Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogefår med mjukast ull  (läst 3609 gånger)

Pethra

• Bohuslän
Allmogefår med mjukast ull
« skrivet: 11 okt-13 kl 20:57 »
Skulle vilja veta vilken/vilka allmogefår som man kan få mjukast garn av?
Västra Götaland

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Allmogefår med mjukast ull
« Svar #1 skrivet: 11 okt-13 kl 22:50 »
Min gissning är svärdsjöfåren. Ska du ha mjuk ull från våra almogefår så satsa på en ras med bottenull av finullskaraktär. De flesta av dessa raser har ju en fäll som innehåller flera typer av hår och en del har sk delad fäll men alla har inte finull. De kan förvisso vara mjuka ändå.

Svärdsjöfår har en finfibrig, mycket mjuk ull sk tyskull. 

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Pethra

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 13 okt-13 kl 22:16 »
Var och besökte ett ställe där dom har svärdsjö, klövsjö och värmlandsfår. Tyvärr var de nyklippta så man såg inte mycket av ullen dessutom var de inte benägna till att komma fram till staketet. Vi betraktade varann på avstånd. Får nog ta och göra ett besök på ett annat ställe för att få lite bättre erfarenhet av dessa allmogefår.
Västra Götaland

Lillskôrven

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-13 kl 22:25 »
Jag har mycket begränsad erfarenhet av olika sorters ull men den ull jag tyckt bäst om hittills kom från Åsenfår.
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 14 okt-13 kl 09:35 »
Hej lillskörven använder du ullen från åsenfår till raggsockor eller plagg som är närmare kroppen? Har själv tidigare använt garn från gutefår och upplever den som lite sticksig. Den var dock inte tvättad, vet ej om det gör någon skillnad.
Västra Götaland

renee d

« Svar #5 skrivet: 14 okt-13 kl 10:58 »
Holder med lilleskörven. Grannen har Åsensfår och jag ver enormy nöjd med ullens kvalitet. Klart är lammull at förträkke. :D

Lillskôrven

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-13 kl 21:55 »
Hej lillskörven använder du ullen från åsenfår till raggsockor eller plagg som är närmare kroppen? Har själv tidigare använt garn från gutefår och upplever den som lite sticksig. Den var dock inte tvättad, vet ej om det gör någon skillnad.

Jag stickade ett par underbyxor ;D . Gick hur bra som helst, skulle bara ha behövt ett bättre mönster. Jag är dock inte särskilt känslig för stickig ull.
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Björntorparn

• Närke
« Svar #7 skrivet: 17 okt-13 kl 18:40 »
hej.
Väntar på garn från spinneriet, har skickat ull från mina Klövsjö. Om du är intresserad kan du pm:a mig din adress så skickar jag ett prov på både vitt och svart garn.
Så får du i varjefall ett hum om just klövsjöullen.
Mvh Tomas

Pethra

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 17 okt-13 kl 18:46 »
Hej Tomas
Det hade varit jätte roligt att testa garn från dina klövsjöfår, jag skickar PM.
Mvh Pethra
Västra Götaland

Pethra

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 okt-13 kl 18:50 »
Hej lillskörven och Renee
Kul att höra att ni tycker att Åsenfår har mjuk och go ull, har inte tittat/läst så mycket om just åsenfår.
Detta får det bli ändring på.

Mvh Pethra
Västra Götaland

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 18 okt-13 kl 11:05 »
hej.
Väntar på garn från spinneriet, har skickat ull från mina Klövsjö.

Vilket spinneri skickar du till och hur länge får du vänta? Är det första gången du skickar? Vilken sorts garn valde du, dvs hur många trådar, tjocklek etc? Jag är väldigt intresserad då jag också har klövsjöfår och en dröm vore att kunna sälja garn från egna får i framtiden. Brukar du sälja garn eller är det bara för eget bruk?

Björntorparn

• Närke
« Svar #11 skrivet: 18 okt-13 kl 12:29 »
Hallå.
Jag har skickat till ull i väst, och vet inte hur länge jag får vänta. Det är första gången jag skickar ( lämnade intresseanmälan för ett år sedan), men skickade ull för ca 14 dgr sedan.
Valde 2 trådigt medel, tanken är väl att sälja garnet sedan.
Ska bli spännande att se resultatet, tyckte ullen var riktigt bra i år.
Mvh Tomas.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 18 okt-13 kl 14:13 »
Ok! Tack för svaret Björntorparn. Blir du nöjd med resultatet får du gärna skriva här i tråden senare.

"Ull i väst" har ett sådant mini-spinneri som också finns här i Jämtland där jag bor, men här (på Torsta) är det  50% dyrare att få ullen spunnen än hos "ull i väst". Torsta måste vara Sveriges dyraste spinneri för oss som vill lönspinna. Väntetiden lär ju vara noll och man slipper ju fraktavgiften åtminstone då jag kan hämta garnet själv.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 03 nov-13 kl 21:08 »
Hej

Vad menas med att man lönspinner ullen?

/Pethra
Västra Götaland

olivia.k

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 04 nov-13 kl 14:25 »
Vad menas med att man lönspinner ullen?

Att du skickar iväg din egen ull till spinneri och sen får tillbaka den och du betalar för arbetet, dvs att få ullen spunnen till garn.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 05 nov-13 kl 14:22 »
Jaha jag trodde det var någon speciell typ av garn, alltid lär man sig något nytt. Tack.
Västra Götaland

Pethra

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 23 feb-14 kl 21:01 »
Puttar upp denna tråd
Västra Götaland

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #17 skrivet: 24 feb-14 kl 08:10 »
Puttar upp denna tråd

Tycker att du har fått bra svar. Närmare än så är det svårt att precisera. Kolla vad jag skrev eller är det micron du vill ha reda på?

Om det är mjuk ull du vill ha från svenska får så pröva Jämtlandsfår, en ny svensk ras som varken har död eller märgull. En korsning mellan Sveafår och danska merinobaggar. Den ullen bär du närmast kroppen utan problem.

Eftersom våra gamla svenska raser oftast har en sk dubbelfäll så innehåller fällen flera sorters ull (även död och märghår) som om man använder den rätt räcker till olika sorters garn. Helt naturligt så behöver man inte lika mjuk ull till möbeltyger som till kläde på kroppen. Där i ligger värdet i våra gamla svenska raser som är värt att bevara.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Pethra

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 01 mar-14 kl 17:32 »
Hej Snuzer

Jag håller med om att jag har fått många bra svar. Några väntande och några oväntade.
Har faktiskt testat att sticka med garn från svärdsjöfår och den var mjukare än vad jag hade förväntat mig. Upplever den inte som sticksig alls.
Skall bli kul att se om mjukheten ger avkall på att garnet kanske inte är lika hållfast. Håller på att sticka en tröja.
Skall bli väldigt roligt att känna på klövsjöullen som Björntorparn har lämnat in för lönspinning.

Lyfte tråden mest för att se om det fanns fler åsikter om andra raser. Svärdsjöfår, Åsenfår och Klövsjöfår har jag hittills på min lista så långt.

Får intryck om att om att du tycker att jag borde vara nöjd, varför skall man vara nöjd, information och åsikter blir man aldrig mätt på.

Jag är inte så kunnig eller än så länge så nördig så jag behöver ha koll på micron, men tack ändå.

Mvh Pethra
Västra Götaland

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser