Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äppelcider  (läst 848 gånger)

korpnina

  • Inlägg: 27
    • Uppland
äppelcider
« skrivet: 06 okt-13 kl 21:00 »
för några år sedan gjorde jag äppelcider som blev superbra (efter ett år)
det var extremt enkelt, emn jag nhar glömt hur jag gjorde?
nån som har tips?
nu står äppelmusten i PET-flaskor - vilken temp ska de stå i svalt eller rumstemp?
tänker att det ska jäsa tills det slutar bubbla och därefter tillsätta socker - hur mycket socker
och ska jag hälla om den jästa musten på nya flaskor utan bottensatsen?
kork hårt påskruvad eller inte efter att jag tillsatt sockret?
jordkällare bra temp därefter?

albert14

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: äppelcider
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 14:44 »
De kan stå ganska svalt (13-15 gr) men då tar jäsningen längre tid, å andra sidan kan det var rätt bra om du jäser i små behållare som du gör. Du kommer nog behöva gå och pysa dem med jämna mellanrum- dvs senast när PET flaskorna är stenhårda.

Jag hade inte tillsatt något socker förrän jag var säker på att jäsningen avstannat- det vet du när kan trycka på flaskorna och du inte behöver pysa dem hela tiden. Häverta över cidern på nya flaskor så att du slipper bottensatsen- då kan du ju passa på att smaka lite också-om den är tillräckligt söt kan du fulkolsyra den i en maskin  :) annars häll ner 3-5 gram socker igen och vänta ett par veckor, börjar jäsningen igen så kommer du ju få kolsyra- blir det kraftigt..tja då får du pysa dem igen.

Just ja; korken hade jag haft hårt påskruvad.. det är inte jättekul att städa efter en oönskad ciderfontän :)

korpnina

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: äppelcider
« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 19:34 »
tack Albert 14!
återkommer med resultat så småningom  :)
menar du att korkarna ska vara hårt påskruvade redan nu dvs innan sockret är i?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser