Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning av gamla fönster  (läst 25967 gånger)

wizebo

• Södermanland
Tätning av gamla fönster
« skrivet: 12 okt-13 kl 12:09 »
Hejsan! vi bor i ett gammalt hus från början av 1900 talet med orginalfönsterna kvar, vi kommer ej att byta ut de utan vill bevara det gamla. Men hur ska man täta de? Det är englasfönster med ett avtagbart fönster på insidan, om ni förstår hur jag menar? Bör man ta bort de inre glasen på somamren och varför? För det har inte vi gjort, det är väldigt många fönster att plocka bort isf. Läste här ngnstans att man bara ska täta glaset på insidan, stämemr det alltså? Inte alls från utsidan? Använder man vänlig plist till det och runt hela fönstret eller?
många frågor nu! =)
Med vänlig hälsning John

bua

SV: Tätning av gamla fönster
« Svar #1 skrivet: 12 okt-13 kl 12:33 »
Man ska bara täta det inre fönstret. Jag tycker att ulltätningstråd (har glömt vad det heter men googlar du på gysinge och fönstertätning lär du hitta det) är bättre än plastlister. Dels behöver de inte limmas fast, dels håller de i "evighet". Plastlister lossnar och blir sköra efter kanske 10 år och då har man limrester som måste bort innan man kan sätta dit ny tätning.
Mellan fönstrena är det bra att lägga något material som suger upp ev fukt, finns fönstervadd att köpa, fördelen är att den har ett papper som gör att man formar den till en rulle med ett tomrum i mitten. Tomrummet gör att vadden inte blir alldeles kompakt vilket underlättar för den att torka om den blivit fuktig. Vissa sorters mossa fungerar också bra.
Innanfönstret ska klistras med pappersremsor (fönsterremsor med lim som är vattenupplösande - målartejp har förra husägaren använt här på några fönster och jag får inte bort eländet).

Jag tar inte längre bort alla innanfönster eftersom det är mycket jobb, utan nöjer mig med att ta bort några så jag kan öppna på olika ställen på sommaren.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 okt-13 kl 12:44 »
Inte alltid man får plats med tätningslister, utan att fixa lite heller. Enklast att köra fönsterremsor på alla bågar, som behöver öppnas över vintern. Man behöver heller inte ta bort alla innanfönster varje sommar, om man inte tvunget vill, som tidigare nämndes.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-13 kl 12:45 »
Tycker inte tätning med tråd behövs annat än på de fönster du vill kunna öppna på vintern. När fönsterremsorna är på så blir det ju tätt ändå.

John, har du aldrig tätat ett fönster med fönsterremsor så gör du som så att du klipper till rätt längder, sedan tar du ett kaffefat eller liknande grund skål och har i en skvätt vatten. Därefter tar du remsan mellan båda händerna med klistersidan ifrån dig och drar remsan över vattenytan så att den blir fuktig. Sedan är det bara att sätta upp över springan mellan fönster och karm. När du tar bort på våren fuktar du bara.

wizebo

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-13 kl 13:19 »
Tack så mkt för all hjälp! =)

Sörgårdaren

« Svar #5 skrivet: 12 okt-13 kl 19:41 »
Jag bor oxå i ett hus med innanfönster och vi tätar med klisterremsor som vi köper hos färg handlarn. Att ta ut innanfönstren på sommaren är en smaksak, vi brukar ta ur något enstaka för att ha möjligheten att vädra. Läste bara  frågan på första sidan, jag har vist samma svar som ovan.

wizebo

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-13 kl 17:58 »
Jag har en fråga till angående tätingen, ska man täta hela innanfönstret eller ska man lämna en springa högst upp på ett par decimeter som med vanligt fönster? Det med tanke på att vi har självdrag som ventilation.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-13 kl 11:45 »
Jag har en fråga till angående tätingen, ska man täta hela innanfönstret eller ska man lämna en springa högst upp på ett par decimeter som med vanligt fönster? Det med tanke på att vi har självdrag som ventilation.

Har svårt att tänka mig, att det skulle behövas, såvida inte huset är supermoderniserat.. Hade satt på hela och vid behov pillat bort efteråt.

bua

« Svar #8 skrivet: 14 okt-13 kl 12:38 »
Ingen springa på innanfönstrena. Lämnar du springa kommer det in varmluft som kondenserar när den möter den kalla ytterrutan. Vitsen med tätning (och anledningen till att det är bra medd tätningssnören om man har bredare springor) är att det ska bli stillastående luft mellan innan- och ytterfönstret. Bra tätat ska du ha bättre värde på dessa fönster än på moderna 3-glas har jag läst i andra trådar här på alternativ.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 okt-13 kl 12:49 »
Ingen springa på innanfönstrena. Lämnar du springa kommer det in varmluft som kondenserar när den möter den kalla ytterrutan. Vitsen med tätning (och anledningen till att det är bra medd tätningssnören om man har bredare springor) är att det ska bli stillastående luft mellan innan- och ytterfönstret. Bra tätat ska du ha bättre värde på dessa fönster än på moderna 3-glas har jag läst i andra trådar här på alternativ.

Sant, det blir ju helt annat, jämförbart med att skippa list, på en kopplad båge, där det öppnar rätt ut.

Nöto jag..

wizebo

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 14 okt-13 kl 17:56 »
Jag var inne på Gysinge byggnadsvård nu och tittade lite, jag hittade fönsterremsor, det var ju inte alls dyrt... Men ska man använda både fönsterremsor och tätningslist (finns på rulle på deras hemsida, 100 % ull) eller räcker det med remsorna?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-13 kl 18:02 »
Remsorna räcker. Om du inte behöver grovtäta de yttre fönstrena förstås. De skall inte vara helt täta, men de får inte vara så otäta att luften börjar röra på sig mellan rutorna.

bua

« Svar #12 skrivet: 14 okt-13 kl 20:38 »
Du kan väl prova utan. Jag får kondens på en del fönster om jag inte har ulltätning. Tror att det beror på hur väl fönstrena passar i bågen, är det stora glipor riskeras kondens. Blir det ingen kondens försat vintern så är det bra, får du kondens skaffar du ulltätning till nästa vinter. Gamla fönsterbågar klarar en blöt vinter utan problem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 14 okt-13 kl 23:15 »
Sedan så går luften gärna ut genom springor på övervåningen, och in genom springor på bottenvåningen. Det gör att det är viktigare att få det tätt på övervåningen, för där får du lättast kondens/rimfrost på ytterglasen.

Och som bua skriver, prova. Det är inte svårt eller dyrt att täta om ett innerfönster. Vi köper remsorna i lanthandeln, så har det alltid varit och slutar han med remsor så skall han få höra att han inte är en riktig lanthandlare ;D

wizebo

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 dec-13 kl 20:19 »
Hej igen! Nu har jag klistrat på fönsterremsor och så kom snöovädret och kyla som immade igen fönstrena ändå! =( Jag hoppade över vadden mellan fönstrena, kan det var det som gör att det blir imma?
Sen vissa av fönstrena är det gångjärn på och där går det ju inte sätta fönsterremsor på, hur löser ni det? kom gärna med förslag
//Idioten! :p

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 dec-13 kl 21:29 »
Jo, det beror säkert på att du skippade vadden, den suger till sig eventuell fukt.

Har inga gångjärn på mina, men fönstervred ivägen. Bara slutar intill och börjar igen efter.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 dec-13 kl 22:42 »
När det blåser kraftigt och dessutom yr snö, så kommer luften mellan ytter och innerfönstren att bli kall och fuktig. Det tar ett tag att värma bort för värmen genom inner fönstren. Vadden hade kanske buffrat lite, men vad jag vet så skyddar den mer mot kondens i trät under och så är den snygg.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #17 skrivet: 06 feb-14 kl 18:06 »
Vi använder en tejp som heter Leukosilk som vi köper på apoteket. Den är egentligen till sår men fungerar utmärkt att sätta över gångjärn eller annat där det behöver vara lite flexibelt. Jag sätter först på den där den behövs och sätter sedan klisterremsor mellan och lite över så det blir helt tätt. Den är vit så man ser knappt skillnad på den och remsorna.

Vi har problem med fukt mellan våra rutor på ovanvåningen men har kommit fram till att det nog i vårt fall kan bero på att våra ytterbågar är FÖR täta. De är inte tätade men sväller ju en del på vintern och det ska finnas rum för lite drag mellan karm och ytterbåge. Vi kommer hyvla till dem för bättre passform och hoppas det fungerar.

På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 feb-14 kl 19:25 »
Vi använder en tejp som heter Leukosilk som vi köper på apoteket. Den är egentligen till sår men fungerar utmärkt att sätta över gångjärn eller annat där det behöver vara lite flexibelt. Jag sätter först på den där den behövs och sätter sedan klisterremsor mellan och lite över så det blir helt tätt. Den är vit så man ser knappt skillnad på den och remsorna.

Vi har problem med fukt mellan våra rutor på ovanvåningen men har kommit fram till att det nog i vårt fall kan bero på att våra ytterbågar är FÖR täta. De är inte tätade men sväller ju en del på vintern och det ska finnas rum för lite drag mellan karm och ytterbåge. Vi kommer hyvla till dem för bättre passform och hoppas det fungerar.

Hur är tejpen när den ska bort? Lätt, så det inte blir som med maskeringstejp?

Har ni lika bra ventilation uppe som nere? Är det riktigt tätt i innerbågarna? Har ni sängkammare uppe? Blir lätt fuktigare i såna utrymmen.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #19 skrivet: 07 feb-14 kl 17:37 »
Tejpen lossnar utan att lämna några märken alls. Vi använde den förra vintern också och hade den både på gångjärn men även på omålat och målat trä och det blev inget kvar alls. Det är en textiltejp. Vi är väldigt nöjda med den just för att den är flexibel nog att täta tätt kring utbuktande gångjärn och sen ändå går lätt att ta bort.

Angående vår ventilation så finns där en del att önska, det glömde jag bort att skriva om igår. Alla ventiler var igensatta i hela huset när vi flyttade in men efterhand som vi renoverar så sätter vi tillbaka dem så det kommer såklart också hjälpa till.

Vi har alla tre sovrum på ovanvåningen så det bidrar till att där är fuktigare som du skriver så när alla ventiler kommit på plats och vi fixat till bågarna tror jag det kommer bli betydligt bättre.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

1212 gäster, 2 användare
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser