Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktigt god lök - sorttips önskas!  (läst 2400 gånger)

frulinde

• Västerbotten
Riktigt god lök - sorttips önskas!
« skrivet: 12 okt-13 kl 19:18 »
Nästa år ska här odlas gul lök, men vilken sort ska jag välja?
Den största drivkraften, utöver att vi gillar odling och aldrig testat lök förut, är att få fram något godare än det som går att köpa.
På senare år har den gula löken från ica varit väldigt hård i konsistensen och skarp i smaken och vi saknar liksom "riktig lök, som den var förr" och måste därför börja odla vår egen.
Vad är det för sort som tagit över den kommersiella marknaden och jag vill undvika?
Kan någon ge tips på en bra gammaldags gul lök som är söt och lagom mild och ändå tålig?
Varifrån får man tag på sättlök eller frön om man är kinkig på sort?

Finns det något i hur man odlar som påverkar skarpheten i löken?

Vi bor i zon 5 f ö, och odlar i pallkragar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Riktigt god lök - sorttips önskas!
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 01:09 »
Sort kanske mindre viktigt i det här fallet? Men förslagsvis Stuttgarter Riesen eller Sturon.

Välbrunnen gödsel eller kompost i lagom måttlig mängd. Tillsätts gärna till föregående gröda eller hösten innan. Ej konstgödsel, särskilt inte konstgödselkväve. Ej färsk gödsel. Tag det försiktigt med ev hönsgödsel. Kogödsel är bra, likaså får o häst.

Jord i bra kultur.

Väldränerad jord.

Soligt läge.

Undvik bevattning. Om nödvändigt bevattna men bara första halvan av lökens växttid.

frulinde

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 25 okt-13 kl 13:06 »
Tack  :)

Bo

« Svar #3 skrivet: 01 nov-13 kl 17:07 »
Det vattnas säkert mycket i onödan. Snålar man med vattnet blir grönsakerna godare.
Jag är på trettiofemte året nu utan att vattna på min frilandsodling.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 nov-13 kl 18:28 »
Sort kanske mindre viktigt i det här fallet? Men förslagsvis Stuttgarter Riesen eller Sturon.

Finns det någon känd bra leverantör av dylika sättlökar?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 01 nov-13 kl 19:53 »
Finns det någon känd bra leverantör av dylika sättlökar?

Det är två av de vanligaste sorterna. Det finns flera leverantörer men jag har inte full koll. Det brukar vara svårt att få tag på bra sättlök. Växlar också från år till år tycker jag det verkar som. Man får lära sig att bedöma. Ser de bra ut brukar de vara OK.

kurt

« Svar #6 skrivet: 02 nov-13 kl 03:58 »
Det finns ju annan lök som är mildare t ex silverlök, men då måste man ofta förså dem och sedan plantera ut fröplantorna. Lös om olika lösksorter i en bra bok om grönsaker

frulinde

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 21 apr-14 kl 19:11 »
Tack för alla tips, det låter inte orimligt att det är metod och inte sort som är avgörande. Egen lök ska helt klart odlas i framtiden, men inte denna sommar p g a flytt.

kurt

« Svar #8 skrivet: 22 apr-14 kl 04:42 »
Men naturligtvis har sorten också stor betydelse. Men det är inte många som odlat flera sorter på samma ställe så att de kan jämföra. Men löksorterna har lika stor skillnad i smak och andra egenskaper som hos t ex potatis

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare (1 dolda)
Högnemobon, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser