ja. Allt från 1 st till 150 st/leverans. När det blir avdrag så beror det på att djuren inte skötts på ett korrekt sätt. Dessa avdrag skall ses som en varningsklocka på att det finns problem i anläggningen.
Varför bygga innan regelverket kommer?? Vi vet inte när det kommer. Det kan ta flera år tills dess. Bygg efter L80 så behöver du inte bygga om förrän burarnas livslängd är uppnådd. Branschen skall ha möte med Jordbruksverket den 11/11 om regelverket. Vi får se vad som händer. Ni som sökt efter info på L100 kan inte finna något eftersom det inte är fastställt ännu.
Säkert har jag missat någon fråga. Ställ den igen i så fall. Jag går in i helgen och läser.
Gösta

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #31 skrivet: 06 nov-13 kl 20:59 »
Hur stor box har du till 50 ungdjur? Vad ströar du med? Mockar du ut varje dag då?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Gösta

« Svar #32 skrivet: 06 nov-13 kl 21:12 »
50 ungdjur = 10 kvadratmeter. Djupströbädd. Byts vid tömning av boxen 8 veckor. Håller sig torr.
Gösta

Jacaranda

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 12 dec-13 kl 19:49 »
Jag har lite funderingar kring hur mycket utrymme man behöver till kaninerna.

Om vi räknar på 30 avelshonor, och 6 avelshanar.

De 6 hanarna behöver varsin box om 100*60*60cm
Honorna som behöver vara med sin avkomma under deras 8 första levnadsveckor behöver 30 burar med vilken storlek?
Det är väl inte rimligt att honorna har samma storlek som hanarna eftersom de får trängas med sina (i medel) 7-8 ungar?

Sedan blir det 8*30=240 ungdjur som behöver någonstans att vara mellan vecka 8 och vecka 16 då de går till slakt räknar man på det Gösta uppgav om 10m2 per 50 kaniner,
 så behövs 50m2 till dessa.

Behövs det nå mer boxar utöver dessa? Hur stora och hur många?

Kan man blanda så låt säga 9 veckor gamla kaniner går tillsammans med 15 veckor gamla?

Sen hur funkar det med djurtransport.
Jag har ca 2 timmar körtid till närmsta slakteri.
Jag fattar att kaninerna inte kan vara bältade, men hur inreder man en skåpbil för transporten? Går kaninerna löst däri i olika våningsplan då eller?

Jo en sak till: Jag har förstått att kaninerna inte ska ha nätbotten, men jag undrar om det funkar att ha nätbotten om man har en fast skiva direkt under.
Tänker att det skulle bli mer hygieniskt för kaninerna om man kan dra ut skivan (tillfälligt vid städning) för att på så vis tömma buren från diverse avfall..?

Jacaranda

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 13 dec-13 kl 14:22 »
Ett par frågor till.

Håller på och pluggar in denna text av Anders Blom: http://www.bogared.se/Storskalig_kaninuppfodning.pdf

Fråga 1. Stycket under tabellen på sidan 13.. Håller man alltså flera avelshonor i samma bur???

Fråga 2. Sidan 33 stycket "Foderförbrukning" Siffran 8,4kg foder dyker upp på två ställen i stycket. Först står det att det går åt 8,4 kg foder per kg tillväxt, för att sedan stå att: "den totala
foderförbrukningen per slaktkanin under perioden frånvänjning till leverans blir 8,4kg." Detta verkar motsägelsefullt då det tidigare stått att man beräknar på 4 kg vikt vid slaktfärdig ålder..?

Förmodligen har jag läst för mycket nu, så jag börjar bli helt kollrig i huvudet.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #35 skrivet: 05 jan-14 kl 19:08 »
Håller på och pluggar in denna text av Anders Blom: http://www.bogared.se/Storskalig_kaninuppfodning.pdf

Haha! sitter med samma text själv......
Frågorna hopar sig och siffrorna snurrar i hjärnan. Har du förstått vad han menar?
Hur kan t.ex. 0.99kg pellets för 5.76 kr/kg kosta 1.92kr?

Finns det ingen vänlig själ som kan bringa lite klarhet i detta?
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #36 skrivet: 05 jan-14 kl 20:03 »
Haha! sitter med samma text själv......
Frågorna hopar sig och siffrorna snurrar i hjärnan. Har du förstått vad han menar?
Hur kan t.ex. 0.99kg pellets för 5.76 kr/kg kosta 1.92kr?

Finns det ingen vänlig själ som kan bringa lite klarhet i detta?

Kraftfoderblandningen han räknar på består av 1/3 pellets och 2/3 havre. 1/3 av kiloprisen 5,76 blir 1,92, och 2/3 av havrepriset 3 kr blir 2 kr.
Kraftfoderblandningen kostar alltså 3,92 kr/kg.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #37 skrivet: 06 jan-14 kl 05:40 »
Tack för hjälpen.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 16 jan-14 kl 02:35 »
Fascinerande att den här tråden 'väckts till liv' igen efter att den total sågades förra gången den dök upp då det bland annat kom fram att siffrorna som presenterades inte var korrekta om man satte sig ner och räknade på det.

Min åsikt är som denna; Alternativ är INTE en sajt som handlar om massproduktion av industri djur.

Uppmuntran till minimal djurvård, så låg foderkostnad som möjligt, så låg bäddnings-material kostnad som möjligt, förmodad utebliven vetrinär vård, och motivet att varje djur är värt en tjuga eller två och inte får gå över den budgeten...det är inget som hör hemma här och en nybörjare borde inte ge sig in i att försöka slänga upp 1000st kaniner och tro att det går bra eller att man tjänar massa cash från dag ett. Att lova detta samt att uppmuntra detta är inte vad en erfaren person som bryr sig om djurens välfärd skulle göra.

Det är skillnad gå en gård, och en producent gård. Producent gårdar bryr sig i regel inte om de individuella djur, och djurmisshandel/vanvård är mycket mer förekommande i sådana situationer då man inte har tid att kolla hälsan på tusentals djur regelbundet. Ett djur kan ha ett brutet ben, men det är svårt att lägga märke till om man har 1000djur att ta hand om och inte kan lägga mer än 20 minuter per djur och den tid man har det.

Det är skillnad att gå i lite vinst på sina djur om man säljer fjädrar, päls, kött eller diverse, i jämförelse med att anta att man kommer tjäna en viss spikad siffra per djur.

Storhetsvansinne är dock vanligare i tonåren och pensionärsåldern, så man har väl sett det förut och lär väl se det igen. Amatörer kommer alltid att ta sig vatten över huvudet, och idioter kommer stå vid sidan av och uppmuntra det.

Gille

• -
« Svar #39 skrivet: 16 jan-14 kl 07:34 »
Tycker ingen här talar om massproduktion av kanin. Men flera kanske ser det som en passande sidoinkomst. Få är det som tror sig kunna husera tusentals avelsdjur och de lär nog inte heller finnas på vårt forum. Men låt oss visst prata om kaninproduktion och dess ekonomi! När det var på tapeten förut var tonen inte så god. Låt oss fortsätta som vi gjort här, med bra frågor och svar. Det gynnar alla :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser