Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakt  (läst 2823 gånger)

Stallbacka gård

slakt
« skrivet: 25 feb-07 kl 11:35 »
Hur e det? man får väl inte slakta något djur själv hemma, även fast det e till självhushåll. Eller har jag fel?. Vet att folk gör det ändå men vad säger reglerna egentligen?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:slakt för eget bruk..
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 11:57 »
Reglerna säger att 2 nötdjur om året får man slakta för "eget bruk" !

*Som husbehovsslakt avses de djur som uppfödaren föder upp på gården och slaktar för eget bruk. Denna slakt får högst uppgå till två storboskap och tre svin per år

All slakt av nötkreatur, svin, får, get, häst, hägnad hjort och vildsvin samt ren skall ske på kontrollslakteri, undantaget *husbehovsslakt.

Skattereglerna säger dessutom att om du slaktar fler än två nöt så skall det tas upp som inkomst från jordbruket !
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 15:54 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:slakt
« Svar #2 skrivet: 25 feb-07 kl 11:57 »
För eget bruk säger reglerna kort och gott att djuret måste vara bedövat före slakt.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 25 feb-07 kl 11:59 »
Här tänkte jag mest på djurskyddet etc, EU-regler för bidrag etc kan jag inte och där kanske är några bestämmelser som drar in bidragen om man slaktar för mycket hemma..

Edgar

Stallbacka gård

« Svar #4 skrivet: 25 feb-07 kl 12:07 »
oki men  behöver man inte godkända  utrymme då eller?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-07 kl 12:10 »
Du behöver inte godkända utrymmen för att slakta 2 nöt per år som du själv ska äta upp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 feb-07 kl 12:26 »
Det mesta av reglementet slipper man om man bara slaktar för eget bruk. Man behöver ingen godkänd lokal, ingen vattentoalett, man blir inte foderföretagare, man får klubba kaniner. Djurskyddsregler måste man förstås alltid följa.

Icke godkänd lokal, men gott ändå:

Kan man äta två nöt per år själv? ;-) Blir inte det vansinnigt mycket kött?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:hemslakt..
« Svar #7 skrivet: 25 feb-07 kl 12:38 »
..man blir inte foderföretagare.
Kan man äta två nöt per år själv? ;-) Blir inte det vansinnigt mycket kött?

Om du har tillräckligt få djur så att de bara används till egen konsumtion, blir du inte foderföretagare.  :) *nickar*

Mycket med 2 nöt per år?  tja.... det beror ju på
-hur stor familj man är.... :)
-och hur små* djur du slaktar !
(*beroende på ålder eller utfodring)
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 12:46 av Grimla »

Stallbacka gård

« Svar #8 skrivet: 26 feb-07 kl 17:38 »
Tack för alla svar
mvh Mattias

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser