Mögel på min potatis i jordkällaren

Startat av Natanel, 13 Okt-13 kl 12:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Natanel

Hej!

Jag har nu för första gång odlat potatis.
Det har blivit kanske bra, jag fick runt 300 kg.
Nu har jag dem i jordkällaren men bara efter några veckor börjar dem mögla.
Vit mögel på dem.
Vad är problemet? vi har gjort ett bra ventilation, kanske för bra?
Ursäkta min Svensk i skrift, jag är Holländare, men om jag börja skriva på Holländska är det ingen som förstår mig kanske ;-)

Tack!
I looooovvveee living on the countryside!

Håning

Hur lagrar du potatisen  . Ligger potatisen i luftiga lådor  eller direkt på golvet ?

sɹǝpuɐ

Kanske det är för varmt? Eventuellt i kombination med för mycket fukt?

Låt i så fall dörren och ventilation vara öppen nattetid, eller när det är kallare ute än inne i jordkällaren, så att det snabbt blir kallare i jordkällaren. Du vill komma ner till 4-5 grader eller så. Då trivs inte mögel...

Stellaniskogen

Vi lagrar alltid rotfrukter i sand, varje sommar tar vi ut sanden på en presenning och låter den ligga i solen så dödar UV strålningen bakterierna. Fungerar kanon och väldigt sällan något blir dåligt. Sanden håller lagom fuktighet och potatisen kommer inte i kontakt med luften.

Håning

Citat från: Stellaniskogen skrivet 16 Okt-13 kl 23:26
Vi lagrar alltid rotfrukter i sand, varje sommar tar vi ut sanden på en presenning och låter den ligga i solen så dödar UV strålningen bakterierna. Fungerar kanon och väldigt sällan något blir dåligt. Sanden håller lagom fuktighet och potatisen kommer inte i kontakt med luften.
Låter jobbigt att för vara sisådär trehundra kilo potatis i sand .Hur gör du då ?

Znibban

Vi har inte plockat upp all potatis än. Förra året fick den vara kvar i jorden halva vintern, det funkade jättebra!
Får ser hur det går i år, vi har ju fått lite problem med råttor >:D, de har grävt gångar i mitt tomatland och äter upp tomatrötterna - tur jag har många plantor. Hoppas de inte snor alla potäterna för de har varit väldigt fina i år. Finns det nå´t godare än nyskördade potatis? Både kokta  och råa, ungsbakade, stekta ja "you name it"

kurt

Råttor brukar föredra näringsrikare mat, det är nog snarare sork?

Anders S

Citat från: sɹǝpuɐ skrivet 13 Okt-13 kl 15:34
Kanske det är för varmt? Eventuellt i kombination med för mycket fukt?

Låt i så fall dörren och ventilation vara öppen nattetid, eller när det är kallare ute än inne i jordkällaren, så att det snabbt blir kallare i jordkällaren. Du vill komma ner till 4-5 grader eller så. Då trivs inte mögel...

Håller med om detta, men vill nog framhäva överdriven fukt som ett minst lika stort problem. Misstänker även något slags problem med jorden eller odlingen om potatisen börjar mögla (?) så snabbt.

Natanael, gör förslagsvis så här: Gå igenom potatisen ofta och sortera bort alla dåliga. Se även till att de är torra på ytan. Om de inte är det så vidta åtgärder, t.ex. placera dem i torrare och luftigare (men mörkt) utrymme tills de är torra på ytan.

Sand tror jag inte på i det här fallet. Ganska torr sand i så fall, men sand gör det svårare att ha koll på potatisen. Sand är som jag ser det mest ett hjälpmedel om man måste förvara rotfrukter i alltför torra lokaler.

@Stellaniskogen: sanden ska tillåta luftväxling! Det handlar inte om att skydda potatisen från luften! Sand löser inte alla problem. Om sand funkar bra för dig så beror det kanske delvis på andra omständigheter, som du inte tänkt på eller inte talat om. T.ex. att du har en ganska bra källare, som du kompletterar med sand.

Å andra sidan (Natanael) det kan bli för mycket ventilation i en jordkällare. För mycket ventilation lär visst kunna minska den långsiktiga hållbarheten. Men det märker man först på vårvintern i så fall (om allt annat är OK). I ditt fall just nu tror jag inte att för mycket ventilation är problemet, snarare en tillgång (om det inte är mycket fuktig luft utomhus).

Obs att potatis ska förvaras i måttligt fuktig luft (ca 75%). Det rinner väl inte in vatten i källaren eller står vatten på golvet?

Existens

Jag tror det har varit för varmt.  Inlägget skrevs den 13 oktober och då att det *efter några veckor* blivit mögel. Alltså är dom inlagda kanske i mitten av september, och i år har vi ju haft en varm höst.
Då mår dom nog bättre av att ligga kvar i marken fram till 1 oktober och kunna tas in i en lite svalare källare.

Anders S

Citat från: Existens skrivet 20 Okt-13 kl 11:20
Jag tror det har varit för varmt.  Inlägget skrevs den 13 oktober och då att det *efter några veckor* blivit mögel. Alltså är dom inlagda kanske i mitten av september, och i år har vi ju haft en varm höst.
Då mår dom nog bättre av att ligga kvar i marken fram till 1 oktober och kunna tas in i en lite svalare källare.

Stämmer säkert att detta bidragit, men kanske inte räcker som ensam förklaring.

frökenfräken

Min förra jordkällare var väldigt fuktig och första året möglade potatisen.

Sen tog jag för vana att alltid låta potatisen ligga några dagar i mörkt men torrt (o hyfsat svalt )utrymme, garaget i mitt fall, så de fick torka upp innan jag la ner dem. Då gick det bra.

Gilbert

Jag håller själv på med en jordkällare, därav mitt intressen för temperatur och luftfuktighet. En jordkällare är ju inte en jordkällare för att det är en jordkällare ... om man får uttrycka sig så lustigt. Den skall ju fungera som en jordkällare också, det är ju det som är poängen för att man skall kunna förvara livsmedel där lämpliga för en jordkällare.
Ventilation, dränering, förvaringsplats för olika rotfrukter som typ potatis. Potatisen skall t ex förvaras längt in. Mögelsporer kan ha funnits bland potatisen innan den kom till jordkällaren och klimatet där har varit lämpligt för mera utveckling av mögel.
Det finns många gamla jordkällare som fungerar på vippen. Med åren så förändras dränering, klimat utanför etc. Har jordkällaren en fuktspärr på tak och väggar så hamnar man efter många år i samma situation som alla 70-tals villor som får gräva och dränera grunden. En jordkällare behöver också underhåll.

Låt potatisen vara så länge det går tills det blir dags att ta upp den. Jag har torrbollar, flera stycken med salt och det finns en del vatten som kan kondensera i en källare. Fukten försvinner inte automatiskt för att det finns ett avluftningsrör. Ha en temperaturlogger som mäter temp och HR under en tid och se hur det ser ut vid höst och vår.
Kapslar man t ex in en båt på ett varv på det sättet och täpper till allt blir den fin vid sjösättningen. Mögel och lukt så klart på allt.

Natanel

Citat från: Stellaniskogen skrivet 16 Okt-13 kl 23:26

Ursäkta, jag är här inte så ofta och hade helt gömt bort att kolla upp er svar.
Vad en otrolig bra tips Stellaniskogen om sand. Jag använder den till morrötter etc. ska göra samma som dig nu när solen kommer fram :-)

Natanel

Hej alihoppa!

Tack för er svar!
Jag tror jag vet vad problemet har varit. Potatis har blivit bättre och var bra resten av vinter.
Så jag tror ni hade rätt att vi har gjort dem en lite för tidigt i rotkällaren.
Ursäkta igen för min sena reaktion.
Jag ska försöka komma mer ofta på den här forum.
Det blir inte så svart för att tradgårds arbeta börjar på riktig nu igen :-)

Tack igen!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

446 Gäster, 2 användare
Rikard., Aika