Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fånga bin  (läst 5580 gånger)

Jenjen

fånga bin
« skrivet: 11 jul-04 kl 16:30 »
hejsan!

Jag undrar om det är någon där ute i vidavärlden som kommit på ett fiffigt sätt att fånga bin som rymt?

Jag har sett på tv att dom har nån slags damsuge liknande maskin som suger in bina i en påse..levande. men jag vet inte hur maskinen riktigt funkar.

Så finns det någon där ute som kanske kommit på ett bra sätt att fånga dom små rymlingarna helst levande också.  ;)

tacksam för svar.
JenJen

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:fånga bin
« Svar #1 skrivet: 12 jul-04 kl 14:30 »
Se till att dom inte rymmer! :-)

Men har dom svärmat så går det bra att skaka ner dom i en kartong och ställa kartongen upp och ned under där svärmen satt sig så att resten av flygbina hittar sina kompisar. Gör sen i ordning en ny kupa med ca: 5 ramar med mellanväggar i och flytta bina dit. Man sätter alltid en svärm på mellanväggar så att dom får bygga bort ev. sjukdomar dom haft med sig. Tror det främst var nosemasporer..... Nån annan som vet?

Jenjen

« Svar #2 skrivet: 13 jul-04 kl 21:13 »
Men det är mer så att bina rymt och satt sej i en vägg...så det går inte riktigt att skaka dom därifrån därför skulle en liten bidamsugar ritning sitta fint... ;D

turlar

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jul-04 kl 22:02 »
En sådan konstrution finns. Dammsugarslangen kopplas till en skattlåda med tätt lock o botten, en annan dammsugarslang från skattlådan till väggen där bina finns. Skattlådan skall innehålla ramar med mellan väggar eller dyl som bina kan sitta på hålla sej i.
Konstruktionen bygger på att luftflödet minskar när det kommer från den smala slangen till den stora ytan i skattlådan, (så stor sm möjligt).
Har varit publiserat i bitidningen en gång i tiden.
Lycka till Ture
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 14 jul-04 kl 11:29 »
Ahaaa, så det var ingen svärm. Utan ett etablerat samhälle i väggen. Ja, då är det bara att döda dom. Anticimex.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jul-04 kl 12:34 »
Ahaaa, så det var ingen svärm. Utan ett etablerat samhälle i väggen. Ja, då är det bara att döda dom. Anticimex.

Va?! Sååå lätt ska man väl inte göra det för sig? Man får väl kika först och se om det kanske går att få ut dem? Svärmar sätter sig ju ibland på de mest bisarra ställen; med lite tänk kan man kanske få tag i dem.

Tycker att Jenjen ska kontakta SBR och be att få en kopia på artikeln om "bisugen".
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 15 jul-04 kl 18:20 »
Nja, nu är det så med bin att när svärmen redan etablerat sig och blivit "samhälle" så går det inte att flytta dom på det viset. Vad man "kan" göra, är att bryta upp väggen, skära ut vaxet och binda fast det i ramar och sen flytta hela samhllet i dess nya kupa minst 2 kilometer. Suger du bara upp bina eller flyttar vaxet för kort sträcka så flyger dom bara "hem" igen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 15 jul-04 kl 18:29 »
Men om du är envis så kolla här :-)

http://www.beesource.com/plans/beevac/index.htm

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jul-04 kl 19:28 »
Nja, nu är det så med bin att när svärmen redan etablerat sig och blivit "samhälle" så går det inte att flytta dom på det viset. Vad man "kan" göra, är att bryta upp väggen, skära ut vaxet och binda fast det i ramar och sen flytta hela samhllet i dess nya kupa minst 2 kilometer. Suger du bara upp bina eller flyttar vaxet för kort sträcka så flyger dom bara "hem" igen.

Jag har också fått bin i min vägg.
Men jag har ju fördelen att den delen av väggen ändå ska bytas ut.

Ska jag skära bort allt som går att ta bort, och flytta hela kalaset till granngården med andra ord?

Hm!
Jag provar, återkommer med resultat!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 15 jul-04 kl 23:27 »
Beror på hur mkt. det är. Är det ett enormt samhälle så kanske det är lite svårt. Men är det "hanterbart" så går det att flytta som jag sa. Alltså, genom att binda upp vaxet i ramar, provisoriskt tills dom kunnat bygga egna ramar från mellanväggar. Men du måste ha yngel med. Hittar du inte drottningen så får du skaffa en och tillsätta henne när du flyttat nya kupan. Minst två kilometer! Man får vara lite klurig.

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jul-04 kl 13:33 »
Men om du är envis så kolla här :-)

Envis? Jag? Självklart!  ;D Annars får man ju inget gjort!

Vad gäller flytt av bin så är jag medveten om hur de beter sig. Vad jag menade var bara att det är dumt att ha ihjäl ett samhälle utan att först ha kollat vilka alternativ som finns. Visst, det är mer jobb, men det kan det vara värt! Inte ska man väl bara göra de enkla sakerna???
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #11 skrivet: 05 aug-04 kl 15:55 »
Ett svärmat samhälle har en svärmbenägen drottning. Hon skall bytas. Modern biodling lägger stor vikt vid svärmtröghet och "fria" samhällen har diskvalifiserat sig. Låter man den vara bidrar man sannolikt till spridning av varroa.

Gruff har en poäng. Samhället bör tas bort.

Vill du starta biodling är en svärm en dålig start, sämsta tänkbara faktiskt. Försvarsinstinkten (aggressiviteten) hos dessa bi är garanterat större än kontrollerade samhällen. Fråga istället ifall du kan få en skaksvärm, bor du i Göteborg/Mölndal kan du få en av mig.

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 12 aug-04 kl 17:50 »
Ett svärmat samhälle har en svärmbenägen drottning. Hon skall bytas. Modern biodling lägger stor vikt vid svärmtröghet och "fria" samhällen har diskvalifiserat sig. Låter man den vara bidrar man sannolikt till spridning av varroa.

Spara samhället och byta drottning? Mitt ena samhälle hemma i trädgården är en inflyttad svärm. Det har funkat hur bra som helst. Men men, alla gör vi som vi vill!

Vad gäller varroan får vi säkert tillfälle att återkomma till dessa små filurer. Att stoppa dem gör man inte bara genom att ha ihjäl en svärm här och var.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 12 aug-04 kl 21:15 »
Man får skilja på svärm och samhälle. En svärm tar man rätt på och har därefter koll på genom regelbundna inspektioner i yngelrum efter svärmceller. Ett etablerat samhälle i en vägg nånstans kan man inte ha den kollen på, och förr eller senare så svärmar den både en, två eller fem ggr. på en säsong. Bor man i ett ännu så länge varroafritt område så blir man inte glad den dagen en av dom svärmarna bosätter sig inom flygavstånd. Förr eller senare kommer vi visst ha kvalster i hela landet, men jag ser inget fel i att förhindra framfarten så gott det går. Vi har tillräckligt ont om bin i sverige, och under tiden så får vi som bor i varroainfekterade områden, göra vårt bästa för att inte sprida kvalstren vidare.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #14 skrivet: 02 jun-07 kl 23:18 »
Citera
Ett svärmat samhälle har en svärmbenägen drottning.

En bisvärn har också sitt ursprung i bristande biskötsel

Citera
Hon skall bytas. Modern biodling lägger stor vikt vid svärmtröghet och "fria" samhällen har diskvalifiserat sig. Låter man den vara bidrar man sannolikt till spridning av varroa.
Om man bor i ett redan varroasmittat område, är det andra sjukdomar man får ha i åtanke

Citera
samhället bör inte finnas på ett ställe där det inte kan kontrolleras. Men fördenskull kan man beakta alternativet att ta tillvara åtminstone dragbina. Vilket inte är något större problem.

Citera
Vill du starta biodling är en svärm en dålig start, sämsta tänkbara faktiskt. Försvarsinstinkten (aggressiviteten) hos dessa bi är garanterat större än kontrollerade samhällen.
Jag är nog av en annan uppfattning. Från en bisvärm kan nybörjaren få en del honung redan första säsongen. Bisvärmen har en låg andel vaktbin. Givetvis bör drottningen bytas så fort det finns en ny att tillgå.
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 10:31 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser